מדד ת"א 35 | בדיקת גלובס

מדד הנפט והגז זינק ביותר מ-200% בתוך שלוש שנים, ואלו המרוויחים הגדולים

בתוך שלוש שנים זינק מדד ת"א נפט וגז ביותר מ-200% על רקע הזינוק החד במחירי האנרגיה והעלייה ברווחי מאגר לוויתן • מלבד המשקיעים בחברות ובשותפויות שמחזיקות במאגרי הגז, נהנו יזמים ומנהלים בכירים בהן מתגמולי עתק שהגיעו לשיא בשנה החולפת

לנדאו, רוטלוי, וולס, מאירסון / צילומים: איל יצהר, אלעד גוטמן, תמר מצפי, יח''צ איתקה. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
לנדאו, רוטלוי, וולס, מאירסון / צילומים: איל יצהר, אלעד גוטמן, תמר מצפי, יח''צ איתקה. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

סקטור הגז והנפט בבורסה בתל אביב סוגר בימים אלה שלוש שנים מדהימות שבהן נהנו המשקיעים מתשואה תלת-ספרתית מאז פרוץ משבר הקורונה שהוביל לשפל במחירי האנרגיה בעולם. בשנים אלו התרחשו מספר התפתחויות חיוביות שהובילו לעלייה חדה בביקוש לגז ונפט ובמחירם, כולל יציאה מהירה יחסית מהמגפה, ובהמשך, מחסור עולמי שהושפע מעיכובים בשרשרת האספקה, מלחמת רוסיה-אוקראינה ועוד.

הראלי שאחרי הנפילה: אלו מניות ההייטק הישראליות בוול סטריט שזינקו מתחילת השנה
ההיסטוריה מלמדת: איך משפיע רבעון ראשון חזק בוול סטריט על השנה כולה
משקיע העל פספס את הרבעון המפתיע של וול סטריט ומכה על חטא

הכרזת עסקת הענק בשבוע שעבר להשקעה של ענקית האנרגיה בריטיש פטרוליום (בי.פי. ) וחברת הנפט הלאומית של אבו דאבי (ADNOC) בשותפות הגז הישראלית ניו-מד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים) הובילה את מדד ת"א נפט וגז לשיא של קרוב לעשור, ולתשואה פנטסטית של 216% בסיכום שלוש השנים האחרונות - הרבה יותר מכל אפיק השקעה אחר בבורסה בתל אביב.

על פי תנאי ההצעה הלא מחייבת שפורסמה בשבוע שעבר, ירכשו שתי ענקיות האנרגיה הזרות 50% מיחידות ההשתתפות של ניו-מד, הנמצאת כיום בשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, לפי שווי של 14.2 מיליארד שקל. מחיר העסקה המוצעת גבוה בכ-70% ממחיר השוק של ניו-מד טרם הדיווח.

העסקה, שבה ירכשו BP ו-ADNOC את כלל החזקות הציבור בניו-מד, ומקצת ממניות קבוצת דלק (שתמשיך להחזיק בה 50%), תיבחן בשבועות הקרובים על ידי הדירקטורים החיצוניים של השותפות הישראלית, המחזיקה ב-45% ממאגר הגז לוויתן.

בינתיים, הדיווח אודות עסקת הענק תדלק את מדד ת"א נפט וגז שזינק במעל ל-15% בתוך שבוע, והוא למעשה המדד היחיד בקרב מדדי הבורסה בתל אביב שמציג תשואה חיובית, ועוד דו-ספרתית, מתחילת השנה.

מדד הדגל של הבורסה המקומית, ת"א 35, ירד מתחילת השנה ב-3.2%, ו"אחיו הגדול", מדד ת"א 125, איבד כמעט 5% מערכו. כאמור, המשקיעים המקומיים שהאמינו בשלוש השנים האחרונות בסקטור האנרגיה, ומושקעים במדד או בחברות ובשותפויות הכלולות בו (קבוצת דלק, ניו מד, רציו, ישראמקו, אנרג'יאן אויל אנד גז , נאוויטס, נפטא ועוד) רשמו תשואה חלומית של יותר מ-200%. זאת בזמן שמדד ת"א 35 סיפק תשואה תלת-שנתית של 35% בלבד, ואילו מדד ת"א נדל"ן עלה בכ-20%. 

 

זינוק של פי שלושה בהון העצמי של קבוצת דלק

כמובן שלא רק הציבור הרחב נהנה מהביצועים החלומיים של סקטור הגז והנפט בבורסה ההמקומית, אלא גם בעלי השליטה והיזמים של החברות והשותפויות הפועליות בו, כמו גם מנהליהן הבכירים.

בעיקר אמורים הדברים בגופים שמחזיקים במאגר הגז הגדול בישראל, לוויתן, שהציג אשתקד ביצועי שיא שהניבו רווחים עצומים למחזיקים בו - ניו-מד (45%), השותפויות רציו (15%) וענקית האנרגיה האמריקאית שברון (40%). כך, הכנסותיה של ניו-מד זינקו בשנת 2022 ב-29% והסתכמו ב-972 מיליון דולר, ובשורה התחתונה הציגה השותפות רווח נקי של 469 מיליון דולר.

בעלת השליטה בניו-מד, קבוצת דלק, רשמה רווח של קרוב ל-4 מיליארד שקל ב-2022, עלייה של 177% לעומת השנה שקדמה לה, שנבעה גם משיפור ניכר בתוצאותיה של החברה הבת איתקה אנרג'י, המרכזת את פעילות הנפט והגז שלה בים הצפוני.

מחירי האנרגיה המזנקים איפשרו לקבוצת דלק להשלים בנובמבר האחרון את הנפקת איתקה בלונדון לפי שווי של 2.9 מיליארד דולר, במחיר שהיה נמוך מהמצופה, אך עדיין כזה שסידר לקבוצה תמורה מכובדת של כ-300 מיליון דולר. מאז ההנפקה צנחה מניית איתקה ב-35% (על רקע הירידה שחלה מאז במחיר הנפט) והיא נסחרת כיום בשווי של כ-1.85 מיליארד דולר.

עידן וולס: "הביקושים ימשיכו להשפיע לטובה"

תמורת ההנפקה של איתקה לצד השיפור הניכר בתוצאות, איפשרו לקבוצת דלק, שעמדה על סף קריסה לפני כשלוש שנים בלבד, לשפר משמעותית את איתנותה הפיננסית. ההון העצמי של הקבוצה זינק ביותר מפי שלושה מ־2.6 מיליארד שקל בסוף 2021 ל־8.5 מיליארד שקל בסוף השנה שעברה.

מנכ"ל קבוצת דלק, עידן וולס, ציין כי בקבוצה "מעריכים כי הביקושים החזקים לגז ולנפט בישראל, במזרח התיכון ובאירופה ימשיכו להשפיע לטובה על ביצועי הקבוצה גם ב-2023, כשאנו צופים שחלקנו בדיבידנדים שנקבל מהחברות המוחזקות של הקבוצה, בגין שנת 2023, יעמוד על כ-450 מיליון דולר".

שורה של מנהלים בכירים בקבוצת דלק זכו אשתקד לתגמולי עתק, ובראשם יו"ר איתקה גלעד מאירסון שעלות העסקתו הכוללת הסתכמה ב-43.3 מיליון שקל ב-2022 (מתוכה 37.5 מיליון שקל בתגמול הוני).

 

עם צמרת השיאנים בקבוצה של תשובה נמנה גם מנכ"ל ניו-מד אנרג'י, יוסי אבו שעלות העסקתו עמדה על 9.2 מיליון שקל; מנכ"ל איתקה אנרג'י, אלן ברוס שעלות שכרו - 7.4 מיליון שקל ומנכ"ל קבוצת דלק עצמה, עידן וולס, שעלות שכרו הסתכמה ב-7.2 מיליון שקל.

הרווח הנקי של שותפות רציו הוכפל

כאמור לצד ניו-מד ישנה שותפה ישראלית נוספת במאגר לוויתן, השותפות המוגבלת רציו אנרגיות, שגם היא נהנתה אשתקד משיפור ניכר בתוצאותיה העסקיות. בשנת 2022 רשמה רציו הכנסות של 380 מיליון דולר ממכירת הגז הטבעי, עלייה של כמעט 30% בתוך שנה. הרווח הנקי של רציו אנרגיות הכפיל את עצמו וזינק ב-2022 ל-150 מיליון דולר. 

 

בהתאם לעלייה בהיקף המכירות, חלה גם עלייה בהיקף התמלוגים שמשלמת שותפות רציו למדינה (11.3% מההכנסות) , וכן ב"תמלוג העל" שהיא משלמת לשותף הכללי, המאגד את יזמי השותפות (5.4% מההכנסות), וזאת בהתאם להסכם השותפות.

מדוחות רציו עולה כי התמלוגים ששולמו אשתקד על-ידי השותפות למדינה הסתכמו ב-39 מיליון דולר, כאשר התמלוגים ששולמו לשותף הכללי, בראשות משפחות יגאל לנדאו וליגד רוטלוי (34% כ"א), האמירו ל-19 מיליון דולר אשתקד לעומת 16 מיליון דולר ב-2021. כך, בתוך שלוש שנים שבהן מפיק מאגר לוויתן גז טבעי, רשמו יזמי רציו הכנסות מתמלוגים בהיקף של 45 מיליון דולר (160 מיליון שקל). ​

נוסף על כך, משפחות לנדאו ורוטלוי מחזיקות ישירות בכ-11% מיחידות ההשתתפות של רציו בשווי שוק של כ-320 מיליון שקל ובעוד כ-9% מהיחידות באמצעות השותף הכללי ששוויין 261 מיליון שקל.