תחום המיקרוביום לוהט, וביומיקה גייסה 20 מיליון דולר

אוביד של ג'רמי לוין משתפת פעולה עם החברה החדשה של סם ווקסל מאימקלון • וגם: חברת ביומיקה מקבוצת אבוג'ן הודיעה על גיוס של 20 מיליון דולר • מדור חדש 

ג'רמי לוין / צילום: קונסטנטין גרוסמן
ג'רמי לוין / צילום: קונסטנטין גרוסמן

במקביל לאישור תרופת המיקרוביום הראשונה בעולם, על ידי חברת Seres Therapeutics, הודיעה חברת ביומיקה מקבוצת אבוג'ן, הפועלת גם היא בשוק זה, על גיוס של 20 מיליון דולר, לפי שווי של 50 מיליון אחרי הכסף. היום הודיעה גם חברת מג'נטה מדיקל על גיוס של 55 מיליון דולר, כך שנראה כי כסף ממשיך לזרום לתעשיית הביומד, אפילו הישראלית, גם אם לא בקצב ובשוויים שראינו בשנתיים בין 2020 לתחילת 2022.

מראות שטרם ראינו: האם חד קרן או מרכז פיתוח בהייטק בסכנת סגירה? | ניתוח
חובבי התחדשות עירונית בצפון תל אביב: ההעדפות של הייטקיסטים נחשפות 

אבוג'ן, החברה האם של ביומיקב, נסחרת בתל אביב ובנאסד"ק לפי שווי של 83 מיליון שקל. שוויה של ביומיקה לבדה בגיוס זה כרגע עולה על שוויה של אבוג'ן, ובכל זאת המניה הגיבה מעט מאוד לידיעה.

ד"ר אלרן חבר, מנכ"ל ביומיקה, שוחח עם גלובס ואמר לגבי תהליך הגיוס: "אנחנו רואים השפעה גם של שוק המקרו וגם של הפוליטיקה. החברות שמהוות את קבוצת ההשוואה שלנו, חטפו לא מעט. אבל לשמחתנו בכל זאת השלמנו גיוס מוצלח ומשמעותי וכך גם השווי, כנראה בגלל התפתחויות חיוביות בתחום המיקוביום". את הגיוס הובילה קרן Shanghai Healthcare Capital הסינית. "זו קרן של 7 מיליארד דולר שנתמכת על ידי שנחאי פארמה, אחת מחברות התרופות הגדולות ביותר בסין, שמשקיעה בטכנולוגיות פורצות דרך וחדשניות. ביומיקה היא ההשקעה הראשונה שלהם מחוץ לסין".

מיקרוביום משמעותו תמהיל החיידקים שיש לכולנו במעי. החומר הגנטי המהווה את החיידקים הללו, נמצא בגופנו בכמות גדולה פי כמה מאשר החומר הגנטי של התאים שלנו עצמנו, ובשנים האחרונות הולכת ומתגלה ההשפעה של תמהיל המיקרוביום הייחודי של כל אדם על הבריאות שלו, אולי אפילו על האופי וההתנהגות שלו. מיקרוביום מתייחס לחיידקים במעי, בחלל הפה, על העור, בנרתיק ובמקומות נוספים.

ההתפתחות בתחום המיקרוביום אותה מזכיר חבר היא כאמור אישור השיווק למוצר הראשון של חברת Seres. מוצר זה הוא תרופה לטיפול במחלה הזיהומית C-Diff . זוהי ההתוויה הכי נגיש לרפואת המיקרוביום, משום שמלכתחילה התחום הזה צבר תאוצה כאשר הסתבר שהשתלה של צואה ממטופל בריא לחולה ב- C-Diff, יכולה לשקם את החולה ולהילחם בהצלחה בזיהום. התרופה החדשה היא גרסה נוחה והגיינתי יותר של השתלת חיידקים במעי לאותה התוויה.

ביומיקה, כמו עוד מספר חברות בעולם בתחום המיקרוביום, רוצה לקחת את התחום הלאה. היא משתמשת בטכנולוגיות חישוביות, על גבי הפלטפורמה שנוצרה באבוג'ן, כדי לאפיין אלמנטים במיקרוביום האנושי המקושרים למגוון מחלות. כאשר זוהה חסר או עודף בחיידקים מסויימים כקשורים במחלה, החברה מפתחת תרופות נגדם (או בעדם). המוצר המוביל שלה הוא תרופה שנועדה להכין את המיקרוביום בצורה האופטימלית לטיפול באימונותרפיה נגד סרטן, באופן אשר להערכתה עשוי להשפיע בצורה משמעותית על הצלחת הטיפול. המוצר נמצא בשלב I (בטיחות) של הניסויים הקליניים. בנוסף היא נמצאת לקראת ניסוי שלב I בתרופה נגד מחלות מעי דלקתיות. 

חברה נוספת בתחום בשם וודנטה, גייסה לאחרונה 106 מיליון דולר.

חבר מציין כי תחום המיקורביום הוא מאוד אינטואיטיבי לתרבות הסינית, וזו אולי אחת הסיבות לכך שקרן סינית התעניינה בהשקעה. "הם רואים אותנו בשוק הסיני", הוא אומר. "הם מאוד מתלהבים מהאפשרות להוסיף ביג דאטיה למה שהם רואים כחלק מן הרפואה המסורתית". חבר מציין כי לאור המתיחות בין ארה"ב לסין: "עשינו שיעורי בית וראינו שהם לא ברשימה השחורה האמריקאית, ואין שום בעיה. רוב משקיעי הפארמה הסיניים נחשבים לגיטימיים גם בעיני משקיעים אמריקאים".

שת"פ בין אוביד של ג'רמי לוין לחברת Graviton בפיתוח תרופות 

מייסד גרוויטון הוא לשעבר מייסד ומנכ"ל ImClone, סאם ווקסל.

חברת Ovid Therapeutics המנוהלת על ידי מנכ"ל טבע לשעבר ד"ר ג'רמי לוין, חתמה על הסכם עם חברת Graviton האמריקאית. שתי החברות ישתפו פעולה בפיתוח תרופות במסלול "חוסמי Rock2", למחלות נדירות של מערכת העצבים המרכזית.

Graviton קיבלה את המוצרים במסגרת עסקה שלה עם Beijing Tide Pharmaceutical הסינית. המוצרים מסוג חוסמי Rock2 עשויים להיות רלוונטיים במגוון מחלות, וגרוויטון מתכננת לחתום על הסכמים לפיתוח מוצרים מתחום זה גם לאלצהיימר, ALS , פרקינסון, מחלות אוטואימוניות ומחלות עיניים (תחום בו כבר חתמה על עסקה). אוביד מתמחה במחלות נדירות של המוח, ולכן רכשה את התרופה עבור מחלות מסוג זה.

אוביד תשלם תמורת הזכות לפתח ובעתיד אולי לשווק או למכור אותן הלאה, 10 מיליון דולר מיידית וסכומים נוספים בהתאם להצלחה. זכויותיה יהו תקופות בכל העולם למעט סין, הונג קונג, טיוואן ומקאו. גוויטרון תמשיך לפתח את המוצר, במימונה של אוביד, עד סוף שלב II של הניסויים. אם היא תעבור את אלה בהצלחה, אוביד תמשיך משם.

גראוויטון הוקמה על ידי ד"ר סאם ווקסל, המוכר לציבור שמחוץ לתחום הביומד בעיקר כ"איש שסיבך את מרתה סטיוארט בצרות". טיפ שנתן לכוהנת עיצוב הבית שהיה קשור בחברה שהקים, ImClone , הוביל את שניהם לכלא. אך ImClone, שנמכרה בהמשך לענקית התרופות אלי לילי, גם פיתחה את התרופה ארביטוקס, היום תרופה רבת מכר לסרטן (שחלק מן הפטנט שלה שייך למכון ויצמן, שגם זוכה להכנסות נאות לאחר שניצח בתביעת הפרת פטנט נגד החברה). כך שהמוניטין של ווקסל אמנם נפגע, אבל הוא לא איבד את התדמית שלו כמי שיודע מה הוא עושה בתחום התרופות.

לוין אמר לאתר Endpoint News כי מערכת היחסים שלו עם ווקסל היא טובה, וכי ווקסל הוא האדם היחיד בעולם שאי פעם מצא תרופה שבאמת משפיעה על מנגנון Rock2 . החברה הקודמת של ווקסל, Kadmon , קיבלה אישור FDA למוצר במסלול זה במחלת "שתל נגד מאכסן", תופעת לוואי של השתלת מח עצם, ובעקבות זאת סאנופי רכשה את החברה תמורת 1.9 מיליארד דולר, עוד סיפור חיובי לרזומה של ווקסל, שהקים עד היום כשש חברות תרופות משמעותיות. המוצר הנוכחי פועל כאמור על אותו המסלול, אך לדברי לוין, הוא יותר טוב בסדר גודל.

בעקבות העסקה לוין יצטרף לדירקטוריון של גרוויטון. קרן פונטיפקס הישראלית גם היא משקיעה בחברה.

אוביד מפתחת כאמור תרופות למחלות של מערכת העצבים המרכזית והיא פיתחה בעבר תרופה לתסמונת דמויית האוטיזם תסמונת אנגלמן, אך זו לא הצליחה בניסויים קליניים. מוצר אחר שפיתחה מוסחר לחברת טקדה, ונמצא בשלב III של הניסויים הקליניים בשתי אינדיקציות, ויש לה עוד כמה מוצרים בשלבים מוקדמים יותר של הפיתוח, אותם היא מקדמת באופן עצמאי.

לאוביד 129 מיליון דולר במזומן והיא מעסיקה 44 עובדים אחרי תהליך התייעלות.

חברת Hygieia מרחיבה את סבב B ל-22 מיליון דולר

חברת Hygeia, שפיתחה טכנולוגיה להתאמה של מינון אינסולין באופן אוטומטי עבור חולי סוכרת, הודיעה על הגדלת סבב הגיוס עליו כבר הכריזה בעבר, ל-22 מיליון דולר, עם השקעה נוספת של שני שותפים אסטרטגיים גלובליים שמצטרפים ל-Firstime.

Hygieia הוקמה בשנת 2008 ע"י ד"ר ערן בשן, בוגר תואר PhD בהנדסת חשמל באוניברסיטת מישיגן וד"ר ישראל הודיש, מומחה לאנדוקרינולוגיה. השניים הכירו במהלך לימודיהם, ופיתחו יחד את ה-d-NAV, טכנולוגיה להתאמה של מינון האינסולין לצרכי המטופל. כיום מטופלים שאינם משתמשים במשאבת אינסולין, מתאימים את רמות הסוכר לעיתים נדירות על פי התייעצות עם רופא, או שהם מחליטים על התאמה בעצמם. המטופלים הצליחו לשפר את רמת ה-AC1, מדד לרמות הסוכר בדם לאורך זמן, בטווח של 90 יום של שימוש במכשיר, וזאת מבלי שיתרחשו יותר אירועי היפוגליקמיה - ירידה מסוכנת בסוכר.

הטכנולוגיה של החברה מאושרת FDA, והחברה בחרה במודל עסקי של הקמת רשת מרכזי טיפול בסוכרת על בסיס הטכנולוגיה. בישראל, איכילוב וול וקבוצת מובמנט ביצעו פיילוט מוצלח לטכנולוגיה בשיתוף עם קופ"ח מאוחדת.

קרן קופילוב, שותפה בקרן Firstime שהצטרפה להשקעה, אומרת: "חולי סוכרת התלויים באינסולין נאלצים לקבל החלטות רפואיות 24/7. הטכנולוגיה של הייג'יה מסייעת להם, ומורידה מהם את נטל ההתמודדות. כיו"ר האגודה לסוכרת נעורים - JDRF בישראל וכאם לנערה המתמודדת עם סוכרת נעורים 12 שנה, אני מכירה היטב את נטל הטיפול ואת חשיבות הטכנולוגיה בטיפול בחולים"

המרכז הרפואי וולפסון יציע ליווי אישי מותאם לחולות סרטן באמצעות בינה מלאכותית

המרכז הרפואי וולפסון פיתח תוכנת בינה מלאכותית לליווי אישי של חולות סרטן. התוכנה פותחה בהנחיית המחלקה הגינקולוגית-אונקולוגית בראשות פרופ' טליה לוי ע"י חברת XOLTAR. התוכנה מאפשרת למטופלות לקיים באמצעות יועצים וירטואליים מפגשי וידיאו יום יומיים שבהם ידברו על מצבן הנפשי, הרגשי והפיזי ועל תופעות הלוואי לאחר הטיפול. היועצים יהיו זמינים למטופלות 24/7 ויקשרו ביניהן ובין הצוות הטיפולי במקרה הצורך.

ד"ר אורנית כהן, ראש הרשות למחקר וחדשנות במרכז הרפואי וולפסון, אמרה: "מחלת הסרטן ידועה כמחלה הפוגעת קשות במצבן הנפשי של הלוקות בה, מה שפוגע במערכת החיסונית ובשלומן של המטופלות. אנחנו מאמינים שבאמצעות חוויית ליווי ייחודית שפיתחה חברת XOLTAR, נוכל לעזור למטופלות העוברות כימותרפיה ולהפוך את הטיפול שלהן ליעיל יותר ולהפחית חלק מהמטען הרגשי שעליהן לשאת".