שווייץ: בית משפט דחה את ערעורו של המיליארדר בני שטיינמץ, אך הפחית את עונשו

בית הדין לערעורים של ז'נבה הותיר על כנה את ההרשעה של שטיינמץ במעורבות ב"מתן שוחד לבכירים זרים", אך זיכה אותו מאשמת "מרמה וזיוף מסמכי תאגיד" • בית הדין גם הפחית את עונשו ל-3 שנים, מהן שנה וחצי בפועל, והותיר על כנו את הקנס הכספי שהוטל עליו בגובה 50 מיליון פרנק שוויצרי • שטיינמץ מבטיח לערער על הפסיקה לבית המשפט הפדרלי

בני שטיינמץ / צילום: Reuters, Denis Balibouse
בני שטיינמץ / צילום: Reuters, Denis Balibouse

בית דין שוויצרי דחה היום (ג') את רוב הטענות בערעור שהגיש המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ על הרשעתו בשוחד ומרמה, אך הפחית את עונש המאסר שנגזר עליו לשנה וחצי מאסר בפועל.

ללא סנקציה פלילית: בני שטיינמץ הגיע להסדר עם הפרקליטות 
● נפתח ערעור בני שטיינמץ בשווייץ: "הוצג כאדם מושחת - בלי קשר למציאות" 
●  
הכרעה דרמטית בשווייץ: המיליארדר בני שטיינמץ נידון לחמש שנות מאסר על עבירות שוחד ומרמה 

מההודעה לעיתונות שפורסמה הבוקר על-ידי משרדי התביעה בז'נבה עולה כי בית הדין לערעורים של ז'נבה הותיר על כנה את ההרשעה של שטיינמץ במעורבות ב"מתן שוחד לבכירים זרים", אך זיכה אותו מאשמת "מרמה וזיוף מסמכי תאגיד".

בית הדין לערעורים גם הפחית את עונשו מחמש שנות מאסר לשלוש שנות מאסר, מהן שנה וחצי מאסר בפועל, אך הותיר על כנו את הקנס הכספי שהוטל עליו, בגובה 50 מיליון פרנק שוויצרי.

פרקליטו של שטיינמץ, עו"ד איתן מעוז, מסר לגלובס כי "בית המשפט בז'נבה קיבל חלק מטענותינו, ביטל את ההרשעה בסעיפים שונים והפחית את עונש המאסר שגזרה הערכאה הקודמת. נמשיך להיאבק להוכחת חפותו של מר שטיינמץ ונגיש ערעור לבית המשפט הפדרלי בשווייץ נגד מעט האישומים שנותרו". 

כספי שוחד לנשיא גינאה 

הליך הערעור נפתח באוגוסט 2022, אחרי ששטיינמץ הורשע - לצד שני נאשמים אחרים - בשוחד ובעבירות מרמה על-ידי בית המשפט הפלילי בקנטון השוויצרי בינואר 2021. כלי התקשורת בשווייץ סיקרו באופן מקיף את ההליכים, אותם כינו "משפט השוחד המשמעותי ביותר" בעסקי הכרייה העולמיים, החשאיים לרוב.

שטיינמץ ואחרים הורשעו בכך ששילמו כ-8.5 מיליון דולר לגורמים המקורבים לנשיא גינאה לנסנה קונטו, כדי להשיג רישיון כרייה במכרה עפרות ברזל גדול - אחד הגדולים בעולם - הנמצא בסימנדו.

לפי בית המשפט, חברת BSGR, שהייתה רשומה בקנטון ז'נבה, פעלה נגד החוק כשהעבירה כספי שוחד לנשיא גינאה לנסנה קונטה ובמיוחד לאשתו הרביעית ממדי טורה, בתמורה לקבלת הזכויות על המכרה באזור סימנדו, במהלך העשור הראשון של שנות ה-2000.

ביחד עם שטיינמץ עמדו לדין שני נאשמים נוספים: סנדרה מרלוני הורמאנס, בכירה לשעבר ב-BSGR; ופרדריק סילינס, שותפו של שטיינמץ לעסקים. שניהם הורשעו גם כן.

שטיינמץ חזר לז'נבה לצורך הערעור והתייצב באוגוסט באולם בית המשפט. הוא היה חופשי לעזוב את המדינה גם אחרי שהורשע, כל עוד הערעורים בעניינו מתנהלים. 

בית המשפט הפלילי בז'נבה דחה ב-2021 את טענות ההגנה כי שטיינמץ לא ידע על תשלומים כלשהם לבכירים בגינאה ואפילו כי לא נשא שום תפקיד רשמי ב-BSGR, חברה שראשי-התיבות שלה הם "Beny Steinmetz Group Resources.

בית המשפט קבע כי בין השנים 2006 ל-2012 שטיינמץ ושני בכירים נוספים הקשורים אליו העבירו בדרכים עקלקלות-משפטית לפחות 8.5 מיליון דולר, וככל הנראה 10 מיליון דולר, לאשתו הרביעית של נשיא גינאה לנסנה קונטה, שמת ב-2008. לפי בית המשפט כספים אלו היו התמורה בעבור קבלת זכויות כרייה במרבץ עפרות הברזל בסימנדו. 

הקלה בעונש 

היום הודיע בית המשפט לערעורים כי הוא מקבל את פסיקת בית הדין הפלילי לגבי ההרשעה ב"העברת שוחד לבכירי ציבור זרים", אך מבטל את ההרשעה לגבי "מרמה וזיוף במסמכי תאגיד". השוחד שהועבר, נכתב בפסק הדין, "איפשר לקבוצת BSGR ליצור שותפות עם חברה ברזילאית בשווי 2.5 מיליארד דולר, ולקבל באופן מיידי 500 מיליון דולר". בית הדין אישר את פסיקת בית הדין, לפיה "נעשו מהלכים רבים להסתיר את השוחד".

בנוגע לגזר הדין, בית המשפט לערעורים הודיע הבוקר כי "עונשי המאסר שנפסקו על-ידי השופטים בערכאה הראשונה מופחתים, בעיקר בגלל הזמן שחלף מאז המעשים". "בנימין שטיינמץ נידון כעת לשלוש שנות מאסר, מהן 18 חודשים מאסר בפועל, והיתר במאסר על-תנאי", נכתב. בית המשפט הותיר את הקנס בגובה 50 מיליון פרנק שוויצרי שפסקה הערכאה הקודמת. לצדדים ישנם 30 ימים כדי לערער על פסיקת בית הדין לבית המשפט הפדרלי.

פרקליטו של שטיינמץ, עו"ד איתן מעוז, הוסיף: "מר שטיינמץ הוא קורבן של עלילת שווא מכוערת, כפי שהוכח כבר בהחלטת הפרקליטות הישראלית לסגור את תיק החקירה נגדו, בניצחונו בהליכים נגד ריו טינטו, בניצחונו בהליכים נגד חברת vale הברזילאית ובכל מקום שבו ניתנה לו האפשרות העניינית להוכיח את צדקת טענותיו ללא שיקולים פוליטיים".