ההכנסות ממיסוי נדל"ן צנחו גם באפריל, והגירעון עלה ל-0.3% מהתוצר

הגירעון מחודש מרץ העמיק • בעוד שהוצאות הממשלה עלו מתחילת השנה ב-6.9% (לעומת התקופה המקבילה אשתקד), שיעור הכנסות ירד ב-3.2% • והכנסות המדינה ממיסוי מקרקעין משקפות את הקשיים בשוק • סמוטריץ': "התקשורת מעוותת, מסלפת וממסגרת באופן הכי שקרי את הנתונים"

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: איל יצהר
יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: איל יצהר

הגירעון של ישראל בחודש אפריל העמיק ל-0.3% מהתוצר, שהם כ-4.9 מיליארד שקל גירעון מצטבר לאורך 12 החודשים האחרונים. כך מפרסם היום (שני) אגף החשב הכללי במשרד האוצר. אומנם, החודש האחרון הסתיים בעודף תקציבי נאה של כ-3.3 מיליארד שקל, אולם מדובר בירידה משמעותית לעומת נתוני אפריל אשתקד, שהסתיים בעודף יותר מכפול של 8 מיליארד שקל.

הבורסה יודעת יותר טוב מכולם: האם קרפור תזעזע את שוק המזון?
הזינוק בהחזרי המשכנתאות: "אנשים משנים הרגלי צריכה כדי לעמוד בעוד 1,000 שקל שנוספו לתשלום"
משכירים את הדירה ושוכרים אחרת? זוהי הטבת המס שתקבלו

בעוד שהוצאות הממשלה עלו מתחילת השנה ב-6.9% (לעומת התקופה המקבילה אשתקד), שיעור הכנסות ירד ב-3.2%. בחודש מרץ נכנסה המדינה לגירעון לראשונה אחרי תקופה ארוכה של עודפים, ובאפריל הגירעון העמיק.

מתחילת 2023 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים בכ-149 מיליארד שקל, ירידה של 7% לעומת התקופה המקבילה. ההכנסות ממסים ישירים ירדו ב-10% וההכנסות ממסים עקיפים ירדו ב-3% לעומת ינואר-אפריל 2022, שהתאפיינה בזינוק.

הכנסות המדינה ממיסוי מקרקעין משקפות את הקשיים בשוק. ההכנסות ממגזר זה הסתכמו באפריל במיליארד שקל - צניחה ריאלית של 49% לעומת אפריל לפני שנה. הגביה ממס שבח ירדה בשיעור של 56% והגביה ממס רכישה ירדה בשיעור של 45%, לעומת התקופה המקבילה אשתקד. באוצר מציינים כי "מדובר בחודש עם מעט ימי עבודה בשל החגים. גם באפריל 2022 היה חג הפסח, אך עם יותר ימי עבודה". במצטבר, מתחילת השנה ירדו ההכנסות ממיסי מקרקעין ב-35%. 

סמוטריץ': "התקשורת מסלפת את הנתון"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התייחס בישיבת הסיעה של הציונות הדתית לנתוני הגירעון ובחר לתקוף את התקשורת: "אני רוצה לפתוח בנתון כלכלי שהתקשורת בשעה האחרונה מעוותת, מסלפת וממסגרת באופן הכי שקרי, שיש כדי לייצר תבהלה בציבור. סיימנו את חודש אפריל בעודף של 3.3 מיליארד שקל, אנחנו מסיימים את ארבעת החודשים של השנה בעודף של 17.4 מיליארד שקל. אנחנו עדיין בעודף של למעלה מ-3 מיליארד שקל ביחס לתחזית שעל בסיסה בנינו את תקציב המדינה".

בהודעתו התייחס סמוטריץ' לאפשרות שהגירעון יגדל בעקבות מגמת הירידה בהכנסות המדינה: "כזכור, בנינו תקציב שמרני ומרוסן. השארנו בו שולי ביטחון ענקיים. בין אם זה רזרבות התאמות ב-2024, בין אם זה יעד גירעון נמוך של פחות מאחוז, שממנו יש הרבה עוד לאן לגדול, אם חס וחלילה תהיה סיבה".

לדברי סמוטריץ', "כל הדיבורים על הצורך לפתוח תקציב ולקצץ כל הדיבורים על הצורך להעלות מסים חלילה, הם שקר מוחלט, שכאמור הוא חלק מהמאבק של התקשורת בממשלה הזו, וזה נועד להפחיד את הציבור".