עו"ד חדד לראש צוות החקירה: לא בדקתם אם הדס קליין אמרה אמת; נצ"מ משולם: דמגוגיה

אחרי הפסקה של חודש, משפט נתניהו התחדש הבוקר • בדיון היום נמשכה חקירתו הנגדית של נצ"מ מומי משולם, ראש צוות החקירה בתיק 1000 ו-2000 • עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, טען כי המשטרה לא בדקה את גרסתה של הדס קליין, העוזרת של ארנון מילצ'ן, ושלחה אותה לשכנע את ג'יימס פאקר למסור עדות

נצ''מ מומי משולם בעדותו במשפט נתניהו / צילום: תמונה פרטית
נצ''מ מומי משולם בעדותו במשפט נתניהו / צילום: תמונה פרטית

הבוקר (ב') התחדש משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים. זאת אחרי הפסקה בשל שבתון של כחודש אליו יצאו שניים מהשופטים - ראש ההרכב רבקה פרידמן-פלדמן והשופט משה בר-עם. 

צוות המשא-ומתן של העבודה פרש משיחות ההידברות בבית הנשיא 
בעל חברת פרסום חשוד בעבירות מס בהיקף של 50 מיליון שקל 

חקירתו הנגדית של נצ"מ מומי משולם, ראש צוות החקירה בתיק המתנות, נמשכה היום בבית המשפט. עו"ד עמית חדד, סנגורו של ראש הממשלה נתניהו, חקר את הקצין הבכיר בנוגע לחקירתה של הדס קליין, העוזרת של ארנון מילצ'ן, ועל שיתוף-הפעולה שלה, והטיח בו שקליין נשלחה כדי לשכנע את ג'יימס פאקר למסור עדות.

"שקר מוחלט, זו התגובה שלי. אתה לא תקטע אותי, אתה נותן פה נאומים, גם אני אתן", אמר משולם לעו"ד חדד. השופטת פרידמן-פלדמן ביקשה להרגיע את הצדדים. 

עו"ד חדד ביקש ממשולם לאשר כי הוא ידע שהדס קליין חשבה ששרה נתניהו רוצה לפטר אותה, וטען כי המשטרה ידעה שקליין היא עדה מוטה בשל כעסה על משפחת נתניהו. משולם הגיב: "יש להדס קליין כעס גדול על משפחת נתניהו, על הצעקות, על ההשפלות, זה אני כן יודע. היא עדה אמינה מאוד, מידתית מאוד, ערכית מאוד".

משולם הוסיף: "אתה לוקח את המשפט שלה כמו 'אני בחזית איתכם' ומנצל אותו. היא עדה ערכית ביותר, לא היא באה אלינו ורצה אלינו - אנחנו קראנו, והיא סיפרה. היא הדגישה שהיא מחויבת לומר רק את האמת".

עוו"ד חדד אמר: "זה כנראה לא נכון בהרבה מובנים", ומשולם השיב: "זו הנחה לא נכונה שלך, אני לא אתן לך לקבוע הנחות לא נכונות".

עו"ד חדד הציע כי קליין העידה כפי שהעידה בשל כעסה על שרה נתניהו. משולם השיב: "שטויות במיץ עגבניות".

משולם הכחיש את הטענה שהמשטרה הפעילה את קליין כסוכנת, ושהיא סייעה להם בפעולות חקירה. "אף אחד לא הפעיל אותה ולא שום דבר. הדברים שלך דמגוגיים, מגמתיים וחסרי שחר", אמר לעו"ד חדד.

משולם אמר כי קליין עזרה בתיאום חקירתו של ג'יימס פאקר בשל תפקידה כעוזרת אישית גם שלו. החקירה של משולם התארכה, והשופטת פרידמן-פלדמן העירה: "בקצב הזה לא נסיים איתו תוך שלושה שבועות".

עו"ד חדד הטיח במשולם שהיה לפאקר עורך דין, ושדרך המלך הייתה לפנות קודם אליו, ולא דרך קליין שהיא עדת תביעה בתיק. משולם השיב כי "קליין רק התבקשה כעוזרת האישית לבדוק אם יש היתכנות עם פאקר, והיא השיבה בשלילה, ואז פנינו לעורך הדין".

עו"ד חדד עימת את משולם עם עדותה של קליין, לפיה ייתכן שאמרו לה לנסות לשכנע את פאקר ולומר לו שלא יאונה לו רע. לדבריה, מי שהעלה את העניין היה משולם. משולם השיב: "אני לא משתמש במילים הללו, הדס רק התבקשה לבחון האם פאקר יסכים להגיע לארץ, בתור עד".

עו"ד חדד שאל: "אמרתם לקליין להגיד לפאקר שהוא לא ייחקר אלא ימסור עדות?". השופטת פרידמן-פלדמן הצטרפה לשאלה וחידדה: "אמרתם לה שהוא לא ייחקר כחשוד?". 

משולם השיב: "לא, רק אמרנו שייתן עדות". עו"ד חדד שאל: "אז כשהיא אומרת לשכנע?". על כך השיב משולם: "זו פרשנות שלה, אמרנו לה לבדוק עם פאקר, לבחון ולתאם טכנית הגעה של פאקר לארץ".

עו"ד חדד טען בפני משולם כי ביקשו לקבל מקליין גרסה מסוימת. על כך השיב משולם: "אלה דברים חסרי שחר. הדס מעולם לא התבקשה לומר דברים מסוימים. נאמר לאורך כל החקירות שתפקידה לומר את האמת".

עו"ד חדד אמר למשולם: "לא טרחתם לבדוק אם הגרסה של קליין תואמת את המציאות, כי חששתם שאם תבדקו את הגרסה, תגלו שהיא לא אמת". משולם הגיב ואמר: "דמגוגיה".

מי עוד צפוי להעיד?

לאחר משולם יעיד חוקר משטרה נוסף, ואחריו ארי הרו - ראש הסגל במשרד ראש הממשלה ומי שהקליט את השיחות בין נתניהו לארנון מילצ'ן שהביאו להגשת תיק 2000.

עדים נוספים שצפויים להעיד בשנת המשפט הנוכחית המסתיימת ביולי הם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ושרת המשפטים לשעבר ציפי לבני.

גם עדותו של ארנון מילצ'ן, אחד העדים המרכזיים בתיק, צפויה להישמע בחודש יוני. הפרקליטות ביקשה להעיד את מילצ'ן בווידאו בשל התנגדותו להגיע לישראל מטעמים רפואיים. ההגנה מתנגדת, ובית המשפט טרם הכריע בעניין. 

יפנו לגישור פלילי? 

על הפרק עומדת האפשרות לפנות לגישור פלילי בפני שופט אחר, כפי שנהוג במרבית התיקים כיום. מי שהציע זאת הוא סנגורו של שאול אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, נוכח הזמן הרב שנמשך המשפט וחמש שנים מסיום החקירה.

לגישור נדרשת הסכמה של שני הצדדים, והיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה טרם מסרה את עמדתה. נתניהו לא שלל את הרעיון של גישור, אך ביקש להגיב לאחר שתימסר עמדת היועמ"שית.

ככלל, גישור לא אמור לעכב את המשפט, אך במצב בו מתקיימים שלושה ימי הוכחות בשבוע, ההערכה היא שיבוטלו מועדי דיון במקרה שיתקיים גישור.

רשימת העדים צפויה להצטמצם 

כתב האישום הוגש בינואר 2020. לאחר שנה ושלושה חודשים, באפריל 2021, החלו להישמע העדים. עד היום העידו כ-40 עדי תביעה, והודעות של שישה עדים הוגשו בהסכמה, מתוך כ-340 עדי התביעה. 

במהלך השנתיים האחרונות נשמעו במשך חודשים ארוכים העדים המרכזיים - מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה ועדי המדינה ניר חפץ ושלמה פילבר. גם עדויותיהם של חוקרי משטרה ושל חוקרי רשות ניירות ערך התארכו ימים רבים בחקירות נגדיות.

הצדדים מנהלים דיונים בדלתיים סגורות לגבי צמצום רשימת עדי התביעה הנותרים. רשימת העדים צפויה להצטמצם משמעותית, כך שחלק מהודעות העדים במשטרה יוגשו במקום חקירתם, או שהצדדים יגיעו להסכמות על העובדות במקום עדותם.

ההערכה היא שמתוך כ-290 עדי תביעה שנותרו, בהם עדים טכניים רבים, תצומצם הרשימה לעשרות עדים.

שמיעת עדי התביעה צפויה להסתיים רק במהלך שנת המשפט הבאה, ולאחר מכן יעלו להעיד במסגרת פרשת ההגנה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' ומו"ל "ידיעות אחרונות" ארנון (נוני) מוזס.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.