קרב חסר תקדים בשמי קייב, והאם תקרת האשראי של ארה"ב תיפול?

הפטריוט מפיל קינג'אל בשמי קייב • הכלכלה אינה מעניינת את הטורקים • מצילים את תקרת האשראי של אמריקה • הבינה המלאכותית כפצצת אטום • התחזית: חם יותר ממה שחשבתם • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

שאריות של טילים היפר-סוניים מדגם 'קינג'אל' במכון המחקר של קייב למומחיות משפטית / צילום: Reuters, Valentyn Ogirenko
שאריות של טילים היפר-סוניים מדגם 'קינג'אל' במכון המחקר של קייב למומחיות משפטית / צילום: Reuters, Valentyn Ogirenko

1טילים בשמי קייב

במשך שני לילות ניטש השבוע קרב חסר תקדים בשמי קייב. היסטוריונים צבאיים אולי יחשבו אותו לפרק המבוא של המלחמה הגדולה הבאה.

זה היה קרב בין שתיים מן המערכות הבליסטיות המתקדמות ביותר עלי אדמות. במהלכו, רוסיה שיגרה ששה טילים היפר-סוניים מדגם 'קינג'אל'. לפי הרוסים, מהירות של ה'קינג'אל' גדולה פי עשרה ממהירות הקול. כאשר ולדימיר פוטין הציג אותו לעולם, לפני חמש שנים, הוא התפאר שהטיל הזה מסוגל לפרוץ כל מערכת הגנה בזכות מהירותו וכושר התימרון שלו.

זלנסקי בברלין: נשק במיליארדים, תמיכה פוליטית והתעלמות מהפיצוץ בנורד סטרים 

אבל טילי 'פטריוט' מתוצרת ארה"ב הפילו את רוב הקינג'אלים במשך שני לילות רצופים. נראה שאחד מהם התחמק, והצליח לפגוע בסוללת ה'פטריוט'. הרוסים טוענים שהשמידו אותה, האוקראינים מכחישים, האמריקאים "בודקים".

השמדה היא כמובן תוצאה לא רצויה בשביל האוקראינים, אבל ההצלחה להפיל כמעט את כל הקינג'אלים מדהימה כשלעצמה. היא משנה את הקונטקסט של מירוץ החימוש ההיפר-סוני. זה שנים אחדות שהאמריקאים עצמם מודים, כי הם מפגרים במידה ניכרת, ומסוכנת, אחרי רוסיה ואחרי סין. ההצלחה להפיל קינג'אלים בקייב מראה, לכאורה, שבניגוד להתפארותו של פוטין ההיפר-סוניים שלו אינם כול-יכולים, ולארה"ב יש היכולת להתגונן מפניהם.

2לא, זו לא הכלכלה

הציפיות לשינוי היסטורי בטורקיה התבדו בתחילת השבוע. כמעט כל הסקרים טעו, כאשר חזו ניצחון למועמד האופוזיציה החילונית בסיבוב הראשון. חשבון די פשוט מראה שאין לאופוזיציה סיכוי של ממש בסיבוב השני.

הלקח הטורקי, ההודי והישראלי: מדוע החילונים מפסידים | פרשנות

זה אינו ניצחון מוחץ. כמעט חצי הטורקים מתנגדים לנשיא ארדואן. אבל נראה שהאופוזיציה הטורקית גילתה את תקרת התקדמותה. מפת הבחירות מראה איך זה קרה: מסת היבשה העצומה של אנטוליה תמכה ברוב עצום בנשיא האסלאמיסטי בשעה שהערים הגדולות והחוף הדרומי (החביב על ישראלים) תמכו ביריבו כמאל קיליצ'דארולו.

ההפתעה הגדולה ביותר של התוצאות נוגעת לחוסר הקשר ביניהן ובין חומרת המצב הכלכלי והאינפלציה הדוהרת. בטורקית כנראה אי אפשר להגיד "זו הכלכלה, טמבל", אף כי "טמבל" היא בעצם מלה טורקית.

3 האם תקרת האשראי תיפול?

בשבוע היוצא גברו המאמצים בוושינגטון להגביה את תקרת האשראי של ארה"ב. אם היא לא תוגבה עד סוף החודש, ארה"ב תיקלע לחדלות-פרעון. זה מעולם לא קרה, והפוטנציאל הנובע ממאורע כזה הוא בלתי חזוי.

החשש מחדלות פירעון של ארה"ב מטלטל את אלה שסמכו על האג"ח 

150 מנכ"לים בכירים הפצירו השבוע בבית הלבן וברפובליקאים בבית הנבחרים למהר ולהגיע להסכם. בדרך כלל זה עניין טכני. אבל נוכחות מוגברת של ימין קיצוני בסיעת הרוב הרפבוליקאית מקשה על הסכם. הם רוצים קיצוצי תקציב דרסטיים בתמורה להגבהה. הבית הלבן מסרב.

כרגיל במקרים כאלה, משא-ומתן רציני התחיל רק תחת לחץ. הנשיא מקצר מסע לאסיה, כדי להתמקח. הדעת נותנת שתהיה פשרה ברגע האחרון ממש. איש לא ירצה להיות מואשם בהתמוטטות פיננסית רב-יבשתית. אבל השעון מתקתק, ואחד ביוני הוא יום הדין.

שרת האוצר ג'נט ילן ויו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Kevin Dietsch
 שרת האוצר ג'נט ילן ויו''ר הפד ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Kevin Dietsch

4 הבינה המלאכותית המפחידה

סם אלטמן הפתיע. הוא לא תקף, הוא לא התגונן, הוא לא התחמק. שמו של נושר האוניברסיטה בן ה-38 מזוהה עם הפיתוח המדעי עתיר הפוטנציאל ביותר של דורנו: ChatGPT, מערכת הבינה המלאכותית (AI), המאיימת על כל סדרי חיינו, ומעוררת תערובת של השתאות ושל פחד.

הסוד השמור של ההייטק: החברות שמעניקות לעובדים מנוי ל-Chat-GPT, ואלו שלא
כך רימיתי את הבנק שלי באמצעות בינה מלאכותית | WSJ

אלטמן העיד השבוע בסנאט בוושינגטון. אם הטכנולוגיה הזו תרד מן הפסים, הוא אמר, היא עלולה לרדת מרחק ניכר. "אנחנו רוצים להזהיר בקול רם. אנחנו רוצים לשתף פעולה עם הממשלה כדי למנוע את זה".

סנאטור אחד הקשה: למה דומה הבינה המלאכותית, "האם היא שוות ערך להמצאת הדפוס, או להמצאת פצצת האטום?" השאלה נשארת לפי שעה ללא מענה.

5 והרי התחזית האחרונה

השבוע הסתיים בתחזית מזג האויר הקודרת ביותר זה 150 שנה. הארגון המטאורולוגי העולמי (public.wmo.int) הודיע, כי במהלך חמש השנים הבאות יש סיכוי ניכר (66%), שהטמפרטורה הממוצעת עלי אדמות תהיה גבוהה במעלה וחצי יותר מן הממוצע של סוף המאה ה-19, כאשר פליטת גז פחמימות התחילה להאיץ את התחממותו של כדור הארץ. מצמררת במיוחד היא העובדה, שרק לפני שבע שנים אפשרות כאזת הוערכה פחות או יותר באפס. אפילו ב-2021 הסבירות הייתה של 10% בלבד.

ד"ר ליאון הרמנסון, מומחה ב WMO, חוזה עלייה נמשכת אשר "תרחיק אותנו יותר ויותר מן האקלים שבו אנחנו רגילים".

חדשות טובות? יותר גשמים מן הממוצע יירדו בארצות הגובלות במדבר הסהרה, המועדות תמיד לבצורת קטלנית. זה גם יכול לשפר את סיכוייכם למצוא מים אם תתעו בלב המדבר בעיצומו של מסע גמלים.

רשימות קודמות בבלוג וב-יואב קרני. ציוצים (באנגלית) ב-טוויטר