הכאוס עולה שלב: אזרחי לבנון התעוררו הבוקר לשני אזורי זמן שונים

בלבנון מתגברת המחלוקת בין רשויות פוליטיות ודתיות על ההחלטה להאריך את שעון החורף במדינה בחודש • התוצאה? כאוס במוסדות פרטיים וציבוריים, בעיות בסנכרון שעוני האזרחים בטלפונים החכמים, בלאגן בטיסות הנכנסות והיוצאות והחרפת הפילוג הדתי

מגדל שעון בסמוך לפרלמנט הלבנוני בביירות / צילום: Reuters, Mohamed Azakir
מגדל שעון בסמוך לפרלמנט הלבנוני בביירות / צילום: Reuters, Mohamed Azakir

בימים אלה, לבנון מתעוררת בשני אזורי זמן שונים, כתוצאה ממחלוקת מתגברת בין רשויות פוליטיות ודתיות על ההחלטה להאריך את שעון החורף בחודש.

ראש הממשלה הזמני, נג'יב מיקאטי, החליט ביום חמישי להזיז את השעון שעה קדימה רק ב-20 באפריל, במקום להיכנס לשעון קיץ אתמול (שבת), כפי שקורה בדרך כלל בלבנון, אירופה ואזורים אחרים.

מה קרה במדינה היחידה באירופה שבה הקואליציה בוחרת שופטים | דעה 
מניות הבנק הגרמני תחת לחץ: מה קורה בדויטשה בנק? | שאלות ותשובות 
יו"ר קרן המטבע: הסיכונים ליציבות הכלכלית בעולם גדלו 

על אף שלא ניתן הסבר רשמי למהלך, מיקאטי, מוסלמי סוני, הודיע ​​על ההחלטה לאחר פגישה עם יו"ר הפרלמנט השיעי, נביה ברי, שהתעקש שוב ושוב על השינוי, כך עולה מסרטון הפגישה שפרסם רשת מגפון הלבנונית. "במקום שהשעה תהיה 7, תנו לה להישאר 6, מעכשיו ועד סוף הרמדאן", אמר ברי, לפי הסרטון.

במהלך הפגישה עם ברי, נראה מיקאטי מגיב בסרטון כי בקשתו של ברי אינה אפשרית מכיוון שהיא תגרום ל"בעיות". ובכל זאת, מאוחר יותר באותו יום, מיקאטי הוציא את ההחלטה להישאר בשעון החורף. מיקאטי אמר כי השינוי יהיה מהלך קשה ביחוד משום שהוא יגרום לבעיות בלוחות הזמנים של הטיסות של חברות התעופה. על כך הגיב ברי: "אילו טיסות?".

לאחר שהוכרזה דחיית שעון הקיץ, חברת התעופה הממלכתית של לבנון, Middle East Airlines, הודיעה כי זמני ההמראה של כל הטיסות המתוכננות לצאת מנמל התעופה של ביירות בין ראשון ל-21 באפריל - יקדימו בשעה.

תחושת כאוס כללית

בעוד שמוסדות ציבוריים צפויים לעקוב אחר הפסיקה החדשה, רבים מהמוסדות הפרטיים, כמו תחנות טלוויזיה, בתי ספר, ועסקים פרטיים, אך גם כנסיות, סירבו ללכת בעקבותיהם, והודיעו כי ימשיכו לשמור על שעון קיץ כפי שנקבע קודם לכן.

בנוסף לתחושת הכאוס, הממשלה עדיין לא אמרה אם היא הודיעה לגורמים האחראים לסנכרון זמנים בטלפונים ניידים, מחשבים ניידים ומכשירים אלקטרוניים אחרים על השינוי. בינתיים, הלבנונים מוצאים את עצמם מנווטים בין לוחות הזמנים של עבודה ובתי ספר באזורי זמן שונים - באותה מדינה קטנה. במקביל, שתי רשתות הטלפונים הניידים במדינה שלחו הודעות ללקוחות וביקשו מהם לשנות את הגדרות השעונים שלהם לתפעול ידני במקום אוטומטי על מנת שהשעה לא תשתנה בחצות, למרות שבמקרים רבים השעה השתנתה בכל זאת.

הארוקה נאיטו, יפנית אשר עובדת בארגון לא ממשלתי ומתגוררת בביירות, גילתה שהיא חייבת להיות בשני מקומות במקביל ביום שני בבוקר. "היה לי תור בשעה 8 בבוקר ושיעור בשעה 9 בבוקר, מה שיקרה עכשיו באותו זמן", אמרה ל"גרדיאן". התור שקבעה בשעה 8 לקבלת טפסי התושבות שלה הוא בסוכנות ממשלתית שעוקבת אחר השעה הרשמית, בעוד ששיעור הערבית שקבעה בשעה 9 הוא במכון שצפוי לעבור לשעון קיץ.

שעון נוצרי או מוסלמי?

המהלך נתפס כניסיון להשיג ניצחון על ידי מוסלמים, המאפשר לאלו שצמים במהלך חודש הרמדאן לשבור את הצום שעה קודם לכן, ובחלק רב מהדיונים הסוגיה ממשיכה לקבל אופי דתי. הפוליטיקה בלבנון היא קנאית מאוד, ומושבים בפרלמנט מוקצים לפי דת.

בעוד שבמקרים רבים הפילוג נצבע בקווים דתיים, חלק מהמוסלמים התנגדו גם לשינוי והצביעו על כך שהצום אמור להתחיל עם עלות השחר ולהסתיים עם השקיעה, ללא קשר לאזור הזמן.

שר המשפטים הנוכחי, הנרי חורי, נוצרי, קרא למיקאטי בהצהרה בשבת לבטל את המהלך, במה שהיתה התנגדות ראשונה מתוך הקבינט, שבו נאמנות פוליטית עוקבת בדרך כלל אחר קווים דתיים. חורי אמר כי ההחלטה "הפרה את עקרון הלגיטימיות" וגרמה לפילוגים בחברה הלבנונית ובקווים דתיים בתקופה שבה לבנון כבר מתמודדת עם משברים מרובים.

רבים רואים בנושא הסחת דעת מהבעיות הכלכליות והפוליטיות הגדולות יותר של המדינה.

לבנון נמצאת בעיצומו של המשבר הפיננסי החמור ביותר בהיסטוריה המודרנית שלה. פקידי קרן המטבע הזהירו לאחרונה שהמדינה עלולה להיות לקראת היפר-אינפלציה אם לא יינקטו צעדים. מאז שהסתיימה כהונתו של מישל עאון בסוף אוקטובר, לבנון נותרה ללא נשיא, מאחר והפרלמנט לא הצליח לבחור מחליף.

ויש מי שרואים במצב הנוכחי גם פן משעשע. וידאו שמסתובב ברשתות החברתיות מציג שעון דיגיטלי בנמל התעופה הבינלאומי ביירות-רפיק חרירי המראה על שני זמנים שונים: בצד אחד השעון מהבהב בשעה 10:05, ובצד השני מראה 9:05. בבית קפה בביירות ביום שבת בערב, דיווח עיתונאי רויטרס ששמע לקוח אחד שואל: "האם תעקוב אחרי השעון הנוצרי או המוסלמי החל ממחר?".