גוגל לא עוצרת בפיטורים: זו הדרך החדשה שלה לחסוך על חשבון העובדים

לאחר שהודיעה על קיצוץ של 12 אלף משרות, מייל פנימי שפורסם ב-CNBC חושף כי גוגל מתכוונת גם לקצץ בתנאים של העובדים שנשארו • מי צפוי להיפגע מהשינוי, ואילו הטבות על הכוונת?

משרדי גוגל. העובדים ייאלצו להתרגל לתנאים אחרים / צילום: Shutterstock
משרדי גוגל. העובדים ייאלצו להתרגל לתנאים אחרים / צילום: Shutterstock

ענקית הטכנולוגיה אלפאבית (גוגל)  הבינה שהיא צריכה להמשיך להתייעל, ושפיטורי העובדים הנרחבים שביצעה לאחרונה לא מספיקים: מייל פנימי של מנהלת הכספים בחברה רות' פורת, שפורסם ב-CNBC, חושף כי החברה מתכוונת לקצץ גם בשירותים שמקבלים העובדים מהחברה.

אמנון שעשוע בשיחות סגורות: מובילאיי עשויה לצאת מישראל
האופציות של עובדי ההייטק שוות הרבה פחות: מה מגלים הדוחות של Wix 
הפיטורים מגיעים גם לאפל: תקצץ בפעילות החנויות 

לפי המייל, החברה תפחית את תדירות ריענון המוצרים הטכנולוגיים שמקבלים העובדים כמו סמארטפונים, מחשבים ניידים, מחשבים נייחים ומסכים. כמו כן מתכוונת החברה לקצץ ציוד שולחני כמו מהדקים, והטבות ושירותים תרבותיים ובידוריים שניתנו עד כה לעובדים בחברה.

על פי ההתכתובת הפנימית שנחשפה, מדובר באחד היעדים החשובים של החברה ל-2023, והוא מוגדר כ"חיסכון עמיד באמצעות שיפורי מהירות ויעילות".

בדיווח ב-CNBC צוין כי עובדי גוגל, שאינם בתפקידי הנדסה וזקוקים למחשב נייד חדש, יקבלו Chromebook כברירת מחדל - מחשב מתוצרת ביתית של גוגל. עד כה הייתה אפשרות לעובדים אלו לבחור מחשבים אחרים, ובהם Mac של אפל.

לפי הדיווח, תהליך דומה תעבור גם חלוקת הסמארטפונים: במצב בו קיים מכשיר נייד זמין בתוך החברה, העובד לא יוכל לרכוש אחר מחוץ לחברה. יתרה מכך, עובדים יזדקקו לאישור מנהל ישיר, ואף יותר, אם הם צריכים לרכוש אביזר שעולה יותר מ-1,000 דולר ואינו זמין באופן פנימי בחברה.

להחזיר ציוד משרדי בתום השימוש

קיצוץ נוסף אליו מתייחס המייל נוגע לציוד משרדי. לפי הדיווח, מהדקים וסילוטייפ כבר לא מסופקים בתחנות ההדפסה בחברה בצורה רחבה - אלא צריכים לבקש, להשאיל ולהחזיר בתום השימוש. גם זה, במסגרת יוזמת עלות עבור תועלת.

על כוונת החברה לצמצם הטבות ושירותי משרד כתבה פורת: "הצבנו רף גבוה להטבות ולשירותי משרד - מהמובילים בתעשייה - ונמשיך בכך גם בעתיד. עם זאת, תוכניות מסוימות צריכות להתפתח בהתאם לאופן שבו גוגל עובדת כיום". לדבריה, מדובר בהתאמות קלות.

במייל נכתב כי ההטבות והתוכניות הותאמו כשאנשים הגיעו חמשיה ימים בשבוע למשרדים, אז היו תוכניות רחבות בתחומי המזון, הכושר, העיסוי והתחבורה. "עכשיו, כשרובנו נמצאים עד 3 ימים בשבוע, שמנו לב שיחסי ההיצע/ביקוש שלנו קצת לא מסונכרנים: אפינו יותר מדי מאפינס ביום שני, ראינו שימוש ב-GBuses עם נוסע אחד בלבד, והצענו שיעורי יוגה ביום שישי אחר הצהריים, כאשר אנשים נוטים יותר לעבוד מהבית", נכתב במייל.

לפי הדיווח, גוגל צפויה לסגור בתי קפה בימי שני ושישי ולסגור מתקנים לא מנוצלים בגלל לוחות זמנים היברידיים.

פורת אף התייחסה למשבר 2008, בתחילת הטקסט וגם בסופו. "היינו כאן בעבר. ב-2008, ההוצאות שלנו צמחו מהר יותר מההכנסות שלנו. שיפרנו את ניצול המכונות, צמצמנו את השקעות הנדל"ן שלנו, הידקנו את החגורה בתקציבי T&E (הוצאות נסיעות ובילוי), בתי קפה, מטבחים ושימוש בטלפונים ניידים, והסרנו את החברה הבת של כלי רכב היברידיים", נכתב בתחילת הטקסט. בסופו היא כתבה: "בדיוק כפי שעשינו ב-2008, נבחן נתונים כדי לזהות תחומי הוצאות אחרים שאינם יעילים כפי שהם צריכים להיות, או שאינם מתאימים לגודל שלנו".

נזכיר, בחודש ינואר האחרון, החברה הודיעה שהיא מקצצת ב-12 אלף משרות, המהוות כ-6% מכוח העבודה שלה. כך החברה התייחסה רשמית להאטה בצמיחה במכירות, במקביל לגידול שיא במספר העובדים. פורת התייחסה לפיטורים בהודעה שלה לעובדים וכתבה כי הפיטורים הם "ההחלטות הקשות ביותר שהיינו צריכים לקבל כחברה".

מדובר בעידן הקשה ביותר של החברה ובהליך קיצוץ בעלויות שבינתיים אינו פוסק. בהודעה ששלח לעובדים במייל המנכ"ל סונדאר פיצ'אי, נכתב כי הוא לוקח "אחריות מלאה להחלטות שהובילו אותנו לכאן". עד כה, דווח בעבר כי החברה סירבה לשלם את יתרת חופשות הלידה והרפואה של העובדים המפוטרים.

דובר גוגל מסר בתגובה לגלובס: "כפי שהודענו בפומבי, יש לנו מטרה כחברה לבצע חיסכון באמצעות שיפור המהירות והיעילות. כחלק מזה, אנחנו מבצעים כמה שינויים שיסייעו לנו לנהל באחריות את המשאבים שלנו בזמן שאנחנו ממשיכים להציע הטבות ושירותים ברמה הגבוהה ביותר בתעשייה".