התפטרות, פיטורים והרבה דם רע: ההיסטוריה העגומה של שרי ביטחון בממשלות נתניהו

איציק מרדכי פוטר, היחסים עם אהוד ברק עולים על שרטון, בוגי יעלון נאלץ להתפטר וגם סופם של אביגדור ליברמן ונפתלי בנט היה דומה • לידיעת יואב גלנט - תזכורת קצרה להיסטוריה העגומה של שרי הביטחון בממשלת נתניהו

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

פיטורי יואב גלנט מתפקיד שר הביטחון על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו מתווספים למערכות יחסים אחרות שהסתיימו בפיצוץ בין ראש הממשלה לשרי הביטחון שלו.

זה התחיל עוד בקדנציה הראשונה שלו, אי שם בשנות ה-90. שר הביטחון בממשלתו הראשונה היה יצחק מרדכי, ולאחר שלוש שנים היחסים הסתיימו בפיצוץ ובמכתב פיטורים מפתיע בשל "חוסר לויאליות".

כותרות ראשיות ודיווחים שוטפים: כך מסקרים בעולם את פיטורי גלנט 
העלאות הריבית מחלחלות למשק: 3 סימנים שהמשק הישראלי בהאטה
איך יגיבו השווקים לפיטורי שר הביטחון? זה מה שמלמד ניסיון העבר 

בהודעת הפיטורים בשנת 1999 הסביר נתניהו: "אדם שמועל בעקרונות של הבוחרים שלנו אינו ראוי להיות בשורותינו. לכן, מרדכי גם אינו יכול המשיך ולכהן כשר ביטחון בממשלה שאני עומד בראשה".

לאחר מכן מצא עצמו מרדכי בראשות "מפלגת המרכז" מתמודד בעימות המפורסם נגד נתניהו בהנחיית העיתונאי ניסים משעל. את מרדכי החליף בתפקיד משה ארנס עד לנפילת הממשלה כעבור מספר חודשים.

עשור חולף ונתניהו חוזר לשלטון. נתניהו חוזר לקדנציה שניה בראשות הממשלה ב-2009 ומותיר בתפקיד שר הביטחון את יריבו הפוליטי ויו"ר מפלגת העבודה, אהוד ברק, שנכנס לתפקיד כשנתיים קודם לכן. באותה תקופה נחשב ברק לאחד השרים הקרובים לנתניהו, ואף התפצל ממפלגת העבודה והקים את סיעת "העצמאות". אלא שהיחסים בין השניים עלו על שרטון, ברק לא התמודד בבחירות הבאות, והפך שוב לאחד ממבקריו הגדולים של נתניהו.

המינוי הצורם של ליברמן והקדנציה הקצרה במיוחד של בנט

שר הביטחון הבא של נתניהו הוא משה (בוגי) יעלון, שנכנס לתפקיד לאחר בחירות 2013. הממשלה מחזיקה פחות משנתיים, אך גם לתום בחירות 2015 נותר יעלון שר הביטחון. אבל לא לאורך זמן. כשנה לאחר הבחירות, החליט נתניהו להרחיב את הקואליציה שלו שמנתה 61 חברי כנסת בלבד ולהכניס אליה את ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן. הדרישה של החברה החדשה בקואליציה: הכיסא של בוגי יעלון. כשהשר הבין שהוא בדרך החוצה, החליט ביוזמתו להקדים ולהגיש את התפטרותו.

גם המינוי הזה הסתיים בטונים צורמים. כעבור שנתיים הודיע ליברמן על התפטרותו ערב הבחירות של 2019 בטענה ש"ישראל נכנעה לטרור". מאז לא חזרו השניים לשתף פעולה והפכו ליריבים מרים שמרבים להחליף מהלומות פוליטיות.

תחילה נתניהו עצמו מילא את התפקיד, אך כעבור מספר חודשים מינה את נפתלי בנט שהחזיק במשרה במשך כשישה חודשים. היו אלו ימי ממשלות המעבר והפלונטר הפוליטי שכלל מערכת בחירות אחת אחרי השניה. בנט שעמד בראשות "ימינה" הוחלף בבני גנץ כאשר הוקמה ממשלת האחדות ב-2020. גנץ מילא את התפקיד עד לאחרונה, ועד שהוחלף ביואב גלנט.