מאקזיט חלומי למעצר: כך הונתה יזמית בת 31 בלבד את בנק ג'יי.פי מורגן

יזמית הטכנולוגיה צ'ארלי ג'ביס, שמכרה את סטארט־אפ הפינטק פרנק ב־175 מיליון דולר, מואשמת בקשירת קשר, בהונאת בנקים ובהונאה בני"ע • בעבר קיבלה מימון גם מקרן אלף הישראלית

צ'ארלי ג'ביס / צילום: Associated Press, Lawrence Neumeister
צ'ארלי ג'ביס / צילום: Associated Press, Lawrence Neumeister

העבר המפואר של צ'ארלי ג'ביס בת ה־31 מתחיל להיראות כמו היסטוריה רחוקה: לאחר שהיזמית הצעירה נעצרה בתחילת השבוע שעבר בניו ג'רזי, ג'ביס הובאה למחרת לבית המשפט. שם, הגישה נגדה רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) כתב אישום על הונאה בנקאית, הונאת ניירות ערך, הונאה המשפיעה על מוסד פיננסי וקשירת קשר לביצוע הונאה בנקאית. כתב האישום הזה מצטרף לתביעה שהגיש בנק ג'יי.פי מורגן נגד ג'ביס בשנה שעברה.

השקעות אלטרנטיביות במאות מיליארדי דולרים שאף רגולטור לא בודק לעומק
השנה הקשה של עשירי העולם: כמה הפסידו בזוס ומאסק?
במקביל להפיכתה לסמל פופ, טיילור סוויפט בנתה אימפריית נדל"ן בשווי מעל 150 מיליון דולר

ב־2017 ג'ביס ושותפה אוליבייה עמר הקימו את פרנק (Frank), סטארט־אפ פינטק שמציע פלטפורמה לייעול הגשת הבקשות להלוואות ממשלתיות ופרטיות ללימודים בקולג' ובאוניברסיטה עבור סטודנטים בארה"ב. "אמזון להשכלה גבוהה", כך כינו ג'ביס ועמר את החברה, שהכניסה את ג'ביס לרשימה הנחשקת "30 מתחת לגיל 30" של "פורבס" לשנת 2019.

לאחר שסחפה שורה של משקיעי הייטק בפרופיל גבוה, בהם גם קרן אלף הישראלית שהשקיעה בחברה כ־5.5 מיליון דולר, וכן המיליארדר מארק רוואן, מייסד קרן הפרייבט אקוויטי אפולו, פרנק נמכרה ב־2021 ל ג'יי.פי מורגן בתמורה ל־175 מיליון דולר, לצד מינוי ג'ביס כמנכ"לית פרנק כחלק מהרכישה.

מיליוני הסטודנטים התבררו כלא קיימים

כאשר ג'יי.פי מורגן הודיעה כי תרכוש את פרנק, ענקית הבנקאות העולמית הסבירה את הצעד בכך שהוא יחזק את הקשר שלה עם מיליוני צעירים. אך לפני כמה חודשים בג'יי.פי מורגן הבינו שפרנק לא תהיה הערוץ למימוש התוכנית שלהם, לאחר שהתברר כי רבים ממיליוני הסטודנטים שנאמר כי הם משתמשים בפרנק, התבררו כלא קיימים.

בתביעה נגד יזמי פרנק, שהוגשה על־ידי הרוכשת בבית משפט בדלאוור ב־2022, האשימה ג'יי.פי מורגן את ג'ביס ואת עמר בהונאה. התובעים סיפרו כי החשדות החלו כאשר אימיילים רבים של משתמשי פרנק התגלו כבלתי ניתנים להשגה.

לטענתם, ג'ביס יצרה קשר עם הבנק בקיץ 2021 במטרה למכור לו את הסטארט־אפ, והציגה מצג שווא לפיו החברה מחזיקה במאגר הכולל 4.25 מיליון משתמשים. לטענת הבנק, מרבית ה"מאגר" כלל שמות, כתובות, תאריכי לידה ושאר פרטי מידע מזויפים. מספר המשתמשים האמיתי עמד על לא יותר מ־300 אלף - פחות מעשירית מההיקף שהוצג. על־פי כתב התביעה, ג'ביס ושותפה שילמו כ־18 אלף דולר למדען נתונים שיפיק את הרשימה המזויפת.

ג'ביס עמדה להרוויח יותר מ־45 מיליון דולר

בכתב האישום הנוכחי, ג'ביס הואשמה על ידי משרד המשפטים ב"ניפוח שקרי ודרמטי של מספר הלקוחות של החברה שלה" כדי לגרום לג'יי.פי מורגן לרכוש את החברה וענקית הבנקאות, שמעסיקה כרבע מיליון עובדים ומשלמת למנכ"ל שלה 34.5 מיליון דולר, לא זיהתה זאת בבדיקת הנאותות שלה. גם התובעים הפדרליים וגם ה־SEC האשימו את ג'ביס בהונאה של ג'יי.פי מורגן סביב גודל החברה ודרשו מגוון עונשים, כולל הליכים אזרחיים ואיסור על ג'ביס לשאת משרה כלשהי בתאגיד.

כתב האישום טען כי בעוד שג'יי.פי מורגן ביקשה לאמת את מספר המשתמשים של החברה ואת כמות הנתונים שנאספו לגביהם - מידע שהיה קריטי להחלטתה להתקדם ברכישה - ג'ביס בדתה מערך נתונים בעזרתו של שותף חיצוני. לאחר שמנהל ההנדסה של החברה העלה חששות לגבי חוקיות הבקשה, ג'ביס הגיבה: "אנחנו לא רוצים לגמור בסרבל כתומים". כעת, אם תורשע, האישומים הפליליים נגד ג'ביס עשויים להסתכם ב־30 שנה בכלא.

כתוצאה מההונאה, ג'ביס עמדה להרוויח יותר מ־45 מיליון דולר, אמרו התובעים. "המעצר צריך להוות אזהרה ליזמים שמשקרים במטרה לקדם את העסקים שלהם. השקרים ישיגו אתכם", אמר התובע דמיאן וויליאמס. משרד המשפטים הגיש נגד ג'ביס כתב אישום על הונאה פלילית, בטענה שהיא "עסקה במזימה חצופה".

לאחר שהתובעים הכריזו על שורת האישומים, ג'ביס שוחררה בערבות של 2 מיליון דולר והיא נתונה להגבלות תנועה. דובר מטעמה מסר שהיא דוחה את ההאשמות. עורך הדין שלה, אלכס ספירו, הצהיר טרם המעצר שג'יי.פי מורגן שמו את ג'ביס על הכוונת, והעלה גם חששות על הפרת חוקי פרטיות הסטודנטים לצורך מעצרה.

הסוכנת המיוחדת של התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות ומשרד המפקח הכללי (FDIC-OIG), האחראית על המקרה, פטרישיה טרסקה, אמרה: "ההאשמות בתלונה הפלילית מדגימות את הדרכים הרבות שבהן ניתן להונות בנקים. ה־OIG־FDIC נותר מחויב לבוא חשבון עם אנשים המאיימים על שלמות המוסדות הפיננסיים".

הרשימה המפוקפקת של "פורבס"

כפי שציינו משתמשי טוויטר חדי־עין, ג'ביס היא לא היחידה ברשימת ה"30 מתחת לגיל 30" של "פורבס" שמצאה את עצמה ניצבת בפני אפשרות של עשרות שנים בכלא. גם סם בנקמן־פריד, שבורסת מטבעות הקריפטו שלו FTX קרסה בצורה דרמטית, נכנס לרשימה בשנת 2021. הוא ניצב כיום מול שלל אישומים, כולל שוחד לממשל זר, הלבנת הון ותרומות פוליטיות בלתי חוקיות.

זוכה נוספת לשעבר בכבוד היא קרוליין אליסון, חברתו של בנקמן־פריד שניהלה את זרוע ההשקעות Alameda Research, אשר כיכבה ברשימה בשנת 2022. בדצמבר, אליסון הודתה בשבעה אישומים פליליים הנושאים מאסר מרבי של 110 שנים מאחורי סורג ובריח.

'בוגר' נוסף של "פורבס" הוא מרטין "פארמה ברו" שקרלי, שנכנס לקטגוריית הכספים של הרשימה ב־2012. שקרלי נידון לשבע שנות מאסר ב־2018 בגין הונאה בניירות ערך, אך יצא מהכלא בשנה שעברה והשיק מיד ניוזלטר בנושא השקעות.