כאבי הראש של ספקיות החלונות והקרמיקה לבית: "אנחנו ברכבת הרים"

הותירו את הגאות שהביאה הקורונה מאחור: לאחר שנה שבה נפגעו רווחיהן של חברות המוצרים לבית מעליית מחירי התובלה וחומרי הגלם, הן ניצבות כעת בפני האטה בשוקי הבנייה והשיפוצים: "מי שפועל בענף רוצה רק 'לצלוח את השנה'" • מניות החברות בענף צנחו בעשרות אחוזים בשנה האחרונה

סניף של רשת אייס / צילום: שרון מרוז
סניף של רשת אייס / צילום: שרון מרוז

הזעזועים במחירי התובלה וחומרי הגלם עשו שמות ברווחיהן של הספקיות המקומיות של מוצרים לשידרוג הבית בשנה החולפת, לאחר תקופה שבה נהנו מעלייה חדה בביקושים עקב הגאות בענף הנדל"ן למגורים.

הערים שמובילות את הירידה במחירי הדירות
שטף העסקאות בתחום ההתחדשות העירונית נמשך - אבל הסכומים בירידה
תגמול הענק שעומד מאחורי הפרישה של אורי לוין מדיסקונט

אחד מבכירי החברות הללו מציין כי "שוק הבנייה והשיפוצים סובל בשנה האחרונה מחוסר יציבות גדול, שהתגבר בשבועות האחרונים. לאחר שראינו צמיחה מטורפת בהתחלות הבנייה לקראת סוף 2021, בעקבות העלאות הריבית המגמה נבלמה בסוף השנה שעברה, כך שהצפי של מי שפועל בתחום המוצרים לבית הוא להתמתנות בקצב הפעילות".

מתוך ארבע חברות ציבוריות המספקות מוצרים לשיפוץ הבית (דלתות, חלונות, אינסטלציה, קרמיקה וכו'), שלוש רשמו שחיקה משמעותית ברווחיהן בשנה החולפת, כשמניות החברות כולן צנחו אשתקד בעשרות אחוזים.

 

מדובר בחברות מולטי ריטייל (רשת ה"עשה זאת בעצמך" אייס לשעבר), קליל המייצרת מוצרי אלומיניום (חלונות, דלתות), קבוצת חמת שמוכרת כמשווקת מוצרי אינסטלציה וקרמיקה ויצרנית הדלתות רב-בריח שהונפקה בתל אביב באוגוסט 2021.

הצצה לדוחותיהן של הארבע מגלה כי בשנה שעברה הצליחו כולן להגדיל את מחזור ההכנסות שלהן, הודות להתרחבות בעסקיהן, בין היתר באמצעות רכישת פעילויות נוספות.

אלא ששיעורי הרווחיות שלהן נפגעו כאמור אשתקד מסיבות שונות, החל מעלייה במחירי התובלה (מולטי ריטייל), דרך ההאטה בשוק השיפוצים ועד לזינוק במחירי האלומיניום (קליל). וכשמביטים קדימה - הקיפאון בשוק הנדל"ן והחששות מהאטה במשק - נראה שהאתגרים העומדים בפני החברות הללו לא תמו.

קונות הכול לבית: ממטבחים ועד שינוע אשפה ברבי קומות

במהלך מגפת הקורונה ובשנה שבאה אחריה, אחד התחומים שלא רק שלא נפגעו אלא אף נהנו מפריחה, היה ענף השיפוצים ושידרוג הבית. כשהציבור הסתגר בבתים, ללא יכולת להוציא את כספו על מסעדות וטיסות לחו"ל, רבים פנו לשיפוצים, בעוד ענף הבנייה עובד באופן מלא ובהמשך שובר שיאי מכירות ומחירים. 

התוצאות הכספיות בשנים 2020 ו-2021 לימדו על רווחים מרשימים לחברות "המעגל השני", המספקות מוצרים לתחומי הבנייה והשיפוצים, והללו ניצלו את עליית הביקושים בענף הבנייה כדי לגייס הון מהציבור שיאפשר את התרחבות עסקיהן.

תוך חודשים ספורים השלימו שלוש חברות חדשות הפועלות בתחומים המשיקים לענף הבנייה את הנפקת מניותיהן בת"א לפי שוויים נאים: יצרנית ומשווקת מוצרי הבטון אקרשטיין, יצרנית ומשווקת הדלתות רב בריח, ורשת שיווק המוצרים לבית אייס קפיטל (כיום מולטי ריטייל). הללו הצטרפו לשלוש שכבר נסחרו בבורסה: אינרום, הפועלת בתחומי הצבעים והמוצרים לבנייה; חמת, המציעה מוצרי אינסטלציה וקרמיקה לבית; וקליל, יצרנית מערכות האלומיניום.

הכספים הטריים מהגיוסים, הובילו את מולטי ריטייל ורב בריח לקדם תוכניות להרחבת פעילותן: מולטי ריטייל רכשה אשתקד את רשת הריהוט ביתילי (לצד הרשתות איי.די. דיזיין ואורבן) תמורת 100 מיליון שקל ובסוף השנה שעברה, הוסיפה לסל המוצרים שלה (הכולל גם את רשת המוצרים לרכב אוטו דיפו) את רשת מרכזי השירות לרכב צ'ק אפ תמורת 8.4 מיליון שקל - רכישה, שלאחר השלמתה, דיווחה מולטי ריטייל על אי דיוקים מהותיים במצגים הכספיים שקיבלה.

גם רב בריח ניצלה את כספי ההנפקה לתדלוק ההתרחבות שלה, הכוללת הקמת מפעל חדש לייצור דלתות שבימים אלה נמצא בשלבי הרצה באשקלון. בד בבד השלימה החברה רכישת פעילות של ייצור ויבוא ציוד בנייה, ובשנה שעברה רכשה את חברת גלפר תעשיות תמורת 10 מיליון שקל. מדובר בחברה המייצרת מוצרים לשינוע פסולת וכביסה ברבי קומות.

בנוסף, נכנסה רב בריח לפעילות חדשה שהקימה בעצמה, לשיווק ולמכירה של ציוד להקמת מערכת אנרגיה סולארית, כדי לנצל את הביקושים הגואים להקמת תשתיות אנרגיה מתחדשת. מסע ההתרחבות של רב בריח הגיע עד בתי ספר - החברה נכנסה למיזם להתקנת מערכות לוקרים מתוחכמות לתלמידים, שניתנות לפתיחה באפליקציה.

קבוצת חמת - מובילת מסע הרכישות

את מסע הרכישות המאסיבי ביותר אצל חברות מוצרי הבנייה - בהיקף כ־300 מיליון שקל - ביצעה בשנים האחרונות קבוצת חמת, שמחזור המכירות השנתי שלה חצה לאחרונה את רף המיליארד שקל.

עוד בשלהי העשור הקודם רכשה חמת, בשתי פעימות, את חברת מוצרי הקרמיקה והסניטריה חזי בנק בקרוב ל-100 מיליון שקל. בשנה שעברה רכשה באופן דומה את רשת מטבחי זיו תמורת סכום כולל של כ-115 מיליון שקל ולאחרונה השלימה השתלטות על חברת פורמקס, המייצרת ומשווקת חזיתות ודלתות למטבחים. בפברואר אשתקד נרכשו מחצית ממניות חברה זו והשבוע עוד 30%, תמורת כ-100 מיליון שקל בסה"כ.

חזי שטרנליכט

הבכיר בענף מציין כי המגמה השלילית החלה "לאחר ששוק הבנייה והשיפוצים נהנה מעדנה חסרת תקדים בתקופת הקורונה, שבה אנשים היו נעולים בבתיהם והפנו משאבים כספיים רבים יותר לתחזוקת ושיפוץ הבית".

לדבריו "הצרות התחילו עם ההמראה במחירי התובלה וחומרי הגלם אשתקד, שלאחר מכן ירדו בסוף 2022, אלא שאז הגיעה עליית הריבית והיחלשות השקל מול סל המטבעות וסידרו לנו רכבת הרים בתקופה האחרונה. לגבי 2023, מי שפועל בתחום השיפוצים רוצה רק 'לצלוח את השנה', בוודאי עם המצב הפוליטי הנוכחי".

מולטי ריטייל: "לא ידענו אם נקבל את הסחורה"

רשת מוצרי העשה זאת בעצמך מולטי ריטייל  (לשעבר אייס) הנמצאת בשליטת קרן ההשקעות קדמה ובניהולו של איציק אוזנה, סיימה את השנה שעברה עם עלייה של 4% בהכנסות שהסתכמו ב־746 מיליון שקל. הצמיחה הגיעה הודות למגמת ההתרחבות של הרשת שבמאי אשתקד השלימה את רכישת רשת הרהיטים ביתילי תמורת 100 מיליון שקל כשבעסקה נכללו גם רשתות הרהיטים אורבן ואיי.די.דיזיין.

אלא שהרווחיות נשחקה, כאשר שיעור הרווח הגולמי של החברה עמד על 44% בתום השנה שחלפה. במולטי ריטייל מסבירים כי הירידה ברווחיות נבעה ממכירת מלאים ברווחיות יותר נמוכה. יחד עם עלייה בהוצאות השיווק שנבעו מרכישת הפעילויות החדשות לצד עלייה בהוצאות השכר, נפל הרווח התפעולי ב-76% והסתכם ב-13 מיליון שקל בסיכום השנה, ובשורה התחתונה נרשם הפסד של כ-7 מיליון שקל מול רווח נקי של 31 מיליון שקל ב-2021.

ההרעה בתוצאות הובילה את החברה לדווח לאחרונה כי פנתה לשני הבנקים שהעמידו לה מימון וביקשה מהם להקל באמות המידה הפיננסיות (קובננטים) שלהן התחייבה מולם. הבנקים נעתרו לבקשות.

"מה שבעיקר השפיע עלינו בשנה שעברה, ולהערכתי על מרבית היבואנים, היו אירועים כלכליים שהתרחשו גם ברמה העולמית", מציין מנכ"ל מולטי ריטייל איציק אוזנה בשיחה עם גלובס. "בשנים 2020 ו-2021 היתה הצטיידות מטורפת בעקבות חשש אמיתי למחסור במלאים. הזמנו סחורה ולא ידענו אם נקבל אותה או לא. בהמשך מחירי ההובלה קפצו בשיעור דרמטי.

"חלק ניכר מהיבוא שלנו הוא של רהיטים. אז כשמביאים 50 ספות בתוך קונטיינר ומחיר ההובלה של המכולה מזנק מ-2,000 דולר ל-20,000 דולר בתוך כמה חודשים, אלו עלויות שמצטברות לעשרות מיליוני שקלים.

"הרציונל אומר לך: זה יקר - אל תביא לארץ. אבל מצד שני, אם לא מביאים סחורה - אין מה למכור ללקוחות. כך הגענו לרמת מלאי בשווי של 155 מיליון שקל בסוף 2021. בהמשך נוצר עומס על המחסנים הלוגיסטיים שלנו ש'הצטרף לחגיגה'. כך שב-2022 הסחורה התייקרה כל כך, בפערים שלא ניתן היה לתרגם ללקוח. נאלצנו לספוג אותם ולכן שיעור הרווח הגולמי נשחק ב-3%, שזה דרמטי עבורינו".

מה המצב הנוכחי מבחינת המלאי והעסקים?
"נכון להיום רמות המלאי הן נכונות, מחירי ההובלה חזרו לשפיות. אנשים חושבים שכשמחיר ההובלה ירד, מחירי המוצרים ירדו גם. אבל זה נכון רק לסחורה חדשה. נהיה פרדוקס, משום שירד המחיר ולא יכולנו לקנות בעלות מופחתת (הסחורה הקיימת נרכשה במחירים הגבוהים). אנחנו חוזרים להצטיידות במחירים משופרים, אז השיפור יגיע".

מה צפוי להערכתך בהמשך השנה?
"אם בקורונה הייתה אי ודאות, היום נוצרה סיטואציה של אי ודאות מסוג אחר. ניצלנו את השנה לחזק את התשתיות שלנו. גם עסקנו בהטמעת הרכישה של קבוצת ביתילי. בשנה המטורפת שעברה, הצלחנו לבנות תשתיות לשנים הקרובות. הדולר אמנם התחזק ביחס לשקל, אבל זה פחות דרמטי מהעלייה אשתקד במחירי התובלה. הם יורדים עכשיו וזה מקזז את ההשפעה של השקל/דולר". מניית מולטי ריטייל צנחה אשתקד בכמעט 30%, משקפת שווי של פחות מ-300 מיליון שקל.

קליל: "מאמינים שהשוק יחזור למצב נורמטיבי"

גם יצרנית הפרופילים קליל , שבשליטת צורי דבוש ובניהולו של פרדי אבוקרט, הציגה שחיקה במדדי הרווחיות שלה אשתקד. הכנסות החברה, העוסקת בפיתוח, עיצוב, ייצור, ומכירת מערכות אלומיניום (בעיקר חלונות) לבנייה ולתעשייה, עלו ב-10% והסתכמו ב-454 מיליון שקל בסיכום השנה שעברה.

בחברה הסבירו כי נאלצו לייקר את מחירי המכירה על רקע הזינוק במחירי האלומיניום, חומר הגלם העיקרי של החברה ב-2022. שיעור הרווח הגולמי של החברה ירד כתוצאה מהתייקרות זו מ-26% ל-22% בשנה שעברה. שחיקה זו ברווחיות הגולמית הייתה הסיבה העיקרית לרישום ירידה של 35% ברווח הנקי בסיכום השנה, ל-33 מיליון שקל.

מפעל קליל לאלומיניום / צילום: תמר מצפי
 מפעל קליל לאלומיניום / צילום: תמר מצפי

המנכ"ל אבוקרט אומר כי "אחת הנקודות החשובות לנו כיום זו היכולת להתאים את עצמנו למצב. אנחנו ממשיכים עם האסטרטגיה שלנו ומאמינים ששוק הבנייה יחזור להיות ענף חזק ומוביל, ולכן עושים את כל ההערכויות, כולל יציאה בקמפיין חדש. אנחנו מאמינים שבעתיד השוק יחזור למצב הקודם והנורמטיבי". בינתיים איבדה מניית החברה 37% מערכה בשנה החולפת, משקפת לקליל שווי של 372 מיליון שקל.

חמת: פעילויות חדשות שחקו את הרווח הגולמי

מגמה של הרעה בנתוני הרווחיות נרשמה גם בקבוצת חמת , שבשליטת יואב גולן ובניהולו של ניר קליין. החברה הפועלת בתחום מוצרים למטבח וחדרי אמבטיה, ביצעה מסע רכישות מזורז בשנים האחרונות (חברת מוצרי הקרמיקה ועיצוב חזי בנק, מטבחי זיו ופורמקס, המייצרת חזיתות ודלתות לארונות).

הודות להתרחבות בעסקיה, ההכנסות של חמת זינקו בשנת 2022 ב-29% ל-1.06 מיליארד שקל - החברה הגדולה בענף מבחינת מכירות - אך שיעור הרווחיות הגולמית שלה נשחק על רקע צירוף הפעילויות החדשות.

עלייה בהוצאות התפעוליות, בין היתר עקב הפחתות והפסדי אשראי של לקוחות, הובילה לעלייה מתונה יותר של הרווח התפעולי ב-7% ל-128 מיליון שקל. הרווח הנקי לא השתנה ביחס לשנה הקודמת ועמד על 90 מיליון שקל. למרות השמירה על הרווח נחתכה מניית החברה ביותר מחצי בשנה האחרונה, משקפת שווי חברה של כחצי מיליארד שקל.

רב-בריח: "היום אנחנו הרבה יותר זהירים"

יצרנית הדלתות רב-בריח  שבשליטת שמואל דונרשטיין, שהונפקה באוגוסט 2021, הצליחה לרשום שיפור בפרמטרים שונים בדוחותיה הכספיים. הכנסותיה עלו ב-29% והסתכמו ב-708 מיליון שקל ב-2022, הודות להתרחבות בתחום מכירת מוצרים לתשתיות אנרגיה הירוקה. החברה גם רשמה עלייה בשיעור הרווח הגולמי מ-19% מההכנסות בשנת 2021 ל-20% אשתקד.

נוסף על כך, על רקע עדכון התחייבות בגין רכישה ועקב העובדה שבשנה קודמת נרשמו הוצאות חריגות של 9.6 מיליון שקל בשל הרישום למסחר, זינק הרווח התפעולי של החברה ל-25 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה עברה רב-בריח להציג רווח נקי של כמיליון שקל, מול הפסד של 5 מיליון שקל בשנה הקודמת.

מפעל רב בריח / צילום: אייל טואג
 מפעל רב בריח / צילום: אייל טואג

מנכ"ל רב-בריח עידן זו-ארץ ציין בשיחה עם גלובס כי 2022, הייתה "שנה מאוד חזקה עבורנו. עמדנו בתוכניות הצמיחה שלנו, והשגנו התרחבות בכל פרמטר, בין אם במחזורי המכירות או בנתוני הרווחיות. החברה עומדת בתוכנית האסטרטגית שהציגה בספטמבר האחרון - מכירות של 1.85 מיליארד שקל עד 2027".

איך הקיפאון בענף הבנייה בחודשים האחרונים משפיע עליכם?
"רב-בריח היא אחת החברות הגדולות בענף. אנחנו יושבים על שלוש רגליים: בנייה למגורים, בנייה מוסדית (בתי חולים, בתי ספר וכו') והשוק הפרטי - קרי עולם השיפוצים. יש לנו גידור פנימי שאליו נוספו פעילויות כמו אספקת ציוד לתחום האנרגיה הסולרית. צבר ההזמנות שלנו ענק והוא גדל. כמו כן, החוזים בתחום הבנייה מתפרשים על פני שנים, כך שאנחנו כיום מלאים בעבודה".

על ענף השיפוצים הוא אומר כי "אנחנו חשים האטה. לישראלי הממוצע יש פחות כסף פנוי, וזה מתבטא גם בזה. יחד עם זאת, מוקדם יחסית להגיד מה ההשפעה הכללית על התחום. בעבר היו הרבה סיטואציות שבהן כשנמכרו פחות דירות, אנשים נאלצו לשפץ יותר, ימים יגידו. בכל מקרה אנחנו הרבה יותר זהירים היום משום שרמת הסיכון בשוק עלתה".

מניית רב-בריח צנחה בשנה האחרונה ב־42% ושווי החברה עומד על 324 מיליון שקל.