האם אפי נוה יוכל להתמודד לראשות לשכת עוה"ד? ועדת הבחירות תחליט

אפי נוה מתכנן להתמודד שוב לראשות לשכת עורכי הדין, למרות הרשעתו בפלילים ולאחר סגירת תיק פרשת "מין תמורת מינוי" • לוועדת הבחירות של הלשכה יש את הסמכות לקבוע אם יש קלון במעשי נוה, וההערכות הן כי הסוגיה תגיע בכל מקרה לבית המשפט

עו"ד אפי נוה. האם ועדת הבחירות של לשכת עורכי הדין תפסול אותו מהתמודדות? / צילום: איל יצהר
עו"ד אפי נוה. האם ועדת הבחירות של לשכת עורכי הדין תפסול אותו מהתמודדות? / צילום: איל יצהר

ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, עו"ד אפי נוה, מתכנן להתמודד שוב לראשות לשכת עורכי הדין למרות הרשעתו בפלילים בפרשת מעבר הגבולות לאחרונה ולאחר שנסגר נגדו התיק בחשד לקבלת שוחד מיני תמורת קידום לשפיטה.

ביום ראשון ייסגרו הרשימות לראשות לשכת עורכי הדין שיתקיימו ב-20 ליוני. מועמדים שהכריזו על התמודדותם הם עו"ד עמית בכר, יו"ר הלשכה הזמני החדש ויו"ר מחוז תל אביב; עו"ד תמי אולמן, ראש מחוז חיפה; עו"ד אברהם ללום, המשנה לראש הלשכה; ועו"ד ארקדי אליגולאשוילי, יו"ר פורום עורכי הדין הצעירים בלשכה.

השערוריות חזרו ובגדול, והכוח נחלש: לשכת עורכי הדין מחפשת אמון ומנהיג | ניתוח 
גנץ וסער מציגים: תוכנית שינויים במערכת המשפט לטובת האזרח 
מוד'יס: "חוזקת מערכת המשפט חשובה בעיקר במדינה כמו ישראל"

בהודעה שהופצה בקרב עורכי דין ביקש מהם נוה לחתום על טופס תמיכה בו וכתב: "זה הזמן להחזיר עטרה ליושנה".

ועדת הבחירות של לשכת עורכי הדין מוסמכת לקבוע כי נוה אינו כשיר להתמודד אם הורשע בפסק דין חלוט בעבירה שיש עמה קלון. מי שקובע אם יש עם העבירה קלון היא ועדת הבחירות של הלשכה.

בכללי לשכת עורכי הדין נקבע כי מועמד לא יהיה כשיר להתמודד אם "הורשע בפסק דין חלוט בבית משפט או בבית דין צבאי בעבירה שיש עמה קלון, וביום הגשת רשימת המועמדים טרם עברו שבע שנים מהיום שגמר לרצות את עונשו או מיום גזר הדין, המאוחר מבין השניים; לעניין פסקה זו, תקבע ועדת הבחירות אם יש עם העבירה שבה הורשע המועמד, בנסיבות העניין, משום קלון".

ההערכה היא שהסוגיה האם יש קלון במעשיו של נוה, המונע ממנו להתמודד לראשות הלשכה שוב, תגיע בכל מקרה לבית המשפט - בין אם הוועדה תפסול אותו, ונוה יעתור על ההחלטה; ובין אם לא תפסול אותו, וגורם אחר יעתור לבית המשפט.

הערעור של נוה צפוי להידחות בקרוב

נוה הורשע בספטמבר 2022 בעבירות של קבלת דבר במרמה ומעבר על חוק הכניסה לישראל, לאחר שבעת שכיהן כראש לשכת עורכי הדין הסתיר את מעבר בת זוגו בביקורת הגבולות בנתב"ג. הוא נדון למאסר על-תנאי וקנס, וכך גם בת זוג בר כץ. בהכרעת הדין כתבה השופטת עינת רון ז"ל "כרום מעמדו ותפקידו של הנאשם - כך גם הציפייה הציבורית ממנו לנורמות התנהגות ראויות וללא רבב, כמו גם ציפייה להיותו דוגמה ומודל לאחרים".

ערעור שהגיש נוה צפוי להידחות בקרוב. לאחר שנשמעו הטיעונים בערעור, שופטי בית המשפט המחוזי מרכז הציעו לצדדים כי נוה יורשע, אך הרשעתה של בת זוגו תבוטל, כך שייקבע כי ביצעה את העבירה ללא הרשעה.

האירוע בגינו הורשע נוה התרחש בספטמבר 2018, בעת היה ראש לשכת עורכי הדין. נוה ובת זוגו בר כץ טסו לחופשה בתאילנד. בביקורת הגבולות הוציא נוה אישור מעבר, מסר אותו לכץ ונצמד לנוסעת אחר מבלי שכץ תחתים את דרכונה. בהכרעת הדין צוין כי השניים בחרו להסתיר את יציאתה של כץ לחו"ל בשל הליך הגירושים שעבר נוה.

לפני כשנה נסגר התיק הפלילי בו היה חשוד בקבלת שוחד מיני, בכך שקידם את השופטת אתי כרייף. הפרקליטות הודיעה כי אין סיכוי סביר להרשעה, אך ציינה כי קיימים "ממצאים עובדתיים קשים העולים לכאורה כדי מעשים פליליים". בפרקליטות הסבירו אז כי בהיעדר הבטחה מפורשת של נוה למפגשים אינטימיים כתמורה לסיוע ובשל אופי הקשר ביניהם, שהתחיל זמן רב לפני שהתבקש לסייע לכרייף בקידומה, קיים ספק סביר לשאלת המניע לקשר האינטימי. גם לפריצה לטלפון של נוה שפגעה בפרטיותו ובזכויותיו היה משקל בהחלטה.

"אין בושה יותר"

כעת תצטרך ועדת הבחירות של לשכת עורכי הדין להכריע בסוגיה. הוועדה מונה 20 חברים שהם נציגים של חברי המועצה הכללית, בהם רועי אברהמוביץ שנחשב ליד-ימינו של נוה.

עניינו של נוה נדון גם בוועדת האתיקה של מחוז ירושלים בלשכה. אם הרשעתו תהפוך לחלוטה לאחר ההחלטה בערעור, הוועדה תצטרך להחליט אם היא מבקשת להפעיל סנקציות בגין הרשעתו. בין הסנקציה יכולה להיות השעיה זמנית. עד היום ועדת האתיקה לא פעלה להשעותו.

עורכי דין רבים מביעים ביקורת על רצונו של נוה להתמודד ועל הפגיעה בתדמית הלשכה שהתמודדותו גורמת. "אין בושה יותר" אמר אחד מעורכי הדין לגלובס.

ראש לשכת עורכי הדין, עמית בכר, הגיב: "לא אופתע אם יתברר שאפי נוה לא מתמודד לבד, ומאחוריו עומדים אותם גורמים שמנסים לבצע הפיכה משפטית". עוד הוסיף בכר כי "לא נאפשר שוב פגיעה בלשכה ובחבריה, ובטח לא נאפשר התערבות בלתי ראויה בהתנהלותה, על-ידי מי שרוצים בהדרת נציגי הלשכה מהוועדה לבחירת שופטים".