המשכנתה הממוצעת באפריל התקרבה שוב למיליון שקל

היקף המשכנתאות הנמוך בחודש החגים לא מנע מהמשכנתה הממוצעת לעלות שוב – ולהותיר גם את המשכנתאות בתוכניות הממשלתיות ברף גבוה • היקף המשכנתאות בפיגור עלה לרמה הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2020

שוק המשכנתאות / צילום: Shutterstock, jaturonoofer
שוק המשכנתאות / צילום: Shutterstock, jaturonoofer

גובה המשכנתה הממוצעת באפריל עלה - על אף שהיקף המשכנתאות הכולל היה נמוך - והוא שוב נושק לרף מיליון השקלים: לפי נתוני בנק ישראל המתפרסמים היום (ד'), בחודש אפריל 2023, עמדה משכנתה ממוצעת על כ־997,463 שקל. זהו אמנם לא שיא, שכן במהלך 2022 חצה הממוצע בשלושה חודשים שונים את רף מיליון השקלים - אך לאחר חודשים רצופים של התרחקות מאזור זה, רף המיליון נראה שוב קרוב מאוד.

הממשלה מקבלת הנחות בהיקף של מאות מיליונים בארנונה רק בת"א
קרן הנדל"ן שהבטיחה תשואה גבוהה אך הותירה משקיעיה בידיים ריקות
קניתם מחסן בבניין מגורים? כדאי שתיזהרו

נציין כי היקף המשכנתאות באפריל, כפי שכבר פרסמנו כאן לפני כשבועיים, היה הנמוך ביותר מאז אוקטובר 2019, ועמד על 4.612 מיליארד שקל - סכום שאפשר להסביר, בין היתר, בכך שהחודש היה עמוס בחגים, ובתקופות אלו הפעילות בענף נמוכה משמעותית לעומת חודשים "רגילים".

על אף ההיקפים הנמוכים, המספרים ממשיכים להיות גבוהים - ואת זה אפשר לראות גם בנתוני המשכנתאות שניטלו במסגרת תוכניות הסבסוד הממשלתי. בסקטור זה, עמדה משכנתה ממוצעת על סכום של 1.192 מיליון שקל. קרי, רוכשי הדירות במסלולי "מחיר למשתכן" ודומיהם מוכנים לשלם יותר, ולהתמודד עם נטל משכנתה גדול יותר, תמורת האפשרות ליהנות מהנחה משמעותית במחיר הדירה עצמו. יש לציין כי גם במקרה זה, הממוצע באפריל אינו הגבוה ביותר, שכן חודש לפני כן, ממוצע המשכנתה על דירה מבוסבסת היה 1.242 מיליון שקל, ובנובמבר 2022 היה 1.254 מיליון שקל.

חלק המשקיעים במשכנתאות מוסיף לרדת, ובאפריל היווה רק כ־9% - הן מתוך היקף המשכנתאות הכולל (בכסף) והן מתוך מספר המשכנתאות שניטלו. הסכום הכולל של המשכנתאות שנטלו המשקיעים באפריל האחרון היה 409 מיליון שקל - הנמוך ביותר מאז דצמבר 2012. אמנם חודש אפריל היה חודש עם היקף פעילות נמוך יחסית, אך גם בהשוואה לכך מדובר על רמה נמוכה מאוד.

היקף המשכנתאות בפיגור זינק

לאחר חודשים ארוכים ללא שינוי דרמטי בהיקף המשכנתאות שנמצאות בפיגור של יותר מ־90 יום, חודש אפריל מביא איתו נורת אזהרה: באפריל 2023, היקף ההלוואות הללו היה 2.565 מיליארד שקל, לעומת 2.273 מיליארד שקל במרץ (מספר שהיווה גם הוא עלייה בהשוואה לחודש שלפניו). מדובר על עלייה של כ־13% בחודש אחד.

היקף המשכנתאות בפיגור באפריל הוא למעשה הגבוה ביותר מאז חודש ספטמבר 2020. היסטורית, לא מדובר בשיא, שכן בשנת 2019, הגיע היקף המשכנתאות בפיגור לרמה של 2.8 מיליארד שקל ואף יותר מכך, ובחודשים אפריל ומאי 2020 (חודשי השיא של התפרצות הקורונה) הוא חצה את רף שלושה מיליארד השקלים.