קוואלקום רוכשת סטארט-אפ ישראלי במאות מיליוני דולרים כדי להתחרות במובילאיי

קוואלקום רוכשת את אוטוטוקס, סטארט-אפ ישראלי המפתח טכנולוגיה בתחום הרכב, בסכום המוערך בכ-350 מיליון דולר • סיבוב הגיוס האחרון של החברה הקנה לה שווי של 300 מיליון דולר

משרדי קוואלקום ישראל / צילום: יח''צ
משרדי קוואלקום ישראל / צילום: יח''צ

רכישה משמעותית לקוואלקום  בישראל וכזו שתאפשר לה לאתגר את מובילאיי ואינטל עם טכנולוגיה ישראלית בתחום הרכב.

מניות וויקס ופייבר נחתכו בחדות, וכעת הן מנסות להסביר למה הסיבה לא מוצדקת 
הריקושטים ממלחמת המחירים שהחלה טסלה פגעו גם במובילאיי | ניתוח 
הרווחים של ההייטקיסטים נחשפים, ואלו החברות המובילות בתגמול | בדיקת גלובס

הבוקר (ב') הודיעה ענקית שבבי המובייל מסן דייגו על רכישת אוטוטוקס (Autotalks), חברה המפתחת שבבי תקשורת לרכב, בסכום המוערך בכ-350 מיליון דולר. ההערכות הן כי המשקיעים, בהם גלנרוק של ליאון רקנאטי, קרן וינטייג', אמיתי ונצ'רס, סמסונג, יונדאי וכן שתי קרנות שכבר אינן קיימות: ג'מיני ומאגמה - ייצרו ממנה רווח סביר. העסקה עדיין נמצאת בשלבי בדיקת הנאותות.

אוטוטוקס גייסה משנת 2009 כ-130 מיליון דולר, כאשר הסיבוב האחרון, שנערך בנובמבר 2021, הקנה לה שווי של 300 מיליון דולר, כך על פי חברת המחקר IVC. בשל כך, נראה כי החברה נמכרה לפי שווי דומה או כזה המתקרב לשווי שהוענק לה לפני שנתיים.

בתחילת 2021 בחנה החברה הנפקה בנאסד"ק באמצעות מיזוג לספאק לפי שווי שהוערך בלפחות 1.5 מיליארד דולר, אך תוכניות אלה בוטלו בסופו של דבר ואולי אף הצילו את החברה מגורל אכזרי לו היו שותפות חברות אחרות בתחום טכנולוגיות הרכב.

אוטוטוקס, שהוקמה לפני כ-15 שנה, מפתחת שבבי תקשורת לרכבים המאפשרים העברת מידע בין רכב לרכב או בין רכב לתחנות קרקעיות לגבי מצב הרכב, מיקומו, מהירותו, כיוון נסיעתו ונתונים על מצב הדרך. החברה הישראלית קידמה את תקן התקשורת לרכבים V2X, המתחרה לשני תקנים אחרים - האחד על בסיס תקשורת סלולרית, והשני על בסיס תקשורת WiFi - זאת למרות שאוטוטוקס תומכת בשני התקנים.

חגי זיס, מנכ''ל אוטוטוקס / צילום: איל יצהר
 חגי זיס, מנכ''ל אוטוטוקס / צילום: איל יצהר

את תקן התקשורת מקדמת אוטוטוקס בקרב יצרניות רכב בראש ובראשונה ליישומי בטיחות - כמו למשל למניעת תאונות בין רכבים או להתראה על כלל רשת המכוניות בפני מכשולים בכביש. בעבר חשף גלובס כי מספר יצרניות רכב כמו פולקסווגן וטויוטה משלבות את הטכנולוגיה לצורך כך, גם ללא אסדרה בנושא.

ההימור של קוואלקום והאתגר למובילאיי

אוטוטוקס גם פעילה בתעשיית הרכב הסינית ובפרט בערים בהם קיימת תשתית דור חמישי. לפי הצהרת קוואלקום, נראה כי פניה להגביר את מאמצי השיווק והמכירות שלה בתחום הרכב - ובפרט להתרחב לשוק הרכב האוטונומי דרך תמיכה בפרוטוקול תקשורת.

שלא כהרגלה ובאופן שאיננו מאפיין הודעות תאגידיות, צירפה קוואלקום להודעה על רכישת החברה הישראלית מספר רב של יצרניות מערכות מדיה לרכב, כמו גם יצרניות רכב, על מנת לשדר ליצרניות אחרות ולשוק כולו כי היא עומדת מאחורי התקן הישראלי וכי פניה לקידומו כתקן המוביל בתעשייה.

בין היצרניות שהצהירו על תמיכתן בתקן: Cariad של קבוצת פולקסווגן; קונטיננטל; ג'נרל מוטורס; קבוצת התוכנה של רנו; הרמן; וויסטרון ניו-ווב, רולינג וויירלס; ו-Quctel.

"רכישת אוטוטוקס מהווה אמירה משמעותית של קוואלקום כי היא מוכנה להמר על תחום הרכב האוטונומי ובפרט על שבבי תקשורת בין רכבים המיועדים לרכבים אוטונומיים, או חצי אוטונומיים מדרגה של 4 ומעלה", אומר לגלובס שחר כהן, שותף מייסד בקרן לוסיד קפיטל. "העובדה שהצטרפו לאמירה של קוואלקום גם שחקניות גדולות מעולם הרכב, אומרת שיש כאן חזית גדולה של חברות שמקדמות יחד תקן שאמור להיות הדומיננטי בתעשייה - שמעתה והלאה כבר איננו מקודם רק על ידי חברה ישראלית קטנה. אין ספק שמדובר באתגר למובילאיי - שמתחרה מול קוואלקום על דגמי המכוניות האוטונומיות והאוטונומיות למחצה שייווצרו בשנים 2025-2026".