הסלמה ביטחונית | סיקור שוטף

למרות הפסקת האש שנכנסה לתוקף: צבע אדום בעוטף עזה

מאז תחילת מבצע "מגן וחץ"  ועד לשעה 16:00, הג'יהאד האסלאמי ביצע 1,234 שיגורים - כ-18% מהם נפלו בתוך רצועת עזה • פועל מרצועת עזה בן נהרג מרסיס רקטה באזור שוקדה • רשות האנרגיה ברצועת עזה מזהירה: הדלק הולך ונגמר ועלול להיווצר משבר הומניטרי

מערכת ההגנה האווירית של ישראל, מבצע מגן וחץ / צילום: דובר צה''ל
מערכת ההגנה האווירית של ישראל, מבצע מגן וחץ / צילום: דובר צה''ל

22:14

בעקבות המטחים לעוטף עזה, צה"ל ממשיך לתקוף ברצועת עזה.

22:09

צבע אדום בעוטף עזה ובשדרות, דקות לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף.

עיריית שדרות ומועצה אזורית שדות נגב ביקשו מהתושבים להישאר בקרבת מרחבים מוגנים.

22:00

בתגובה לירי הרקטות מרצועת עזה, כלי טיס של צה"ל תקפו לפני זמן קצר שלושה משגרי רקטות מוטמנים ומוצב צבאי ששימש לאימונים של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

21:56

אזעקת צבע אדום באשקלון ובנתיבות.

21:50

דקות לפני כניסת הפסקת האש, המטחים לעבר עוטף עזה נמשכים. צה"ל תוקף ברצועת עזה.

21:43

אזעקת צבע אדום בחולון ובראשון לציון מערב.

21:38

בכיר הג'יהאד האסלאמי מוחמד אל-הינדי, שהוביל את שיחות המו"מ בקהיר, הודה למתווכים המצרים - ואמר: "נעמוד בהסכם הפסקת האש כל עוד ישראל תעמוד בו".

21:30

בכיר בג'יהאד האסלאמי לעיתון "אל-קודס": הפסקת האש תיכנס לתוקף ב-22:00.

מטח רקטות מתמשך לעבר עוטף עזה.

21:14

הצדדים הסכימו: הפסקת אש תיכנס לתוקף בשעות הקרובות.

אזעקת צבע אדום בשדרות.

מועצה אזורית שדות נגב מזהירה את תושביה: לאור לקחי העבר בהם היה ירי מסיבי סמוך להפסקות האש הצפויות, אנו מבקשים מכל אחד מכם להמשיך לשהות בסמיכות למרחבים מוגנים או במקום המוגן ביותר שישנו.

21:08

בכיר בג'יהאד האסלאמי לעיתון "אל-קודס": הסכם הפסקת האש אושר.

20:48

דיווח מצרי: הפסקת אש הלילה ב-22:00.

20:35

דיווח באל-ג'זירה: המתווכים הציגו מתווה הפסקת אש חדש לישראל ולג'יהאד האסלאמי, שכוללת הפסקת הריגת אזרחים והפצצת בתים. לפי הדיווח, הג'יהאד האסלאמי הסכים וכעת ההכרעה עברה לידי ישראל.

אם ישראל תסכים, הפסקת האש צפויה להיכנס לתוקף כבר הלילה.

20:00

כלי טיס של צה"ל תקפו לפני זמן קצר שש מפקדות מבצעיות ששימשו פעילים של היחידה הרקטית בארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. המפקדות שימשו את היחידה לתכנון ושליטה על הירי הרקטי שמכוון לעבר שטח ישראל, ומאחת מהן התנהלה לחימה במבצעים "שומר החומות" ו"עלות השחר".

אחת מהמפקדות שהותקפו שימשה את האחראים על ייצור רקטות מהיחידה הרקטית, שמפקדיה עלי ע'אלי וסגנו אחמד אבו דקה סוכלו מוקדם יותר השבוע.

19:55

רחפן צה"לי הופל על ידי כוחות צה"ל מוקדם יותר היום בסמוך לגבול רצועת עזה. ‏הכלי נפל בשטח ישראל, האירוע מתוחקר.

19:53

אזעקת צבע אדום באשקלון והסביבה.

19:25

במהלך השבת ועד השעה 19:00, צוותי מד"א העניקו טיפול רפואי ל-6 נפגעי גוף וחרדה, בהם חמישה נפגעי גוף, הרוג (תושב עזה), פצוע קשה (תושב עזה) ו-פצוע בינוני שנפגעו מרסיסים, הדף ושברי זכוכיות, וכן 2 פצועים קל שנחבלו בדרך למרחב המוגן. נערה אחת טופלה לאחר שלקתה בחרדה.

מתחילת המבצע ועד להיום ב-19:00, צוותי מד"א טיפלו ב-71 נפגעים, מתוכם: 27 נפגעי גוף ו-44 שלקו בחרדה. 27 נפגעי הגוף כוללים 2 הרוגים - אישה כבת 80 מפגיעה ישירה ברחובות וגבר כבן 35 (תושב עזה) במועצה אזורית שדות נגב; ו-7 פצועים מרסיסים, הדף ושברי זכוכיות, מהם: 1 קשה (תושב עזה), 4 במצב בינוני ו-2 במצב קל. כמו כן, 18 נפצעו שנחבלו באורח קל בדרכם למרחב המוגן.

אזעקת צבע אדום באופקים ובעוטף עזה.

19:00

לאחר כשעתיים שקטות: צבע אדום בשדרות ובכרם שלום.

18:20

כלי טיס של צה"ל איתר ותקף לפני זמן קצר פעיל טרור ועמדת שיגור מרגמות ממנה זוהה ירי לעבר שטח מדינת ישראל.

מאז תחילת מבצע מגן וחץ ועד לשעה 16:00 (חמישה ימים), הג'יהאד האסלאמי ביצע 1,234 שיגורים, 976 מתוכם חצו לישראל ו-373 יורטו. בה בעת, 221 שיגורים נפלו בשטח הרצועה - 17.9%. מנגד, צה"ל תקף 371 מטרות ברצועת עזה.

18:05

בית החולים סורוקה הודיע על מותו של הפועל מרצועת עזה בן ה-35 שפונה מוקדם יותר מאזור שוקדה. הוא פונה במצב קשה כשהוא סובל מפציעה קשה בבטן ובחזה.
פצוע נוסף מאותו אירוע בן 40, גם הוא במצב קשה, נמצא ברגעים אלה בחדר ניתוח.
הפצוע השלישי בן 39, במצב קל עד בינוני מטופל במיון הכירורגי.

18:00

הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, קיים לפני זמן קצר הערכת מצב מבצעית בקריה, בהשתתפות חברי פורום מטכ״ל ונציגי השב"כ.

במסגרת הערכת המצב, אישר הרמטכ"ל תוכניות יזומות והתקפיות להמשך.

"השגנו במערכה הישגים גבוהים מאוד", אמר רא"ל הלוי. "ממכת הפתיחה ואילך ההישגים מתעצמים ונצברים. המשך הירי של הג'יהאד האסלאמי מאפשר לנו להעמיק את ההישגים. אנחנו ערוכים להמשיך את הסיכולים הממוקדים ואת התקיפות באופן מדויק וגובר, כפי שעשינו בימים האחרונים".

לדבריו, "ההישגים מתאפשרים בזכות החוסן וההקפדה על הנחיות ההתגוננות על ידי תושבי מדינת ישראל בכלל, ועל ידי תושבי הדרום בפרט".

17:07

צבע אדום בעוטף עזה ובנתיבות.

16:45

מצרים דחתה תכנון לשלוח משלחת לישראל מחר. כך מדווח ברשת "אל-ערבייה".

כרגע, לפי הדיווח, היקף השיח בין קהיר לירושלים הוא הנמוך ביותר מאז פרוץ מבצע "מגן וחץ", לאחר שהמצרים הציעו היום הפסקת אש ללא תנאים מוקדמים. אולם, ישראל סירבה והודיעה על המשך פעילות צבאית.

ברשת "אל-ערבייה" גם מדווח כי ישראל דורשת גם גירוש מחבלים מרצועת עזה, דרישה שקהיר בעצמה מסרבת לעסוק בה.

16:25

חשד לניסיון פיגוע דקירה במעבר שקד, ללא נפגעים. המחבל נוטרל.

המעבר סמוך לג'נין, שם בחודשים האחרונים פועלים כוחות הביטחון למיגור הטרור הרב שהתפתח באזור. נזכיר גם כי חאדר עדנאן, הבכיר בג'יהאד האסלאמי שמת בעקבות שביתת הרעב שבה נקט, הגיע מהכפר עראבה שסמוך לג'נין.

בהתאם למדיניות שר הביטחון, יואב גלנט, להקל ככל הניתן על תושבי עוטף עזה, מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר החליט להאריך עד ליום שלישי הקרוב את תכנית "משב רוח", המאפשרת לתושבי העוטף לצאת, על פי בחירתם, לרענון בבתי הארחה ברחבי הארץ. על פי נתוני רשות החירום הלאומית, עד כה יצאו לרענון יותר מ-12 אלף תושבים.

16:20

רשות האנרגיה ברצועת עזה: תחנת החשמל בעיר עזה תושבת ביום שני אחר הצהריים בשל הפסקת אספקת הסולר.

16:00

אזעקת צבע אדום בעוטף עזה.

צה"ל הודיע כי בשל התקיפות הוא מזהה ירידה של 50% בהיקף ירי המרגמות.

15:00

מטח משמעותי לאיזור השפלה, קבוצת יבנה, לכיש ואשדוד.

14:30

שלושה פועלים פלסטינים שעובדים בישראל נפצעו ביער שוקדה מרסיסים, והובלו לבית החולים סורוקה. שניים מהם במצב קשה ואחד במצד קל עד בינוני.

13:50

בכיר הג'יהאד האסלאמי בשיחות התיווך בקהיר, מוחמד אל-הינדי, המריא לביירות עם ההצעה למתווה להפסקת אש. כך מדווח ברשת "אל-חדת'". בלבנון נמצא מזכ"ל הג'יהאד האסלאמי, זיאד נח'לה.

13:05

הירי לדרום נמשך, במטח רקטות לעבור אשדוד, גן יבנה, נתיבות וישובי עוטף עזה.

מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר שתי מפקדות מבצעיות של הג'יהאד האסלאמי בצפון רצועת עזה. המפקדות שימשו פעילים ביחידה הרקטית של ארגון הטרור ובאחת מהן נוהלה לחימה במבצעים קודמים.

מועצה אזורית שדות נגב הורתה לתושביה כי על פי הנחיית הצבא, יש להמשיך לשהות בסמיכות למרחבים מוגנים או במקום המוגן ביותר שישנו.

12:50

אזעקת צבע אדום נשמעה באשקלון וביישובי עוטף עזה.

צה"ל תוקף כעת מטרות של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

דקות לפני הירי איימו בג'יהאד האסלאמי כי "בעקבות המשך החיסולים והפצצת בתים, נחדש את ירי הטילים לעבר ישראל. הכנו את עצמנו לעימות של חודשים".

12:00

בפעילות משותפת של כוחות הביטחון, פעלו הבוקר לוחמי דובדבן, סיירת גבעתי ומג"ב, בהכוונה מודיעינית של שב"כ במחנה הפליטים בלאטה בעיר שכם שבחטיבת שומרון, והחרימו אמל"ח, מטענים וציוד צבאי.

במהלך הפעילות הכוחות פרצו את המבנה ששימש כדירת מסתור של פעילי טרור במחנה. משם אותם פעילים תכננו פיגועים נגד כוחות צה"ל בגזרה וייצרו מטענים וחומרי נפץ לפיגועים. בדירה נמצאו מטעני חבלה של המחבלים, הכוחות פוצצו אותם וכתוצאה מכך הדירה התקלחה.

בד בבד, הושלכו מטענים וחמושים ירו לעבר כוחות צה"ל ומג"ב, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי חי לעברם, שניים מהחמושים נהרגו. אין נפגעים לכוחות הישראלים. אמצעי הלחימה שהוחרמו הועברו להמשך טיפול כוחות הביטחון.

דובר צה"ל הודיע כי אין שינוי בהנחיות התנועה בעוטף עזה.

מתחילת מבצע "מגן וחץ" נורו לעבר העיר אשקלון 96 רקטות ב-23 מטחים, והייתה פגיעה ישירה אחת בבית. מתוך 96 הרקטות שנורו לעבר העיר, במטח היום לפנות בוקר שוגרו שישה.

מתחילת מבצע "מגן וחץ", צוותי מגן דוד אדום העניקו טיפול רפואי ל- 65 נפגעים, מתוכם: 22 נפגעי גוף ו-43 שלקו בחרדה. מבין 22 נפגעי גוף: 1 הרוגה מפגיעה ישירה ברחובות, ו-5 פצועים מרסיסים, הדף ושברי זכוכיות, מהם: 3 במצב בינוני, 2 במצב קל. כמו כן, 16 פצועים נחבלו באורח קל בדרכם למרחב המוגן.

10:55

מטוסי קרב וכלי טיס תקפו בשעות האחרונות שישה משגרי רקטות ומרגמות של הג'יהאד האסלאמי ברחבי רצועת עזה. ביניהם, משגרים מהם זוהה ירי לעבר שטח מדינת ישראל בימים האחרונים. ‏שניים ממשגרי הרקטות שהותקפו בשכונת זייתון שבצפון רצועת עזה, ממוקמים בסמוך לבית הספר אלאמאם אלשאפע.

צה"ל תקף לפנות בוקר כדי לנטרל את איום המשגרים וללא הימצאות של אזרחים בלתי מעורבים בסביבה‏ מהמשגרים שנוטרלו בוצע ירי לעבר שטח מדינת ישראל גם במהלך מבצע "שומר החומות" ומבצע "עלות השחר".

במקרה זה, בדומה לרבים קודמים, ניתן לראות כיצד הג'יהאד האסלאמי משתמש באוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה, ממקם את נכסיו הצבאיים בסמוך למבנים אזרחיים - ובכך מסכן חיים רבים של בלתי מעורבים.

‏נוסף על כך, לפני זמן קצר, שובש מתחם ירי נ"ט של הג'יהאד האסלאמי והותקפה עמדה צבאית של הארגון.

רשות האנרגיה ברצועת עזה מזהירה היום כי הדלק הולך ונגמר, ועלול להיווצר משבר הומניטרי. "אספקת הדלק הופסקה לחלוטין ביום חמישי, ולכן המלאים עומדים להסתיים", נמסר מעזה.

נזכיר כי מיד עם פרוץ המבצע, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן הודיע על סגירה, עד הודעה חדשה, של המעברים ארז וכרם שלום לתנועת עוברים וסחורות מרצועת עזה לישראל - ולהיפך.

10:35

סגנית מזכיר המדינה האמריקאי וונדי שרמן שוחחה אמש עם השר לנושאים אסטרטגיים, רון דרמר, והביעה בפניו את הצורך הדחוף בהפסקת אש לטובת שני הצדדים. היא הביעה את המחוייבות האמריקאית לביטחון ישראל וגינתה את שיגורי הרקטות של הג'יהאד האסלאמי, אך ציינה שגם תושבי רצועת עזה ראויים לחיות בשלום.

בתוך כך, נמשכים השיגורים לדרום ואזעקת צבע אדום נשמעה במועצה האזורית אשכול.

10:10

המועצה האזורית אשכול הורתה לתושבי היישובים צמודי הגדר כי בהתאם להערכות מצב ולפי הנחיות הצבא - חל איסור מוחלט להסתובב בשטחים המערביים לקיבוץ. כמו כן, אין לצאת מהשער האחורי ואין להסתובב בכביש העוקף של הקיבוץ בחלק המערבי המסומן במחסומים בכלל.

משרד הבריאות הפלסטיני הודיע כי בפעילות כוחות הביטחון הישראליים במחנה הפליטים בלאטה שבפאתי שכם נהרגו שניים ושניים נוספים נפצעו. לפי הודעת הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, חילופי האש במחנה הפליטים בלאטה היו עם פעילי טרור משורותיהם.

09:30

אחרי הפוגה קצרה של כשעתיים, חודש הירי לעבר שדרות ועוטף עזה. אזעקות נשמעו בשדרות, איבים, ניר עם וגבים, ורקטה אחת יורטה על ידי מערכת כיפת ברזל. 

08:40

כשמונה שעות של שקט בעוטף עזה נקטעו עם שיגורים לפנות בוקר (שבת) לעבר אשקלון, חוף אשקלון, שער הנגב ואשכול. מאז תחילת מבצע מגן וחץ ועד לשעה 08:00, הג'יהאד האסלאמי ביצע 1,099 שיגורים, 865 מתוכם חצו לישראל ו-340 יורטו - כולל שניים באמצעות קלע דוד. בה בעת, 202 שיגורים נפלו בשטח הרצועה - 18.3%.

טיל יירוט אחד במיליון דולר: הכסף הגדול מאחורי מערכת קלע דוד 

לפי דיווחים ערביים, במהלך שעות הערב אמש נכשלו ניסיונות תיווך מצריים להגעה להפסקת אש הומניטרית החל מחצות לטובת פתיחת המעברים ארז וכרם שלום. דובר הג'יהאד האסלאמי אמר לערוץ "אל-ערבי": טרם הושגה הסכמה על הפסקת אש זמנית בתיווך מצרי, והשיחות נמשכות. לצד סוגיות כמו אספקת ציוד לבתי חולים, לפי שלטונות חמאס צפוי הדלק לתחנת הכוח בעזה להסתיים ביום שני.

במהלך שעות אלו, כלי טיס של צה״ל תקף הלילה מפקדה מבצעית של בכיר בג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, המשמשת לתכנון ופיקוד על פעולות טרור כנגד ישראל. המפקדה שימשה את מחמד אבו אלעטא, בכיר ביחידה הרקטית של הג'יהאד האסלאמי. מדובר באותה היחידה שעליה פיקד אחיו, בהאא' אבו אל-עטא, שסוכל במבצע "חגורה שחורה". אבו אל-עטא נוהג בעתות חירום לנטוש את מפקדתו ולהתמקם בבית חולים שיפא כמקום מסתור בין אוכלוסייה אזרחית, תוך שהוא ממשיך לפעול ולנסות להכווין טרור נגד מדינת ישראל.

בה בעת, במהלך הלילה כלי טיס של צה"ל תקף מפקדה מבצעית נוספת של בכיר בארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה, שמשמשת להכוונת ירי עבר שטח מדינת ישראל. המפקדה שימשה את חאלד עזאם, פעיל בכיר בכוח הרקטי בחטיבת עזה של הג'יהאד האסלאמי.

שבעה משגרי רקטות ומרגמות מוטמנים נתקפו במהלך הלילה ברחבי הרצועה, בהם גם משגרים שמהם זוהו שיגורים לכיוון עוטף עזה אתמול. נוסף על כך, כלי טיס של צה"ל תקף אמש עמדת שיגור מרגמות של הג'יהאד האסלאמי בדרום רצועת עזה, מיד לאחר שזוהו ממנה שיגורים לעבר מדינת ישראל.

6 בכירי ג'יהאד חוסלו מתחילת המבצע

מתחילת מבצע "מגן וחץ" צה"ל סיכלו שישה בכירים בג'יהאד האסלאמי: ג'האד ע'נאם, מזכיר המועצה הצבאית; חליל בהיתיני, מפקד מרחב צפון ברצועת עזה; טארק עז אלדין, אחראי אכוונת פיגועי טרור ביהודה ושומרון; עלי ע'אלי, מפקד הכוח הרקטי; אחמד אבו דקה, סגן מפקד הכוח הרקטי; ואיאד אלחסני, ראש מחלקת המבצעים. מעבר לחיסולים שממחישים עד כמה הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה חשוף בפני צה"ל והשב"כ, הם מהווים מכה מנהיגותית קשה לארגון הטרור שקטן בהרבה מחמאס.

את הריק המנהיגותי בארגון הטרור תופסים מרחוק המזכ"ל זיאד נח'לה שמתגורר בביירות בחסות חיזבאללה, ומקורבו של מפקד כוח קודס המחוסל קאסם סולימאני, ראש הזרוע הצבאית אכרם אל-עג'ורי שנהנה מחסות איראנית בדמשק. נגד אל-עג'ורי התבצע ניסיון חיסול שלו ללא הצלחה בנובמבר 2019. בזמן שאנשי ארגון הטרור ברצועת עזה חוטפים מכות קשות בזו אחר זו, הם משתדלים להביא להמשך הלחימה מתוך תקווה להחמרת ההסלמה בדמות הכנסת חמאס למערכה, או לכל הפחות להשיג תמונת "ניצחון" משמעותית מבחינתם.

במסגרת זאת, למשל, אתמול שוגר טיל נגד טנקים מצפון רצועת עזה לכיוון אזור מיושב בישראל. עם זאת, הטיל התפוצץ בשטח פתוח וגרם לשריפה. לא נרשמו נפגעים באירוע ולא נגרם נזק. תמונת ניצחון נוספת אפשרית תהיה הפסקת אש שבה הג'יהאד האסלאמי תשיג הישג משמעותי מבחינתה: אם זו הצהרה על הפסקת החיסולים הממוקדים או השבת גופתו של בכיר ארגון הטרור ביו"ש, חאדר עדנאן, שמת בכלא הישראלי בשל שביתת הרעב המתמשכת שלו.

לראשונה מפרוץ המבצע: חסן נסראללה השמיע קולו

בתוך כך, אתמול, לראשונה מאז פרוץ מבצע "מגן וחץ", נשמע קולו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. "לא נהסס לנקוט פעולות אם נידרש", אמר נסראללה, "כולם יודעים שישראל יזמה את המתקפה בכך שחיסלה שלושה בכירים בג'יהאד האסלאמי". בזמן שהוא נותן חסות, כאמור, למזכ"ל הג'יהאד האסלאמי נח'לה, נסראללה טען כי הג'יהאד האסלאמי מציג עמדה "עוצמתית" והוא יוכל לשקם את מבנה ארגון הטרור למרות החיסולים.

בד בבד, נסראללה ניסה לספק תירוץ לג'יהאד האסלאמי מדוע הם לא מצליחים לשגר כמויות רקטות גדולות כמו חמאס - אף שבפועל ידוע כי הארסנל הרקטי שלהם הרבה פחות משמעותי. "הג'יהאד האסלאמי עושים בחוכמה כשהם מבלבלים את ישראל", אמר נסראללה. "ההתנגדות מאוחדת דרך חמ"ל ההתנגדות המשותף". לדבריו, חיזבאללה מספקים לג'יהאד האסלאמי סיוע מסויים.