מג'נטה גייסה 55 מיליון דולר לפיתוח משאבת הלב הקטנה בעולם

מג'נטה, שהוקמה ע"י יוצאי וונטור, עברה בשנים האחרונות תהליך של שינוי מיקוד • החברה פיתחה משאבת זעירה, אותה ניתן להחדיר לעורקים בניתוח זעיר-פולשני • הגיוס נערך בהובלת קרן אורבימד ובהשתתפות משקיעים קיימים, בהם NEA, פיטנגו ואלייב

קרדיולוגיה / אילוסטרציה: Shutterstock, mi_viri
קרדיולוגיה / אילוסטרציה: Shutterstock, mi_viri

חברת מג'נטה מדיקל הודיעה על גיוס של 55 מיליון דולר, בהובלת קרן אורבימד הבינלאומית ובהשתתפות משקיעים קיימים, וביניהם NEA, פיטנגו ואלייב. החברה פיתחה משאבת זעירה, אותה ניתן להחדיר לעורקים כשהיא מקופלת, בניתוח זעיר-פולשני דרך המפשעה. בתוך הלב היא נפתחת והופכת למכשיר זעיר אך רב-עוצמה. 

אישור שיווק הקפיץ את מניית ה"רנטגן להמונים" ננוקס, אך חובת ההוכחה עדיין עליה 
חברת השיעורים הפרטיים הודתה שניזוקה מ-ChatGPT, והמניה צונחת

מג'נטה מדיקל הוקמה ב-2012 על-ידי פרופ' אהוד שוומנטל וד"ר יוסי תובל, מייסדי חברת וונטור שנמכרה ב-2009 לענקית המכשור הרפואי מדטרוניק תמורת כ-350 מיליון דולר. המוצר של וונטור היה מסתם לב המושתל באופן זעיר-פולשני, כך שהשניים לא התרחקו מאוד מתחום התמחותם המקורי.

את מג'נטה מנהל ד"ר דודי ישראלי, לשעבר בכיר במדטורניק ובקרן פיטנגו שהשקיעה בחברה. עד היום החברה גייסה מעל 100 מיליון דולר, חלקם בסבבים שעד כה לא הוכרזו. 

ד''ר דודי ישראלי, מנכ''ל מגנטה מדיקל / צילום: יורם רשף
 ד''ר דודי ישראלי, מנכ''ל מגנטה מדיקל / צילום: יורם רשף

שינוי מיקוד 

בשיחה עם גלובס מסביר ד"ר ישראלי כי מג'נטה עברה בשנים האחרונות שינוי מיקוד, ללא שינוי בטכנולוגיה אלא רק במטרת השימוש בה. תחילה פותחה המשאבה לתחום של אי-ספיקת לב והייתה מיועדת להיות מושתלת בוורידי הכליה כדי לווסת את לחץ הדם ולפנות מלחים ונוזלים - תחליף משופר לתרופות משתנות שהן הטיפול המקובל באי-ספיקת לב, אבל הן לא תמיד מועילות, ועלולות להיות להן תופעות לוואי. המוצר הזה כבר התקדם, כך שעם הגיוס הקודם של החברה, היא האמינה שתוכל להגיע לאישור המוצר ללא גיוס נוסף.

הסיבה לשינוי הייתה ההבנה כי הדרך לאישור ארוכה מכפי שנראה היה תחילה, משום שאין בשוק מוצר כזה, והיה צורך לפתח את הפרוטוקול מהתחלה ועד הסוף יחד עם ה-FDA ואחר-כך לעבור משוכה נוספת של הוכחת הערך הכלכלי של המוצר כדי להשיג עבורו שיפוי ביטוחי. כך, למרות שהמוצר עבד היטב, ולמרות (או דווקא בגלל) שאין בשוק פתרונות דומים, הדרך נראתה כמתמשכת ולא ודאית.

בינתיים, תחום אחר החל לתפוס את תשומת ליבה של החברה: שימוש במשאבה בעורק הלב כדי לתמוך בחולים המגיעים לבית החולים עם כשל לבבי חריף או עוברים צנתור התערבותי בסיכון גבוה. המשאבה תומכת בפעילות הלב ויכולה אפילו להחליף אותו עד להתאוששותו.

התחום נקרא "Temporary Mechanical Circulatory Support" נמצא בצמיחה בשנים האחרונות, בהובלת Abiomed, חברה-בת של ג'ונסון אנד ג'ונסון. מג'נטה העריכה כי לאחר שמוצרים אחרים כבר עברו את המסלול הרגולטורי ואת המסלול לשיפוי ביטוחי עבור המוצרים שלהם בתחום, גם הדרך שלה קדימה תהיה ברורה יותר, אך עדיין נשאר מספיק מקום בשוק עבור המוצר הייחודי שלה.

המוצר עבר ניסוי היתכנות ב-15 מטופלים בגאורגיה, וכעת נערכת החברה לניסוי נוסף ב-15 מטופלים בארה"ב. "אנחנו עדיין מאמינים ביישום המקורי של המוצר, אבל סטארט-אפ לא יכול ללכת בו-זמנית בשתי הדרכים", אומר ד"ר ישראלי, "בעיקר כשמדובר בשני המקרים במוצרים מושתלים מורכבים, ולכן נדרשים גם ניסויים ארוכים ויקרים יחסית בתחום המכשור הרפואי". 

"היענות גבוהה" 

ד"ר ישראלי העדיף לא להתייחס לנושא השפעת הרפורמה המשפטית על תהליך הגיוס, אך לגבי השפעת מצב השוק ותחום הביומד ספציפית, אמר: "היה ברור לנו שיש מספר סופי של קרנות שמשקיעות בתחום המדטק במוצרים ברמת מורכבות כזו ובסכומים כאלה, ומוכנות לבחון גם חברות מחוץ לארה"ב.

"באוכלוסיית היעד הזו הייתה לנו היענות גבוהה. גייסנו בשווי גבוה מהסבב הקודם. נתקלתי גם ביזמים בתחום שלנו שמתלוננים על הוולואציות שאפשר להשיג היום. אצלנו, המצב התחרותי סביב העסקה אפשר לנו ליהנות מוולואציה הוגנת".