לשנות את תמריצי המס כדי להציל את ההייטק הישראלי

דוח רשות החדשנות, שהראה זינוק של התאגדות חברות בחו"ל, מצביע על מגמה שצריכה להדאיג את כולנו • יש מה לעשות, צריך רק לבצע

דוח רשות החדשנות הראה זינוק של התאגדות חברות בחו"ל / צילום: Unsplash
דוח רשות החדשנות הראה זינוק של התאגדות חברות בחו"ל / צילום: Unsplash

עו"ד שנהב הוא סגן יו"ר, ראש מחלקת חברות והייטק, בינלאומי (משותף) ועו"ד צ'נדרשיקר הוא ראש מחלקת חברות והייטק, בינלאומי במשרד עו״ד גולדפרב גרוס זליגמן

רשות החדשנות הזהירה לאחרונה שרק 20%-50% מהסטארטאפים שהוקמו ב־2023 התאגדו בישראל, לעומת כ־80% בשנה שעברה. נתונים אלו דומים לנתונים של משרדנו, שהוא מהמובילים בישראל בייצוג חברות הזנק וקרנות הון־סיכון. זו תופעה מדאיגה מאוד, שיש לה השלכות עומק על הכלכלה הישראלית ותעשיית ההייטק.

הבורסה יודעת יותר טוב מכולם: האם קרפור תזעזע את שוק המזון? 
רוצים גם וגם: המשקיעים נזהרים, אבל פוחדים להחמיץ ראלי במניות | WSJ
אודיוקודס מפטרת עד 10% מעובדיה, מתוכם 58 יעזבו מיידית 

עצם ההתאגדות של חברה בחו"ל אינו גורע את המס הישראלי באופן ניכר כשלעצמו. יזם או משקיע ישראלי ימשיך לשלם מס בישראל בין אם החברה התאגדה כאן או בחו"ל (כי המיסוי הוא על בסיס תושבות היזם או המשקיע). משקיעים זרים פטורים, לרוב, ממס ישראלי על רווחי ההון שלהם גם אם החברה התאגדה בישראל. עם זאת, כפי שמציינת רשות החדשנות, התאגדות של חברה בחו"ל עלולה לגרור תהליכים נוספים, כגון רישום הקניין הרוחני במדינה אחרת, העברת מטה החברה ועובדים לחו"ל ועוד. אלו צעדים שאם יתממשו יש בהם כדי לגרוע נתח משמעותי מהיקף המס שתגבה ישראל מסטארטאפים עבור מימוש מניות של היזמים, פעילות החברה והכנסות העובדים.

ההתאגדות בחו"ל, אם כן, היא מדרון חלקלק. ברשות החדשנות מזהירים מ"מחיקה מוחלטת" של הישגי ההייטק הישראלי. אם החשש החמור יתממש, הדבר יגרור אבדן ניכר של תוצר ועקב כך משבר כלכלי עמוק, ירידה ברמת חיים, פיחות בשקל מול שער הדולר, עליית מחירים ועוד בעיות קשות בעלות השפעה מקרו כלכלית, חברתית ומדינית עמוקות ביותר.

להטות את הכף

כדי לעצור את המגמה המדאיגה צריך קודם כל להציע תמריצי מס שישנו את שיקולי היזמים ויגרמו להם להעדיף הקמה של חברה בישראל. כך למשל, אפשר לקבוע במסגרת הוראת שעה כי מס רווחי הון במקרה של מכירת מניות בחברה זרה יהיה גבוה מזה של חברה ישראלית. לדעתנו פער של 10% במס יטה את הכף ויגרום ליזמים להעדיף להקים את החברה בישראל. פער זה גם יגרום למשקיעים פרטיים לדרוש מהיזמים להקים את החברה בישראל וימנע מחברות ישראליות לעבור לחו"ל. בארה"ב כבר קיימת הוראת מס דומה הנקראת Qualified Small Business Stock שנותנת עדיפות מס להקמת חברה אמריקאית על פני חברה במדינה אחרת.

בנוסף להיבטי המס, צריך לתקן את חוק החברות ולאפשר מסלול פשוט לחברות שכבר הוקמו בחו"ל לשנות את מקום ההתאגדות בקלות וללא מס, באמצעות הגשת טופס בלבד. מסלול זה מאפשר לחברה זרה לבחור להפוך לחברה ישראלית ללא שינוי האישיות המשפטית של החברה, באמצעות הגשת בקשה פשוטה לרשם החברות. החברה הישראלית תהיה הממשיכה של החברה הזרה באופן אוטומוטי ולא תדרש פעולה של העברת נכסים והתחייבויות, שינוי בעלי המניות ועוד. אלו מסלולים שקיימים בכל העולם וידועים כ-Conversion או Domestication.

נורמה מסוכנת

רשות החדשנות מביעה חשש משינוי מהיר בדפוסי ההתנהגות כך שבאופן לא ליניארי יהפכו רבות מהחברות שמרכזן בישראל לחברות שמרכזן בחו"ל. כדי שזה לא יקרה, יש לנקוט בפעולות אלו באופן מיידי, כדי להפוך את הגלגל ולהותיר את חברות ההיי טק בישראל. בהעדר פעולה עכשיו יש חשש שתתקבע הנורמה של הקמת חברות זרות על ידי יזמים ישראלים על כל המשתמע.