המרוץ למשרת מנהל רשות המסים נפתח באופן רשמי

נציבות שירות המדינה פרסמה הבוקר מכרז לאיתור מועמדים להחלפת מנהל רשות המסים ערן יעקב, שעתיד לסיים את תפקידו ביוני הקרוב • מנהל רשות המסים הבא צפוי להיכנס למשרה בתקופה סוערת, במהלך משבר כלכלי שבמסגרתו מצופה ממנו למצוא מקורות למילוי הקופה הציבורית

נפתח באופן רשמי המרוץ למשרת מנהל רשות המסים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
נפתח באופן רשמי המרוץ למשרת מנהל רשות המסים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

עכשיו זה רשמי: נציבות שירות המדינה פרסמה הבוקר (ה') מכרז לאיתור מועמדים להחלפת מנהל רשות המסים ערן יעקב, שעתיד לסיים את תפקידו ביוני הקרוב. זאת, יום לאחר שגלובס פרסם אייטם על כך שטרם פורסם המכרז לאיתור המחליף וכי לוח הזמנים להחלפת ערן יעקב נהיה לחוץ מאוד. 

ברשות המסים רוצים לצאת למבצע חדש כדי להעשיר את קופת המדינה
הרכבת לאילת נותרה מאחור: סדרי העדיפויות החדשים של שרת התחבורה | ניתוח
סקר חושף: 50 הערים עם הכי הרבה עשירים בעולם. באיזה מקום תל אביב?

המכרז מזמין מועמדים שמעוניינים בתפקיד להגיש את מועמדותם עד ה-12 במאי. הליך איתור מנהל רשות המסים כולל שלבים רבים, ובהם סינון טכני של מועמדים שאינם עומדים בתנאי הסף, ראיונות של המועמדים בפני ועדת האיתור (לעיתים יותר מפעם אחת), ישיבות לגיבוש המלצות לשר, בחירה של השר וכן אישור בישיבת הממשלה של המועמד שנבחר. בנסיבות, ההערכות הן כי לשר האוצר לא תהיה ברירה אלא להאריך את כהונתו של ערן יעקב בשלושה חודשים נוספים, לאחר שכהונתו הוארכה בשלושה חודשים בלבד עד כה, שכן בפרק הזמן שנותר עד לסיום הכהונה לא ניתן יהיה לסיים את הליך איתור המחליף.

במקביל פורסם הבוקר גם המכרז לאיתור ממונה לרשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון. לגלובס נודע כי המטרה היא לנהל את הליך הבחירה של שני הבכירים על ידי אותה ועדת איתור שתוקם כעת. בוועדת האיתור יהיו חברים נציג היועץ המשפטי (אחד המשנים ליועמ"ש), נציג נציב שירות המדינה (ראש מנהל סגל בכיר) ומנכ"ל משרד האוצר האוצר. בנוסף יכהנו בוועדה שני אנשי ציבור: איש אקדמיה וגורם נוסף מהמערכת הפיננסית או בעל רקע ציבורי עסקי.

המנהל הבא ידרש למלא את הקופה הציבורית

דרישות סף של המכרז הן, בין היתר, תואר אקדמי ראשון רצוי בחשבונאות, כלכלה או משפטים, ניסיון ניהולי של 40 עובדים ומעלה, ל-5 שנים לפחות וכן 10 שנות ניסיון בתחום המסים ו-5 שנות ניסיון בתפקידי ניהול בכירים במגזר הפרטי או הציבורי; או 10 שנות ניסיון בתפקידי ניהול בכירים במגזר הפרטי או הציבורי ו-5 שנות ניסיון בתחום המסים המקצועי באופן ישיר.

המינוי טעון אישור ממשלה והוא נקבע לקדנציה בת 5 שנים (ללא אפשרות להארכה).

אף שהמרוץ למשרת מנהל רשות המסים נפתח רשמית רק היום יריית הפתיחה למרוץ הסמוי למשרה נורתה לפני מספר חודשים, לקראת סיום הכהונה בת ה-5 שנים של יעקב, בחודש שעבר. 

כבר אז החלה להתגבש "בורסת השמות" של מועמדים אפשריים לתפקיד מתוך רשות המסים ומחוצה לה. השמות שעלו כוללים בעיקר בכירים ברשות, הסגנים של ערן יעקב וראשי המחלקות המשמעותיות, בהם רו"ח ומשפטן רולנד עם שלם (48), סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המסים, שנחשב למועמד מוביל במירוץ. מועמדת מובילה נוספת הנה מירי סביון, המשנה למנהל רשות המסים ומנהלת המחלקה הכלכלית, שהייתה בין שני המועמדים הסופיים עליהם המליצה ועדת האיתור לשר האוצר במרוץ הקודם, מול ערן יעקב. מועמד נוסף שמסתמן כמוביל הוא סמנכ"ל ומנהל מחלקת מיסוי מקרקעין ברשות המסים, עו"ד שי אהרונוביץ' (47).

גם מחוץ לרשות עלו כבר שמות של מועמדים, הבולט בהם הוא ירון גינדי (57), המכהן כנשיא לשכת יועצי המס משנת 2012 ובמסגרת זו יצר קשרים ענפים בממשלה ובמשק, ובמקביל הינו בעלים של פירמה פרטית לייעוץ מס שמייצגת אלפי עסקים.

מועמד נוסף ששמו עלה כמי שמתכוון להתמודד הוא רו"ח אריאל פטל (49), סגן נשיא לשכת רואי חשבון ומרצה במסלול האקדמי במכללה למינהל.

מנהל רשות המסים הבא צפוי להיכנס למשרה בתקופה סוערת, במהלך משבר כלכלי שבמסגרתו מצופה ממנו למצוא מקורות למילוי הקופה הציבורית. במקביל, גורמים ברשות המסים מספרים כי הרשות "נמצאת במצב קשה מבחינת כח האדם שלה והיכולת שלה לבקר תיקים". לדברי גורם ברשות, "יש חוסר משמעותי בכח אדם. הביקורת היום היא על בערך חצי מהתיקים במס הכנסה לעומת אלה שבוקרו לפני כמה שנים. המצב מאוד לא טוב. הקורונה גם פגעה ברשות וגם המשברים הפוליטיים. צריך לשקם את הרשות משמעותית". גם משימה תוצב בפתחו של מנהל רשות המסים הבא.