הפניקס | בלעדי

הפניקס סוגרת את היחידה הקמעונאית לשיווק פנסיוני: 120 עובדים יעזבו

חברת הביטוח הרווחית בענף בשנים האחרונות תעבור לשווק את המוצרים הפנסיוניים בעיקר דרך סוכני הביטוח • ההחלטה התקבלה לאחר שהתברר כי היחידה אינה רווחית מספיק • לא מדובר במחלקת הסמארט המוכרת מוצרי ביטוח בשיווק ישיר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי
אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

120 משווקים פנסיוניים של חברת הביטוח הפניקס , החברה הרווחית בענף הביטוח בישראל בשנים האחרונות, יפוטרו בימים הקרובים מהחברה. זאת לאחר שהחברה החליטה לסגור את היחידה הקמעונאית לשיווק פנסיוני. לגלובס נודע כי הפניקס מתכננת למכור את מוצרי החיסכון שלה, שנמצאים תחת חטיבת החיסכון ארוך-הטווח וסיכוני חיים בניהולו של דניאל כהן, בעיקר דרך סוכני הביטוח. 

המצב הפגיע של שוק הנדל"ן משתקף בנתוני החברות הציבוריות | ניתוח
מובילאיי פרסמה דוחות והורידה את תחזית ההכנסות; המניה צונחת 

היחידה הקמעונאית לשיווק פנסיוני פעלה הוקמה לפני כשש שנים, והיא משווקת מוצרים של הפניקס בלבד. בחברה בחנו את היקפי המכירות של היחידה, הפועלת על בסיס הוצאות שכר קבועות, גם אם המשווקים לא מכרו מוצרים בפועל. זאת בניגוד לתשלום לסוכני הביטוח, המבוסס רק על עמלות ששולמו בעקבות מכירה שבוצעה. מתוצאות הבדיקה הגיעו בהפניקס למסקנה כי יש לסגור את היחידה.

ההערכה בשוק הביטוח היא כי רבים מהעובדים שיסיימו את עבודתם בקרוב ייקלטו בסוכנויות הביטוח בהן מחזיקה הפניקס. מדובר במחלקה שאינה כלולה במערכת השיווק הישיר של הפניקס, שפועל תחת הכותרת "הפניקס סמארט" ומוכרת ביטוחי רכב, דירה נסיעות לחו"ל ועוד, שתמשיך לעבוד כרגיל.

נכון לסוף שנת 2022 יש בהפניקס כ-3,100 עובדים, וזהו אינו מהלך רוחבי שמעיד על קיצוצים שתבצע חברת הביטוח, אלא החלטה שנעשתה לאחר בחינה ארוכה של פעילות היחידה הספציפית.

רווח של 1.1 מיליארד שקל ב-2022

הפניקס הציגה בשנת 2022 רווח כולל של 1.1 מיליארד שקל, למרות ירידות בשוקי ההון שאפיינו את השנה החולפת ופגעו קשה בתוצאות של חברות הביטוח כולן.

מדובר בירידה של כ-50% ברווח לעומת שנת 2021, כאשר עיקר הירידה מגיע בעקבות השנה הקשה בשוקי ההון, שהסבו לה הפסד בשנה החולפת של 238 מיליון שקל, בהשוואה לרווח של יותר ממיליארד שקל ב-2021.

למרות הירידה, מדובר בפער ניכר אל מול המתחרות, כשמלבד הפניקס רק מנורה מבטחים סיימה ברווח (410 מיליון שקל) מבין חמש חברות הביטוח הגדולות. זאת בעוד הראל רשמה הפסד של 77 מיליון שקל, כלל 237 מיליון שקל, ומגדל 468 מיליון שקל.

את הרבעון הרביעי של 2022 סיימה הפניקס ברווח כולל של 526 מיליון שקל, המשקפים תשואה על ההון ברבעון של 23%. כלומר, מחצית מהרווח השנתי נרשמה ברבעון הרביעי.

הרווחים התאפשרו הודות לצמיחה של 43% ברווח מפעילות הביטוח, גידול של תיק האשראי (הן באמצעות החברה הבת גמא והן באופן ישיר) לכדי 5 מיליארד שקל וגידול בהכנסות מסוכנויות הביטוח. אלה הביאו לכך שלראשונה חצתה החברה את הרף של 10 מיליארד שקל בהון העצמי.

מוועד עובדי הפניקס נמסר כי "אנו לא מנהלים מו"מ על עתידם של עובדי המחלקה הקמעונאית באמצעות כלי התקשורת. לכל הצדדים ברור כי שינוי ארגוני שכזה, אם יתממש, יהיה רק באמצעות שיג ושיח עם הוועד והגעה להסכמות".