החשמלית שמככבת במכירות ומה חשבו הישראלים על ההנחות של טסלה?

מתחילת השנה שוק הרכב המקומי הוריד הילוך, אך הביקוש למכוניות חשמליות ממשיך לשבור שיאים • טסלה לא משכנעת את הישראלים • הקרוס־אובר של מאזדה בדרך ועוד חדשות מענף הרכב

מכוניות חשמליות של GEELY בדרכן מסין לישראל / צילום: היצרן
מכוניות חשמליות של GEELY בדרכן מסין לישראל / צילום: היצרן

למרות ההתקררות של כלל שוק הרכב הישראלי מתחילת השנה, פלח כלי הרכב החשמליים ממשיך לזנק. מתחילת השנה ועד סוף השבוע השלישי של מרץ, נמסרו בישראל כ-13,100 כלי רכב חשמליים חדשים לעומת כ-4,400 בלבד בכל הרבעון הראשון אשתקד. נתון המסירות הרבעוני בפלח החשמלי מהווה כמעט מחצית מכל מסירות הרכב החשמלי בשנת 2022.

עיריית ירושלים סוללת כביש חדש - ומעוררת את זעם התושבים 
חברת דלק אירופית מוכרת את התחנות שלה. מה ההשלכות בישראל | ניתוח 
אדרעי קיבלה תפקיד והתחייבה לא לרוץ בבחירות לועד | בלעדי

בענף מציינים כי המסירות ברבעון הראשון מסמנות בעיקר "סגירת פערים" בהצטיידות מהשנה שעברה, שהתאפיינה בשיבושי היצע וברשימות המתנה ממושכות. רוב כלי הרכב החשמליים, שנמסרו ברבעון הראשון השנה, שוחררו ממכס בסוף 2022 לפני עליית מס הקנייה והם נרכשו בשער דולר/שקל נמוך הרבה מהשער כיום. עובדה זו מאפשרת ליבואנים להעניק עליהם הנחות ציים משמעותיות.

את המסירות מתחילת השנה מוביל הדגם ATTO3 של BYD, שמסר כ-4,750 כלי רכב, נתח של כ-35% מהשוק. במקום השני גיאומטרי C של גילי עם נתח של 18.4% מהמכירות ובמקום השלישי יונדאי איוניק 5 עם 8.6% מהמכירות.

הפלאג-אין בעלייה

גם פלח הפלאג-אין ממשיך את התנופה מהשנה שעברה עם למעלה מ-5,100 מכירות עד השבוע, עליה של כ-15% לעומת כל הרבעון המקביל אשתקד. את הפלח הובילה קיה נירו עם כ-64% מהמסירות ולאחריה MG HS עם 12.4% מהשוק.

בענף מעריכים כי מכירות כלי הרכב החשמליים ברבעון השני יהיו נמוכות בשל ההאטה הכללית במשק, אולם החל מהרבעון השלישי צפויה שוב התעוררות בשל הצפי להעלאת מס הקניה על רכב חשמלי ב-1 בינואר 2024 מ-20% כיום ל-35%.

בענף מעריכים כי עדיין קיים סיכוי שהעלאת מס הקנייה בסוף השנה תושעה בשל שיקולים פוליטיים, אולם מציינים כי הסיכוי לכך נמוך מכיוון שההכנסות הצפויות מהעלאת המס כבר מתומחרות בתקציב הדו-שנתי.

הישראלים לא התרגשו מההנחות של טסלה

מהלך ההוזלה החריג והדרמטי, שביצעה טסלה בתחילת ינואר, לא נשא בינתיים פירות ומסירותיה בישראל מדשדשות. כך עולה מנתוני המסירות הראשוניים של משרד התחבורה. מתחילת השנה ועד סוף השבוע השלישי של מרץ, מסרה טסלה בישראל כ-914 כלי רכב, מתוכם 480 יחידות של טסלה Y, שלראשונה עקפה את הדגם טסלה 3. זוהי ירידה של כ-37% לעומת כל הרבעון הראשון אשתקד ומקורות בנמל אשדוד אומרים כי ככל הידוע לא צפויים להגיע עד סוף של הרבעון עוד משלוחים בגודל מהותי של רכבי טסלה.

זה שונה מהמצב בשווקים של סין, ארצות הברית וחלק ממדינות אירופה, שבהם הביא מהלך ההוזלות ל"התנפלות" של הלקוחות על כלי הרכב של טסלה.

בענף אומרים כי התגובה "הצוננת" של הציבור בישראל למבצע ההוזלות נובעת ממספר גורמים, ובהם היעדר מידע ברור על מועד ההשקה של טסלה 3 המשודרגת, שאמורה לצאת השנה, ושל השינויים שצפויים בה. בנוסף, העלייה החדה בריבית מייקרת את המימון לרכב, והיעדר שירותי טרייד-אין יציבים מקשה על הלקוחות "לשדרג" לטסלה.

בשבוע שעבר העריכו האנליסטים של "מורגן סטנלי" כי טסלה תצטרך לבצע הורדת מחירים נוספת, לפחות בחלק מהשווקים, כדי להמשיך ולהמריץ את המומנטום ולעמוד ביעדי המכירות שהציבה לעצמה. להערכת האנליסטים של מורגן סטנלי, המהלך של טסלה הצית בחלק מהשווקים "מלחמת מחירים", שניטרלה את אפקטיביות המהלך.

טסלה דגם 3 / צילום: יח''צ
 טסלה דגם 3 / צילום: יח''צ

סדאן חשמלית חדשה של ZEEKR בדרך לאירופה

מותג הפרמיום ZEEKR של קבוצת GEELY הסינית צפוי להיכנס לאירופה ברבעון האחרון של השנה. כך הודיעה הקבוצה האם בעת הצגת הדוחות הכספיים השנתיים שלה למשקיעים. המותג הקים לאחרונה מטה אירופי וכלי הרכב המיועדים נמצאים לשיווק בשלבים מתקדמים של בדיקות והתאמות לשוק האירופאי.

הדגם המרכזי המיועד לשיווק באירופה בשלב הראשון הוא הקרוס-אובר הקומפקטי זיקר X (ייתכן שהשם ישתנה בהמשך) שמיועד להתחרות בדגמי פרמיום אירופים חשמליים דוגמת מרצדס GLA וב.מ.וו IX1. אולם הוא צפוי ככל הנראה להציע יחס מחיר/טווח אגרסיבי יותר.

אורכו של הרכב 4.45 מ', בסיס הגלגלים שלו הוא באורך 2.75 מ' והוא יוצע בגרסה עם מנוע בודד בהספק 272 כ"ס או שני מנועים בהספק 428 כ"ס. הסוללה בגרסה הראשונה תהיה בקיבולת של 66 קילוואט עם טווח של עד 560 ק"מ בתקן הסיני.

המותג אמור להיכנס גם לישראל ב-2024 והחברה ניהלה עד כה מגעים עם שישה יבואני רכב בישראל ביחס למתן הזיכיון. הודעה על הזכיין אמורה להתפרסם בקרוב. יצוין כי המותג אמור להיות מונפק בנפרד במהלך החודשים הקרובים ואת הגיוס הפרטי הראשוני שלו הוביל, על פי פרסומים בחו"ל, יו"ר מובילאיי אמנון שעשוע.

בדרך לארץ: מאזדה קרוס-אובר לשמונה נוסעים 

חברת מאזדה ממשיכה לטפס בהתמדה לעבר פלח הפרמיום והחל מהרבעון השלישי היא תתחיל לשווק בישראל גם הקרוס-אובר הגדול והמפואר CX-90. הרכב יגיע אלינו במפרט זהה למפרט האמריקאי והשבוע נחשפו פרטיו עם תחילת המכירות המוקדמות של הדגם בארצות הברית.

הרכב מגיע בתצורה לשישה עד שמונה נוסעים, בהתאם לסידור המושבים, והוא נמתח לאורך של 5.1 מ', מתנשא לגובה 1.73 מ' וניצב על בסיס גלגלים באורך של 3.12 מ'.

בארצות הברית מוצע הרכב עם מנוע טורבו בנזין בן שישה צילינדרים בנפח של 3.3 ליטר, שמייצר 280 כ"ס בגרסת הבסיס או 340 כ"ס בגרסת הביצועים. לצידו מוצעת גרסת פלאג-אין, שמשלבת בין מנוע 2.5 ליטר בנזין בהספק 190 כ"ס למנוע חשמלי בהספק 175 כ"ס. הסוללה בקיבולת של 17.8 קילוואט אמורה לספק טווח חשמלי של עד כ-70 ק"מ.

לכל הדגמים הנעה כפולה נשלטת אלקטרונית ותיבת הילוכים בת 8 מהירויות. עדיין לא ברור אילו מגרסאות ההנעה תשווק בישראל. טווח המחירים בארצות הברית נע בין כ-40 ל-59 אלף. המחיר בישראל לא ידוע אולם בארצות הברית הדגם מתחרה בדגמים כמו יונדאי "פאליסייד", סובארו "אבולטיס" וכו' שבישראל מחירים הממוצע נע סביב 350 אלף שקל.

Mazda CX-90 / צילום: יח''צ
 Mazda CX-90 / צילום: יח''צ

מחיר חומרי הגלם לסוללות בצניחה

מחירי הליתיום-קרבונט, חומר הגלם העיקרי לייצור סוללות לרכב, השלימו השבוע את ההתרסקות שלהם בשווקים העולמיים. המחירים התייצבו בימים האחרונים סביב כ-54 אלף דולר לטון לעומת שיא של למעלה מ-83 אלף דולר לטון בנובמבר 2022.

השינוי החד נובע ממספר סיבות, ובהן האטה במכירות בשוק הרכב החשמלי בסין בעקבות ביטול הסובסידיות בתחילת השנה ובשל המיתון. במקביל, נרשם גידול משמעותי בהיצע הליתיום בשל התחלת ההפעלה של מפעלי הפקה חדשים וגדולים בסין, אוסטרליה וצ'ילה. על פי הערכות היצע הליתיום יגדל השנה בלבד בין 22% ל-42%.

הערכה עדכנית של גולדמן-זאקס קובעת כי המחיר אף עשוי להמשיך ולרדת לסביבות ה-34 אלף דולר לטון במהלך 12 החודשים הקרובים.

הירידה החדה אמורה לתרום לירידה משמעותית במחירי סוללות הליתיום לרכב חשמלי, שמהוות חלק משמעותי בעלות הכוללת של כלי הרכב החשמליים.

נסיקת מחירי הליתיום ב-2022 היוותה "תירוץ" ליצרנים רבים ברחבי העולם, ובהם גם טסלה, להעלות את מחירי כלי הרכב החשמליים. עם זאת, עד כה כמעט אף יצרן משמעותי לא הוריד מחירים בעקבות הוזלת חומר הגלם. זאת בנימוק שהסוללות, שבהן נעשה שימוש בכלי רכב שמיוצרים כיום, עדיין משקפות את מחירי השיא של תחילת השנה. אולם על פי הערכות אם הירידה תהיה עקבית ניתן לצפות לירידת מחירים מסוימת במחירי הסוללות במחצית השנייה של השנה.