הסדר גישה חדש לנחל האסי: הציבור יוכל לעבור בחלק מקיבוץ ניר דוד

צוות משרד המשפטים בראשות כרמית יוליס גיבש הסדר גישה לציבור לנחל האסי, תוך שמירה על שגרת חיים לתושבי קיבוץ ניר דוד • לפי ההסדר, הכניסה לחוף לא תותנה בתשלום, והחוף יהיה פתוח בימים א'-ו' בין השעות 9:00-17:00, ויהיה סגור בשבתות, בחגים ובימי הזיכרון

נחל האסי בקיבוץ ניר דוד / צילום: תמר מצפי
נחל האסי בקיבוץ ניר דוד / צילום: תמר מצפי

לאחר מאבק משפטי ארוך של הציבור שהובילו תושבי בית שאן וש"ס לאפשר גישה לנחל האסי גם מתוך קיבוץ ניר דוד, משרד המשפטים מפרסם היום (ב') מתווה חדש לגישת הציבור לנחל. לפי ההסדר, ניתן יהיה להגיע לחוף הירוק של הנחל דרך שער שייבנה בגבול המזרחי של הקיבוץ. הכניסה בדרך זו תוגבל ל-50 איש בו-זמנית. במקביל יבוצעו עבודות שדרוג, כך ששטח החוף יורחב פי שניים ויוכל להכיל עד 520 בני אדם.

המאבק על האסי: הפרקליטות הודיעה כי לציבור יש זכות גישה לנחל
המחלוקת סביב האסי: למי שייך נחל בישראל?

לפני שנה וחצי קבע בית המשפט המינהלי בחיפה כי לציבור יש זכות גישה לנחל האסי דרך קיבוץ ניר דוד. בית המשפט קבע כי זכות זו מתנגשת עם זכויות תושבי הקיבוץ, ולכן הורה למדינה לגבש הסדר בתוך שנה וחצי. במשרד המשפטים הקימו צוות בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט אזרחי), עו"ד כרמית יוליס. לדברי הצוות, ההסדר נועד להבטיח את קיומה של זכות הגישה של הציבור אל הנחל תוך שמירה על שגרת חיים נאותה לתושבי קיבוץ ניר דוד.

ההסדר: כניסה ללא תשלום, עם מנגנון וויסות קהל

לפי ההסדר, הכניסה לחוף לא תותנה בתשלום, והחוף יהיה פתוח בימים א'-ו' בין השעות 9:00-17:00, ויהיה סגור בשבתות, בחגים וביום הזיכרון לחללי צה"ל ולשואה.

המתווה קובע כי בשטח הנחל שיעבור בתוך הקיבוץ מספר המבקרים בו-זמנית לא יעלה על 50 איש, וניתן יהיה לנהל מנגנון לוויסות קהל המבקרים, למשל באמצעות רישום מוקדם והפקת תעודות מזהות בכניסה. שעות הפתיחה יהיו מצומצמות יותר: בימים א'-ה' בין השעות 15:00-9:00 וביום שישי בין 09:00-13:00.

הצוות ציין כי בשטח הכולל יוכלו להיות בסך-הכול קרוב ל-600 איש, כשהחוף הירוק משתרע על כ-5 דונם בלבד. לשם השוואה, הסחנה, גן לאומי גן השלושה ששטחו 136 דונם, קולט בימי הביקוש בין 3,000-2,000 מבקרים. בנוסף קובע המתווה מגבלות על פעילות מסחרית בנחל על-ידי הקיבוץ, למעט אורחי הצימרים והלינה הכפרית המצויה בסמיכות למים.

באשר להיבטי האכיפה, במסגרת הדוח הביע הצוות את עמדתו כי היה ראוי שהמועצה האזורית עמק המעיינות, אשר בתחומה עובר הנחל, ושהיא בעלת הסמכות לאכוף, תדאג לניהול ההסדר. במסגרת גיבוש ההסדר, קיים הצוות שיח עם נציגי המועצה האזורית, מתוך מטרה לרתום אותה לגיבוש ואכיפת הסדר קבע במקום. חרף הניסיונות, המועצה, שלא כפרה בסמכויותיה החוקיות לייצר הסדרים מאוזנים בשטחי ניר דוד ולאוכפם, ביקשה שלא להיות מעורבת בעניין נחל האסי.

במסגרת הדוח צוין כי יישום ההסדר על-ידי המועצה יהיה מיטבי, ולצד הציפייה שהמועצה תפעיל את סמכויותיה, ניתן יהיה ליישם את ההסדר גם באמצעות הקיבוץ. ללא אכיפה כזו, סבר הצוות כי אין כל עוגן חוקי אשר יצדיק את מניעת פתיחת כל תוואי הנחל ללא כל הוראה מגבילה, וכי ככל שהמתווה לא ייושם, הרי שיש לפתוח את הנחל באופן גורף לציבור.

מקיבוץ ניר דוד מסרו בתגובה: "אנו נלמד את ההחלטה ואת משמעויותיה, ונתייחס בהמשך".

שר הפנים והבריאות משה ארבל מסר: "אני מברך את המשנה ליועמ"ש לממשלה עו"ד כרמית יוליס וצוותה על הנחייתם להסדיר את גישת הציבור לנחל האסי. הצוות הוקם בעקבות העתירה שהגשתי ולאחר שבית המשפט קיבל את טענתי שלציבור יש זכות קניינית במקרקעי הנחל, ואין לקיבוץ סמכות למנוע גישה למשאב טבע נדיר זה.

"מדובר בניצחון נוסף במאבק לשוויון ובבשורה לאוהבי הארץ הטובה הזו ולזכויות הציבור הרחב, שמגיע אחרי מאבק משפטי ארוך ומורכב".

שי גליק, מנכ"ל ארגון "בצלמו" שהציג את עמדתו בפני צוות משרד המשפטים, מסר: "מדובר בניצחון לזכויות אדם. נחל האסי, כמו כל משאבי הטבע בישראל, שייך לציבור הרחב, מהצד השני גם לתושבי קיבוץ ניר דוד יש זכויות, ואסור שהן ייפגעו. ההסדר הקיים דואג גם לאכול את העוגה וגם להשאיר אותה שלמה, ואנחנו מברכים את חברי הצוות שעבדו קשה ליישום המתווה".