קשת נגד הוט ובחזרה: המאבק הסוער של שוק הטלוויזיה עולה מדרגה

קשת הגישה לביהמ"ש בקשה לצו מניעה נגד הוט, בטענה לפגיעה בזכויות יוצרים ושימוש בתכנים ללא רישיון - בית המשפט קבע דיון בשבוע הבא בנושא • עפ"י הבקשה, הוט מנסה "לסחוט" את קשת ומאיימת שאם לא יתקבלו בקשותיה, היא תמשיך בפעילותיה • גורם בקשת: "הוט משתמשת בכל דרך לחסום את התחרות בשוק" • הוט בתגובה: "קשת מנצלת לרעה את כוחה המונופוליסטי בניגוד לחוק התקשורת והתחרות"

בניין קשת / צילום: אורטל דהן
בניין קשת / צילום: אורטל דהן

התחרות בשוק הטלוויזיה בישראל עולה שלב, והמאבק בין שתי חברות יריבות חוזר לבית משפט: קשת הגישה היום (א') לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לצו מניעה זמני נגד הוט, בטענה כי הוט מבצעת הפרות ביחס לזכויות היוצרים של קשת. בשבעת הימים הקרובים קשת תגיש גם תביעה לבית המשפט בנושא.

בית המשפט לא קיבל את הבקשה לצו הארעי שקשת הגישה כדי למנוע את השידורי ערוץ 12 בהוט, אך קבע דיון במעמד הצדדים ל-8 במאי כדי לדון בטענות החברה. המהלך מגיע ברקע המאבק של הוט נגד מיזם הסטרימינג החדש FreeTV, שנמצא בבעלות קשת ו-RGE. 

הלקוחות נוטשים ועסקת טאואר תקועה: 3 הערות על ההפסד הגדול בתולדות אינטל
קשת ו-RGE השיקו בהפתעה מיזם טלוויזיה חדש. כמה צפוי לעלות מנוי? 

בין הוט לקשת היו שני הסכמים: הסכם של הכבלים והלוויין וההסכם של ה-OTT, השידורים על פני תשתית האינטרנט. ההסכם הראשון, המאפשר להוט לשדר את תכני קשת ב-VOD, נגמר ב-31 במרץ. על-פי חוק השידורים, קשת מחויבת להעביר את השידור החי שלה בחינם לפלטפורמות השונות, אך כדי לשדר תכני VOD, קשת טוענת כי קיימת בהסכם חובה לתשלום. הוט הודיעה ללקוחותיה כי התכנים של קשת ירדו ב-23 באפריל, כמה שבועות אחרי סוף ההסכם.

ההסכם השני, המבוסס על תשתית אינטרנטית, מאפשר לפלטפורמות השונות להציע את השידור החי בדומה לכבלים והלוויין, אבל גם מציע לצרכנים פיצ'רים של צפייה בצורות שונות: סטארט-אובר, קאץ'-אפ ועוד. תכני ה-VOD הוסרו גם מהתשתית האינטרנטית, אבל בהוט טענו כי השידור החי עם כלל הפיצ'רים הנוספים נכלל מתוקף החוק. טענת קשת היא כי החוק מדבר על אך ורק על שידורים חיים, כלומר, ללא קטיעה וללא עריכה. על-פי חוק תחנות שידור ספרתיות, הפלטפורמות שלא חתומות על הסכם עם קשת, יכולות לקבל את השידור החי לערוצים אך ורק במסגרת השידורים של "עידן פלוס", משמע באיכות SD ורק בשידור חי.

לכך הצטרפה הוראת שעה בשנת 2017, הקובעת כי בין הערוצים יתקיימו יחסים מסחריים, כלומר, השוק הבין שיש שינוי בעולם המתפתח, ושאפשר להגיע להסכמים מסחריים בין הצדדים. לטענת קשת, הוראת השעה נועדה למנוע פגיעה במודל הכלכלי של הערוצים המסחריים בעולם שבו יותר ויותר צופים עוברים לצפייה לא לינארית. כלומר, הערוצים המסחריים מתבססים על הכנסה מפרסומות. צפייה בשידור חי מחייבת את הצופה גם לצפות בפרסומות, ואילו הטכנולוגיה כיום מאפשרת לצופים לדלג על פרסומות כשלא מדובר בשידור חי. כדי לפצות על הפסדי ההכנסות, נקבעה הוראת השעה.

"הוט התנהלה בבריונות" 

למעשה, בקשת טוענים כי הוט פוגעת בזכויות היוצרים שלה. הוט משתמשת בשידורים שהיא מקבלת עבור הכבלים והלוויין, שהם באיכות HD, ומעבירים אותם ל-OTT. לצד זאת, לטענת קשת, בהוט מקליטים בעצמם את השידור הישיר של קשת ומציעים דרך הממיר את הפיצ'רים השונים של צפייה חוזרת או התחלה מחדש - ולא דרך הרישיון, ולכן גם לא מעבירים לקשת תשלום על כך.

בבקשה לצו המניעה נכתב כי "הוט ממשיכה להשתמש בתכנים של קשת שלא כדין למרות פקיעת הרישיונות. בקשה זו מוגשת מכיוון שהוט ממשיכה להשתמש בתכני ערוץ 12 לאחר פקיעת הסכמי הרישיון, תוך הפרה ברורה של זכויות יוצרים ושל זכויות משדרים שהם הקניין הרוחני של קשת".

בקשת ניהלו משא-ומתן עם סלקום, yes ופרטנר בסוגיה. לדבריהם, כל השחקניות חתומות עמה כיום על הסכם, למעט הוט.

לדברי קשת, "יובהר כי הצדדים ניהלו משא-ומתן לחתימה על הסכמי רישיון חדשים. אך הוט ניהלה את המשא-ומתן בחוסר תום-לב מובהק וסירבה להתקשר בהסכמים שהוצעו לה".

עוד הוסיפה קשת כי "הוט התנהלה בבריונות מופגנת: היא לא ניהלה משא-ומתן בתום-לב אלא ניסתה 'לסחוט' את קשת ולהכתיב תנאים ומחירים, תוך איום מפורש בחדר המשא-ומתן שאם לא יתקבלו תכתיביה, היא פשוט תמשיך להשתמש בתוכניות של קשת באינטרנט גם ללא רישיון בטענות סרק משפטיות. כך איימה, וכך היא עושה כעת".

עוד נכתב כי "בפועל קשת לא נתנה להוט הסכמה כלשהי לשימוש בתכניה. מדובר במעשה של 'פיראטיות' תאגידית; הוט באופן כוחני מעתיקה ומשתמשת בתכנים של קשת ברשת האינטרנט ללא כל הרשאה, ואת הפרת הזכויות הזו יש לעצור באמצעות צו מניעה".

יש לציין כי ל אחרונה שר התקשורת הנוכחי שלמה קרעי הודיע כי הוא מבטל את הארכת השעה המדוברת, בטענה כי היא פוגע ת בתחרות ומיטיבה עם הערוצים הגדולים, קשת ורשת, בסכומים של כ-40 מיליון שקל בשנה האחרונה. משמעות סיום הארכת השעה היא שאין חובה לעשות הסכם מסחרי, ופלטפורמות הטלוויזיה יכולות לקחת רק את השידור הלייב של "עידן פלוס". 

מאבק במיזם FreeTV

למרות שחברת FreeTV פועלת בצורה עצמאית, היא נמצאת בבעלות משותפת שווה של קשת ו־RGE (שמחזיקה בערוץ הילדים, בערוץ הספורט, בערוץ הכנסת, בערוץ לוגי ועוד). מדובר בשירות שנועד להתחרות בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית ויציע חבילת צפייה לכלל המשפחה, המורכבת מתכני בידור, חדשות, ספורט וילדים. הקמפיין לקראת העלייה לשידור הושק בשבוע שעבר.

הוט מתנגדת למיזם וטוענת כי הוא יביא לפגיעה בתחרות. בניסיון למנוע את השקתו, באוגוסט 2022 עתרה הוט לבג"ץ נגד הרשות השנייה על-מנת שתפסול את עליית המיזם לשידור. בהוט טענו כי ישנה פגיעה בשוק הדעות בעולם השידורים, וכי יש אישור בעלות צולבת - משמע לא אמורים להיות שחקנים השולטים בכל שרשרת הערך, וזאת מתוך רצון לפזר את הכוח ולשמר את התחרות. בשבוע שעבר בג"ץ קבע כי הרשות השנייה צריכה לספק להוט את חוות-הדעת הכלכלית שלפיה אישרו את המיזם, תוך השחרת החלקים החסויים.

גורם בקשת טוען: "הוט משתמשת בכל דרך לחסום את התחרות בשוק הטלוויזיה ולהילחם במיזם FreeTV, בו קשת שותפה. אי-חידוש החוזים הוא חלק מכך".

מחברת הוט נמסר בתגובה: "בית המשפט לא קיבל את בקשתה של קשת לקבלת צו מניעה זמני במעמד צד אחד, ובצדק רב. קשת מנצלת לרעה את כוחה המונופוליסטי בתחום הערוצים המסחריים, בניגוד לחוק התקשורת והתחרות. קשת היא ערוץ ברודקאסט המשודר באופן חינמי לציבור בישראל על-פי חוק. לאחר שקשת כשלה במאמציה להאריך את הוראת השעה שאפשרה לה לגבות סכומי עתק בגין שידוריה, היא מנסה, תוך הפעלת לחצים פסולים, לרוקן מתוכן את חוק הפצת שידורים ונוקטת פרקטיקות פסולות כדי להעשיר את קופת בעלי המניות שלה על חשבון אזרחי ישראל. הוט מצפה מרשות התחרות, ממשרד התקשורת ומהגורמים הרלוונטיים לפעול נגד פעולותיה האלימות והלא חוקיות של קשת. למיותר לציין כי ערוץ 12 ימשיך להיות משודר בהוט, כמתחייב בחוק".