סמוטריץ': "גם אם תהיה פגיעה בהייטק בגלל הרפורמה, זה לא יורגש בהכנסות"

שר האוצר התייחס בביטול לחששות שהעלו בכירים באוצר בנוגע לתחזית ההכנסות הלא ריאלית • סמוטריץ' טען כי הירידה בהכנסות אכן קיימת, אך קשורה ל"סוף עידן הכסף הזול" ולא לרפורמה המשפטית • גם תחזית מודי'ס זכתה להתייחסות: "אני לא חושב שכלכלנים הם מומחים גדולים לנושא החוקתי"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון בוועדת הכספים להצגת התקציב ל-2023-2024 / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון בוועדת הכספים להצגת התקציב ל-2023-2024 / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

במהלך הדיון שהתקיים הבוקר (א') ועסק בתקציב המדינה, דחה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' את החששות שעלו לאחרונה בין היתר על ידי שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר. גרינברג הזהירה כבר בפברואר כי ייתכן שהשלכות הרפורמה המשפטית על הכלכלה יצריכו עדכון לתחזית ההכנסות.

מנגד, סמוטריץ' סבור אחרת: "תחזית ההכנסות שלנו היא ריאלית", אמר, "אני לא רוצה להיכנס לתבהלות על ירידה בהשקעות בהייטק, יש ירידה בהשקעות אבל היא קיימת בכל העולם, כי נגמר עידן הכסף הזול. אבל גם אם תהיה ירידה או פגיעה בסטארט-אפים בגלל הרפורמה, זה לא ישפיע על ירידה בהכנסות המדינה בשנות התקציב 2023-2024".

ההודעה של מודי'ס מצטרפת לברבורים השחורים שחגים מעלינו. וזה הולך לעלות לכולנו | פרשנות
האם הורדת אופק הדירוג תשפיע על הכיס שלנו ומה יעשה השקל? כל מה שכדאי לדעת על החלטה של מודי'ס | שאלות ותשובות

כמו כן, סמוטריץ' הגיב גם להורדת תחזית דירוג האשראי של ישראל על ידי מודי'ס, סוכנות דירוג האשראי הגדולה בעולם. "זו לא דרמה גדולה", טען שר האוצר, "גם ב-2020 ירדה התחזית מחיובית ליציבה, וזה עלה בחזרה ב-2022".

איך הגיב יו"ר ועדת הכספים להודעה הדרמטית של מודי'ס?

יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, ניסה לצייר את הודעת הדירוג של מודי'ס כהישג לכלכלה הישראלית. לדבריו, "היה חשש שהדירוג ירד, אני שמח שהדירוג לא ירד, אמנם נתנו תחזית יציבה במקום חיובית, אבל זה מעיד שהמשק והכלכלה חזקים". בניגוד לדבריו של גפני, לא ידוע על אף אנליסט שחזה ירידה מיידית בדירוג.

בפועל, הודעת הדירוג של מודי'ס מערערת על "החלטה" של יו"ר ועדת הכספים מהתקופה האחרונה, שקבעה רשמית כי החקיקה המשפטית לא תפגע בכלכלה. גפני עדיין סבור כך, אבל הודה כי הסנטימנט משחק לרעת ישראל כרגע: "כלכלה מורכבת משני חלקים עיקריים, אחד חלק מקצועי, והדבר השני זה הנושא הפסיכולוגי, איך אנשים מסתכלים על אותה כלכלה. בתקופה האחרונה שמה של ישראל לא יצא לטובתה בעולם", אמר.

גפני מנע מחברי הכנסת מהאפוזוציה להתייחס להשלכות החקיקה המשפטית והתעקש להשאיר את הדיון סביב התקציב. אולם גם בתוך התקציב היו סוגיות שגפני ביקש לדלג עליהן. אירוע סוער התרחש כאשר הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס, הגיע בסקירה שהעביר לחלק הנוגע לשיעור התעסוקה הנמוך של חרדים. על רקע הדברים התפתח ויכוח בין שר האוצר לשעבר, אביגדור ליברמן, לבין ח"כ ינון אזולאי. ואז פנה גפני אל גרדוס בפנייה משונה: "יוגב, תדלג על נושאים שהם בעייתיים. אין לנו הרבה זמן".

בהמשך הסביר גרדוס על השינוי שהוצע לחוק התקציב, כדי להגדיל את מסגרת ההוצאה של הממשלה. לפי השינוי, רכיב הצמדת התקציב לאינפלציה יעלה, כיוון שיחושב לפי השנה שעברה, בה קפץ המדד ב-5.3%. זאת, בניגוד לכלל היוצא שהכיר בממוצע האינפלציה בעשור האחרון, שהיה נמוך משמעותית. כשחברי הכנסת מהאופוזיציה שאלו האם זה מצריך שינוי בחקיקה, דרש גפני מגרדוס שלא יענה, וגער בו לאחר שהשיב לשאלתם בחיוב.