נאוגיימס | ראיון

הסיפור מאחורי האקזיט הענק של חברת הלוטו מרמת החייל

חברת הטכנולוגיה להימורים נאוגיימס נמכרת לענקית אוסטרלית מתחום הגיימינג בפרמיה של 130% על מחיר השוק • פיני זהבי ואלי עזור, בעלי מניות בנאוגיימס, ימכרו מניות בכ-300 מיליון דולר • המנכ"ל: "הם בדקו אותנו במסרקות של ברזל, ולנו לא היה מה להסתיר"

מוטי מלול, מנכ''ל נאוגיימס / צילום: אסף גרי
מוטי מלול, מנכ''ל נאוגיימס / צילום: אסף גרי

אקזיט ענק לבעלי חברת הטכנולוגיה להימורים אונליין נאוגיימס (NeoGames) מישראל, ובראשם צמד השותפים הוותיקים  אלי עזור ופיני זהבי. החברה נמכרת לאריסטוקרט, ענקית אוסטרלית מתחום הגיימינג, תמורת 1.2 מיליארד דולר במזומן - פרמיה של 130% על מחיר השוק של מניותיה בנאסד"ק.

נאוגיימס, ההרשומה בלוקסמבורג, מספקת פתרונות טכנולוגיים ושירותים לחברות לוטו ממשלתיות ועוזרת להן במעבר לפעילות אונליין. באמצעות החברה הבת אספייר, שמוזגה לתוכה אשתקד, היא עוסקת בפתרונות iGaming, כלומר מערכות ושירותים למפעילי אתרי הימורי ספורט וקזינו באינטרנט.

המרוויחים הגדולים מעסקת המכירה לאריסטוקרט (Aristocrat Leisure), אשר צפויה להיסגר ב־12 החודשים הקרובים לאחר קבלת אישורים רגולטוריים שונים ברחבי העולם, הם בעלי המניות הוותיקים של נאוגיימס , שכבר נהנו בשנים קודמות ממימושים בחברה זו ובחברת אספייר שמוזגה לתוכה אשתקד.

נאוגיימס NeoGames

עיסוק: מספקת פתרונות טכנולוגיים לחברות לוטו ממשלתיות לפעילות אונליין, וכן מערכות ושירותים למפעילי אתרי הימורים באינטרנט

היסטוריה: הוקמה ב־2014 כספין אוף (פיצול) מחברת אספייר גלובל. הונפקה בנאסד"ק ב־2020.

נתונים: מעסיקה 1,100 עובדים, מתוכם 220 בישראל. מנוהלת על־ידי מוטי מלול. ברבעון 1/2023 רשמה הכנסות של 49.5 מיליון דולר והפסד של 878 אלף דולר

מדובר בברק מטלון, דירקטור בחברה, המחזיק ב-23.1% ממניות נאוגיימס וצפוי לקבל עם השלמת העסקה כ־234 מיליון דולר; המו"ל ואיש העסקים אלי עזור המחזיק ב־14.5% ממניות החברה, ששוויין בעסקה מגיע לכ־146 מיליון דולר; וכך גם סוכן שחקני הכדורגל פיני זהבי, שצפוי לקבל סכום זהה לשל עזור, וביחד - כ־300 מיליון דולר.

אהרון ארן, גם הוא אחד מבעלי המניות הוותיקים ודירקטור, מחזיק ב־5.8% מהמניות ויקבל 58.3 מיליון דולר. מנכ"ל החברה, מוטי מלול שמנהל אותה משנת 2018, מחזיק ב-1.2% ממניות נאוגיימס ויקבל עם השלמת העסקה כ-11.7 מיליון דולר. מלבדם מחזיקים במניות החברה גופים מוסדיים, ביניהם Sunriver Management האמריקאי עם החזקה של 5.4%.

הדרך של אלי עזור ופיני זהבי מעיתון "חדשות" לעסקי ענק של תקשורת והייטק

שניים מהמרוויחים הגדולים בעסקת נאוגיימס הם אלי עזור ופיני זהבי, שהחלו את דרכם ככתבים במדורי הספורט בעיתונים של שנות ה-80 וחולשים כיום על אימפריות עסקים, שחלקן משיקות לעולמות הספורט.

עזור (64) הוא בעלי אתר וואלה, מו"ל העיתונים מעריב וג'רוזלם פוסט ובעל החזקות נוספות בתחומי התקשורת והאנרגיה. פיני זהבי (79) הוא סוכן בולט של שחקני כדורגל בינלאומיים.

השניים שותפים כיום במספר השקעות, ובראשן נאוגיימס הנמכרת כעת, שבה השקיעו עוד בתחילת הדרך, וכן ערוצי הספורט בתשלום של חברת צ'רלטון.

עוד בטרם הפך לאיש עסקים הצטרף עזור, לאחר שחרורו מצה"ל בתחילת שנות ה-80, לעיתון "חדשות הספורט", ונודע ככתב בעל קשרים שמפרסם לא מעט סקופים בתחומו. זהבי כתב באותן שנים במדור הספורט של ידיעות אחרונות. בהמשך הצטלבה דרכם של השניים בעיתון "חדשות", שם, מלבד שותפות בחדר שחלקו במערכת העיתון, הם הפכו לידידים אישיים, ובהמשך, לשותפים לעסקים.

השניים, נכתב בכתבה שפורסמה בעבר בגלובס, חלקו חזון משותף - להרוויח כסף מספורט. זהבי הפך כאמור לסוכן שחקנים בינלאומי, ועזור הקים ב-1986 את חברת "מרקעי תקשורת", שהתמחתה בפרסום במגרשי ספורט.

בראשית שנות ה-90 סיכמו השניים על הקמת חברה שתרכוש זכויות לשידורי ספורט ותמכור אותן בישראל - צ'רלטון - אשר נחשבת כיום לאחד הגופים הרווחיים בשוק התקשורת המקומי.

טייקון תקשורת עם החזקות בגז

עזור הפך בשנים האחרונות לסוג של טייקון תקשורת, שבבעלותו כמעט כל סוג של אמצעי מדיה. הוא מחזיק בשליטה בקבוצת "ג'רוזלם פוסט", בעיתון "מעריב" ובתחנות הרדיו האזוריות 103FM ו-99FM, בארבעת ערוצי הספורט של חברת צ'רלטון ובחברת שילוט החוצות מרקעים.

בשלהי שנת 2020 ביצע קפיצת מדרגה נוספת בעסקי התקשורת שלו, כשרכש מידי קבוצת בזק את אתר האינטרנט וואלה - אחד האתרים הגדולים מבחינת תנועת גולשים בישראל. זאת תמורת סכום של 65 מיליון שקל (רובו במזומן).

השקעה נוספת, מוצלחת מאוד, ביצע עזור לפני כשנתיים כשרכש מידי דלק קידוחים, שבשליטת יצחק תשובה, כ-23% ממניות החברה הציבורית תמר פטרוליום, בעלת החזקות במאגרי הגז תמר ודלית.

הרכישה בוצעה תמורת 100 מיליון שקל כשנכון להיום שווי החזקותיו של עזור בחברה יותר מהוכפל ל-227 מיליון שקל.

שירי חביב ולדהורן

"אריסטוקרט הסתכלו לטווח הארוך"

נאוגיימס הגיעה לנאסד"ק בסוף שנת 2020, שהייתה תקופה חזקה להנפקות טכנולוגיה בוול סטריט. כשנה וחצי לאחר ההנפקה מיזגה לתוכה את Aspire Global - החברה ממנה פוצלה מספר שנים מוקדם יותר, ושנסחרה באותה עת בבורסה בשבדיה.

בדומה לרבות מהחברות שהונפקו בתקופת התנפחות הבועה במניות הטכנולוגיה, ובהמשך הסבו למשקיעים בהן תשואות שליליות ואכזבות, על רקע שינוי המומנטום בשווקים, גם נאוגיימס נסחרה ערב מכירתה כעת בשווי נמוך יחסית של כ-442 מיליון דולר - לעומת 419 מיליון דולר בהנפקה וכ-1.8 מיליארד דולר בשיא - שממנו ירדה בכ-80%.

בעסקת המכירה הנוכחית מתומחר שווי הפעילות של נאוגיימס בכמיליארד דולר, כשבנוסף יש לה חוב בסך כ-214 מיליון דולר שנלקח מבלקסטון לצורך מימון רכישת אספייר. מחיר המניה בעסקה הוא 29.5 דולר, לעומת מחיר של 12.84 דולר לפני הדיווח על העסקה - כאמור פרמיה של 130%, שאינה מובנת מאליה בתקופת השוק הנוכחית.

מניית נאוגיימס קפצה במסחר המוקדם בוול סטריט (שני) בשיעור דומה, בעוד מניית אריסטוקרט ננעלה באוסטרליה בעלייה צנועה של כ-2% לשווי של כ-25.4 מיליארד דולר אוסטרלי (כ-17 מיליארד דולר).

מוטי מלול, מנכ"ל נאוגיימס, מסביר איך נקבעה פרמיה של 130% בעסקה: "אריסטוקרט הסתכלו לטווח הארוך. השוק הנוכחי לא מגלם נכון שווי של חברות מהסוג שלנו, שגם צומחות בשיעור דו-ספרתי, גם רווחיות וגם מייצרות מזומן בשוק לא פשוט. השווי נקבע לפי מכפיל EBITDA ל-2023 , שלפי תחזיות האנליסטים אמור להגיע לכ-80 מיליון דולר (לעומת 54.5 מיליון דולר ב-2022, ש'ח'ו).

"יש גם סינרגיות", הוא מוסיף. "לאריסטוקרט כמעט אין היום שום דבר בתחום של Real Money Gaming שבו אנו פועלים, ובעיקר יש פה חיבור של האנשים, של שתי חברות עם DNA משותף".

 

"סינרגיות משמעותיות מאוד בטווח יחסית מהיר"

תחום ה־Real Money Gaming כולל לדברי מלול שלושה תחומים: iLottery - כלומר כל הפעילות של חברות לוטו עולמיות באינטרנט, תחום שלדברי מלול המתחרות של אריסטוקרט נמצאות בו אך היא לא, והיא כעת תיכנס אליו בעזרת נאוגיימס; iGaming - משחקי הימורים באינטרנט; והימורי ספורט אונליין, שלדבריו מתבצעים ברובם בעולם באמצעות חברות הלוטו.

במצגת שפרסמה אריסטוקרט היא מציינת שנאוגיימס היא רכישה אסטרטגית שמתאימה לשאיפות אריסטוקרט בתחום ה-Real Money Gaming, עם ארבע פעילויות עסקיות, כולל זו שבמקור הגיעה מאספייר וזו שהייתה של נאוגיימס טרם המיזוג.

"הם יכולים לקחת את התוכן שלהם ולהעביר דרכנו ללקוחות שלנו, וכך בבת אחת לצמוח מהר מאוד", אומר מלול. "הם ראו פה סינרגיות מאוד משמעותיות בטווח יחסית מהיר".

אם לא הייתם קונים את אספייר, הייתם עדיין אטרקטיביים היום לרכישה על-ידי אריסטוקרט?
"אריסטוקרט הקימו חטיבה שמהווה שלד להכניס לתוכו מוצרים בעולם ה-Real Money Gaming, והתחילו לחפש איך למלא אותה. כמובן שהם יכלו להסתכל על כל חברה בנפרד, אבל אין ספק שהחיבור בין נאוגיימס לאספייר עשה להם את החיים יותר קלים - לשלם פרמיה על נכס טוב במקום לעשות אינטגרציה של כמה חברות שונות".

מלול מספר שאריסטוקרט פנו לנאוגיימס כבר לפני כשנה, אך אז היא הייתה בתהליך למיזוג אספייר ולכן לא יכלה להיכנס לשיחות. "היה תהליך מאוד ארוך, הם בדקו אותנו במסרקות של ברזל, ולנו לא היה מה להסתיר", הוא אומר. הסיבה לכך, לדבריו, הייתה כישלון ניסיון רכישה קודם של אריסטוקרט: ב-2022 דחו בעלי המניות של פלייטק הנסחרת בלונדון את הצעת הרכש של אריסטוקרט לפי שווי של 2.8 מיליארד דולר. פלייטק, שהיא ספקית פתרונות להימורים אונליין, הוקמה על-ידי איש העסקים הישראלי טדי שגיא והונפקה בלונדון ב-2006, אך בעת דחיית ההצעה מאריסטוקרט שגיא כבר לא היה חלק ממנה. גם בעלי המניות של נאוגיימס יצטרכו להצביע על הרכישה, אך כל בעלי המניות הוותיקים המחזיקים יחד קרוב ל-60% כבר הודיעו על תמיכתם, כך שמבחינת אריסטוקרט לא צפויות הפתעות לרעה.

 

מוטי מלול צפוי להמשיך לנהל את החברה

אגב, אריסטוקרט רכשה בעבר חברה מישראל: ב-2017 היא שילמה 700 מיליון דולר תמורת חברת הגיימינג פלאריום, מידי בעלי מניות כמו גיגי לוי ויצחק מירילשווילי, כיום בעלי ערוץ 14.

המנכ"ל מלול צפוי להישאר בחברה לאחר השלמת העסקה ולנהל את פעילות נאוגיימס תחת הנהלתה של אריסטוקרט. "יהיה נורא כיף להמשיך לעשות את זה כחלק מהחברה הכי גדולה בעולם בתחום, עם גב מדהים", הוא אומר. "עד היום היינו כמו דוד נגד גוליית, והצלחנו לקחת נתחי שוק. פתאום נבוא עם 'אבא' גורילה. "לאריסטוקרט יש היסטוריה של חברה שיודעת לתת לחברות שהיא רוכשת לצמוח".