תיקון עולם רוצה למזג אליה את חברת הקנאביס ההפסדית BOL

החברה הבורסאית עמיר שיווק, המחזיקה ב-BOL לצד ליאון קופלר, נאלצה להפריש 48 מיליון שקל בגין השקעתה, לאחר שחברת הקנאביס החליטה לצמצם את פעילות הגידול של מוצריה ולהתמקד ביבוא ובשיווק • כעת מציעה תיקון עולם למזג אליה את החברה בדרך של החלפת מניות

חממה לגידול קנאביס / צילום: Shutterstock
חממה לגידול קנאביס / צילום: Shutterstock

דוחות חברת החקלאות עמיר שיווק  מעידים על מצבה העגום של החברה הבת BOL (שאיפה לחיים) הפועלת בתחום הקנאביס. עמיר ספגה אשתקד הפסד של 48 מיליון שקל בגין החזקתה (35.6%) ב-BOL, מהם כ-36 מיליון שקל חלקה בהפסדיה והיתרה מירידת ערך השקעתה והלוואותיה לחברה. הנטל הזה העביר את עמיר שיווק כולה להפסד של 12 מיליון שקל, לראשונה זה שנים.

הבוקר (ג') דיווחה תיקון עולם-קנביט  על התקשרות במזכר הבנות לא מחייב למיזוג עם BOL, שנמצאת בשליטת עמיר וליאון קופלר, בדרך של החלפת מניות. אם יצא המיזוג לפועל, בול תהפוך לחברה בת בבעלות ובשליטה מלאה של החברה. העסקה תידרש לאישורים רגולטוריים, בהם של היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות (היק"ר) והממונה על התחרות.

אתמול דיווחה עמיר שיווק כי בעקבות שינויים שחלו בשוק הקנאביס בישראל בחודשים האחרונים, והפסדים שנגרמו ל-BOL כתוצאה מכך, החליטה הנהלת BOL לצמצם את פעילות הגידול של מוצריה ולהתמקד ביבוא ובשיווק מוצרי קנאביס. כתוצאה מהאמור לעיל, ביצעה BOL הפחתות משמעותיות של נכסים, בעיקר רכוש קבוע ומלאי, כדי לשקף את שוויים ההוגן של נכסים אלה בעקבות שינויי הפעילות הנ"ל.

BOL, שהקימה פעילות קנאביס מלאה כולל גידול, עיבוד במפעל, שיווק והפצה, הייתה בעבר אחת ההבטחות המובילות של תחום הקנאביס, ואף יצאה להנפקה ב-2019 בה חלמה לגייס הון בבורסה של טורונטו לפי שווי של מיליארד דולר, הנפקה שלא יצאה לפועל. לצד עמיר שיווק מחזיק בחברה גם ליאון קופלר, בעל השליטה ברשת סופר פארם.

אולם, בשנים האחרונות חלו שינויים לרעה בשוק הקנאביס המקומי אשר ריסקו את פעילותה של BOL כמו גם של חברות נוספות שפעלו בענף. הרגולציה הפכה לכזו שמקלה על יבוא ומקשה על הגידול וההפצה המקומיים, ובמקביל חלו שינויים בטעמי השוק אשר הובילו להעדפת מוצרים מיובאים. במקביל, התעכב האישור לייצא קנאביס מישראל, וכשהוא ניתן בסופו של דבר, התברר שרוב החברות הישראליות מתקשות להוציא את היצוא לפועל.

הגידול הופסק כמעט לחלוטין

ל-BOL יש חממה באזור רבדים בשטח של 30 דונם, אך על פי הדוח, הגידול הופסק כמעט לחלוטין, והיא גם מכרה קרקע חקלאית שרכשה בפורטוגל, ונערכת למכירת מפעל במדינה זו. בדוח כלולות הפרשות לירידת ערך עבור הפעילויות שנסגרו, ואלו אחראיות על חלק גדול מההפסדים. רוב הפעילות של החברה היום היא בתחום היבוא.

בדוחותיה הכספיים של BOL מציינים רואי החשבון את הירידה המשמעותית והנמשכת בהכנסות החברה ואת הפסדיה. נכתב שם כי החברה ומנהליה מאמינים שאחרי שבוצע תהליך רה-ארגון, החברה מסוגלת לעמוד ביעדיה ל-12 החודשים הקרובים.

BOL רשמה אשתקד הכנסות של 32.7 מיליון דולר, ירידה של 25%. החברה רשמה הפסד גולמי של 1.4 מיליון דולר, לעומת רווח גולמי של 20 מיליון דולר בשנה המקבילה, בשל הירידה במכירות והפחתות ערך עבור הפעילויות שנסגרו. ההפסד הנקי ב-2022 הגיע ל-31.2 מיליון דולר, לעומת הפסד של 3 מיליון דולר בתקופה המקבילה. ההפסד הצבור של החברה מאז היווסדה עומד על כ-120 מיליון דולר.