נקמת קשישי פריז: הצביעו בעד סילוק הקורקינטים השיתופיים מרחובות העיר

90% מהמשתתפים במשאל שקיימה העירייה, הצביעו בעד הפסקת הפעילות של חברות הקורקינטים השיתופיים בעיר • אלא שההשתתפות במשאל הייתה מוגבלת ולפי דיווחים כללה שיעור גבוה של מבוגרים וקשישים • ראשת העיר התחייבה לכבד את תוצאות המשאל

פריז. חברות הקורקינטים ינסו להילחם בהחלטה / צילום: Shutterstock
פריז. חברות הקורקינטים ינסו להילחם בהחלטה / צילום: Shutterstock

אחרי ההתלהבות הראשונית וההתפכחות בשל השלכות בתחום התאונות והחיים העירוניים, הפכה אתמול (א') פריז לעיר הראשונה בצרפת המסלקת את הקורקינטים החשמליים השיתופיים משטחה. בתומה של "התייעצות עירונית" - משאל עם בלתי מחייב שעליו הכריזה ראשת העיר בתחילת השנה כדי להכריע בסוגיה - כ-90% מהמצביעים אמרו כי הם מתנגדים לנוכחות הכלים הממונעים ברחובות העיר. 

האירו מתקרב לרמה שבה נסחר מול הדולר לפני פרוץ המלחמה. מה צופים האנליסטים כעת? 
פינלנד שברה ימינה: סאנה מארין הודחה מראשות הממשלה בבחירות 

ראשת העיר, אן הידלגו, הצהירה בעבר כי תכבד את תוצאות ההתייעצות, ואף רמזה כי היא אישית מתנגדת להמשך מתן רשיונות לחברות הקורקינטים הממונעות, שניסו לנהל קמפיין על לב הציבור בחודשים האחרונים.

ב-2018 היתה פריז אחת הערים הראשונות באירופה להציע רשת מקיפה של קורקינטים חשמליים להשכרה, מהסוג שהפך למראה שגור בשנים שלאחר מכן ברחובות ערים גדולות, כולל בישראל. רשיונות הפעולה היו חלק מהמהפכה התחבורתית והאקולוגית שעוברת העיר תחת שלטונה של הידלגו מהמפלגה הסוציאליסטית ושותפיה ממפלגת "הירוקים". הם הצטרפו לרשת מקיפה של אופניים להשכרה, לנתיבים שהוקצו לדו-גלגליים, ולשרטוט מחדש של עורקי התחבורה הצפופים בעיר כך שתינתן עדיפות של ממש להם, שתוביל לזניחת הרכב הפרטי.

התוצאה הראשונית הייתה תוהו ובוהו. פריז הפכה למוקד עלייה לרגל לחברות קורקינטים, התאונות נערמו, ההפרעה לתושבי העיר הצפופה ובמיוחד למי שרגיל ללכת בה ברגל על המדרכות גרמו לדעת הקהל הציבורית לפנות נגד הכלי החדש, ולעירייה להטיל מגבלות חמורות על השימוש בהם.

התחילו בהגבלות שלא עזרו

כבר לפני מספר שנים הוגבל מספר הזכייניות של הקורקינטים הממונעים לשלוש בלבד, מספר הכלים ל-15 אלף בלבד, והוטלו עליהם מגבלות מהירות באזורים מסוימים וצפופים במיוחד, כולל יישום אלגוריתמים המפחיתים את המהירות המקסימלית באזורי בתי ספר למשל. הותר להם לחנות רק באזורים מסוימים.

זה לא סייע. בשנה שעברה נרשמו אלפי תאונות בפריז, שכללו 459 מקרי פציעה ושלושה מקרי מוות (27 מקרי מוות נרשמו ברחבי צרפת). רבים מהמקרים היו של הולכי רגל שנפגעו על ידי רוכבי קורקינטים בנהיגה פרועה. אומנם לא כל המקרים היו קשורים בקורקינטים שיתופיים - בשנים האחרונות הפכה צרפת לאחד השווקים החמים ביותר לבעלות פרטית על קורקינטים ממונעים - אך דעת הקהל הציבורית הצביעה על הסיכון שבהם.

זאת, לצד מחקרים שהראו כי הם אינם מאפשרים זניחה של רכב פרטי אלא מחליפים בעיקר הליכה ברגל או שימוש בתחבורה ציבורית. הבלאי הרב שלהם, והעובדה כי רבים מהם מצאו את עצמם בקרקעית הסיין גם הפחיתו בחשיבות האקולוגית שלהם.

זו הסיבה שבחצי שנה האחרונה החלו הדלפות לפיהן החוזה של שלוש החברות הפועלות בפריז - Lime, Tier ו-Dott לא יחודש בשנת 2023. גורמים בעירייה יצאו באופן פומבי נגד הכלים. סגן ראשת העיר מטעם מפלגת "הירוקים" הגדיר בנובמבר את הקורקינטים הממונעים כ"מסוכנים, נוטים לתאונות ובלתי-סביבתיים". הוא אמר כי "החששות שלנו בנושא בטיחות המרחב הציבורי לא פחתו". בעקבות הלחץ, הידלגו עצמה הודיעה לפני שלושה חודשים על קיום ההתייעצות העירונית אתמול.

שיעור השתתפות נמוך מאוד במשאל

ראשת העיר לא ניסתה להסתיר את דעתה, גם בימים שלפני ההצבעה. "קורקינטים ממונעים שיתופיים הם מקור למתח רב ולחשש בעבור פריזאים רבים", אמרה בראיון בשבוע שעבר, והעריכה כי סילוקם מרחובות העיר, "יפחית את המטרד" במקומות ציבוריים.

בהתאם להחלטתה, נפתחו אתמול הקלפיות ברחבי בירת צרפת, והתושבים נקראו להצביע בשאלה שהידלגו הודיעה מראש כי תהיה פשוטה ככל האפשר - "האם אתה בעד או נגד קורקינטים שיתופיים?". מתוך 1.4 מיליון בעלי זכות בחירה שנרשמו כדי להצביע, רק 103 אלף בני אדם הצביעו אתמול.

כלי התקשורת הפריזאיים דיווחו על ייצוג מוגבר מהרגיל, לפי התרשמות, של מבוגרים וקשישים שהגיעו לקלפיות בהמוניהם כדי לשים סוף לתופעה ששיבשה את חייהם וגרמה להם לחיות בחשש, לפי כמה ראיונות שנעשו עם המצביעים. התוצאה הסופית, שתתברר בימים הקרובים, מוערכת ב"לא" מהדהד - כ-90% מהמצביעים החליטו לשים סוף לקורקינטים השיתופיים לפי נתונים כמעט-מלאים.

ייתכן כי שיעור ההצבעה הנמוך (כ-7%-8% מבעלי זכות הבחירה) ישמש את חברות הקורקינטים החשמליים השיתופיים, שנלחמו בחודשים האחרונים באמצעות קמפיינים ציבוריים, שחרור מחקרים חיוביים לתקשורת ועוד, כדי לטעון כי ההחלטה אינה לגטימית.

הן הציעו בעבר לקבל על עצמן התחייבויות נוספות כדי להמשיך ולפעול בעיר, כולל קביעת לוחית רישוי לכל מכונה, שתאפשר זיהוי במקרה של מעבר על החוק. הידלגו, מבחינתה, התחייבה בעבר לכבד את התוצאות של המשאל, ונראה כי הקורקינטים השיתופיים אכן בדרך החוצה מפריז.

אבל, כאמור, ישנם עוד הרבה מאוד קורקינטים שיתופיים בבעלות פרטית בצרפת, וייתכן כי הם יעמדו כעת בפני רגולציה מוגברת, שתכלול גם אכיפה מוגברת של חוקי התנועה. ב-2021 רכשו אזרחים צרפתים קרוב למיליון קורקינטים ממונעים, לפי דיווח ב"גרדיאן", וצרפת נחשבת לאחד מהשווקים הגדולים ביותר באירופה בתחום.

לתוצאות המשאל יכולות להיות גם השלכות רחבות יותר. שר הפנים הצרפתי אמר כי ערים גדולות אחרות במדינה "יסתכלו בשבע עיניים" על תוצאת המשאל הפומבי, וכי ייתכן שגם הן יחליטו לאסור על השימוש בכלים הממונעים השיתופיים בשטחם.

גם בערים אחרות באירופה הקורקינטים סובלים מתדמית גרועה, בעיקר בגלל הסיכון שבשימוש בהם להולכי רגל, נהיגה פרועה מצד צעירים ותיירים והצטופפות של שניים או שלושה רוכבים על כלי אחד. חברות הקורקינטים עצמן הצהירו כי "פריז הולכת בניגוד למגמה", כפי שאמרה דוברת חברת "Lime", אך ייתכן כי המגמה משתנה בימים אלה.