הפגנות | סיקור שוטף

שבוע 21 למחאה: נמשכות ההפגנות נגד המהפכה המשפטית

המחאה נמשכה על רקע הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר העברת התקציב, כי המהפכה המשפטית עדיין על סדר היום • לפי ההערכות, כ-80 אלף אנשים הגיעו הערב להפגנה ברחוב קפלן בתל אביב

צעדת המחאה לכיוון ההפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב, הערב / צילום: גלובס
צעדת המחאה לכיוון ההפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב, הערב / צילום: גלובס

ההפגנות נגד המהפכה המשפטית ימשכו הערב בעשרות מוקדים ברחבי הארץ זה השבוע ה-21 ברציפות. המחאה נמשכת על רקע הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאחר העברת התקציב, כי המהפכה המשפטית עדיין על סדר היום בה אמר "מנסים להגיע להבנות ואני מקווה שנצליח בזה".

21:55

לפי הערכות חברת סאיטקס לערוץ 12, וחברת CrowdSolutions לחדשות 13, מספר המפגינים שהגיעו לרחוב קפלן בתל אביב הערב נע בין 76 אלף ל-85 אלף.

ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר, המתמודד בבחירות ב-20 לראשות הלשכה נאם הערב בהפגנה בחיפה.

"הממשלה מתמקדת עכשיו בניסיון השתלטות פוליטית על הוועדה לבחירת שופטים. תחילה הם ניסו להשתלט על הוועדה דרך שינוי החוק, במסגרת חוקי המהפכה המשפטית. הם נכשלו בזה, בינתיים, בזכותכם," הוא אמר.

"עכשיו הם מנסים להשתלט על הוועדה באמצעות החוק הקיים, באמצעות הוועדה הקיימת. ב-15.6 ליוני הם יבחרו את נציגי השרים והכנסת לוועדה, והם כבר הודיעו שבכוונתם לרמוס את הנוהג של בחירת ח"כ מהאופיזיציה ויבחרו 2 ח"כים מהקואליצה כך שבוועדה יהיו 4 פוליטיקאים מהשלטון".

בכר הוסיף "אני מתחייב לפניכם, שלשכת עורכי הדין תהיה חלק בלתי נפרד ממערך ההגנה על שלטון החוק בישראל, ותתנגד גם לחקיקה".

21:15

יזם הטכנולוגיה נועם לניר נאם בקפלן: "הזהרנו מפגיעה בכלכלה. אך יש ציבורים שהכלכלה לא חשובה להם ואנחנו משלמים את המחיר"

"המאבק שלנו ארוך ומתיש. אם לא נאבק על ערכנו, הפרויקט הציוני יוגדר כבר חלוף".

21:05

ההפגנה בקפלן נפתחה בשירת התקווה.

שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון נאם בהפגנה בקפלן: "זו הערכה על דמותה שלמדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטיה. אנחנו לא מוכנים לוותר על הדמוקרטיה".
יעלון פנה לנתניהו "התקציב שממשלתך אישרה הוא תקציב של דיקטטורה. המשטר דואג לתומכיו גם במחיר פגיעה באינטרסים של המדינה. אנחנו כאן כדי להגיד - ישראל לא תהיה דיקטטורה. רק דמוקרטיה".

ההפגנה המרכזית בקפלן, היום / צילום: תמונה פרטית
 ההפגנה המרכזית בקפלן, היום / צילום: תמונה פרטית

ההפגנה בקפלן 27.5 / צילום: גיתי פלטי
 ההפגנה בקפלן 27.5 / צילום: גיתי פלטי

20:15

צעדות המחאה בתל אביב הגיעו לרחוב קפלן - מקום ההפגנה המרכזי. במקום נאספו אלפי בני אדם. בשעה 2030 יחלו הנאומים, בהם של שר הביטחון לשעבר בוגי יעלון ויזם הטכנולוגיה נועם לניר.

19:45

צעדת המחאה מכיכר הבימה בתל אביב יצאה לכיוון ההפגנה המרכזית. בראש הצעדה מונפת כרזת ענק עליה נכתב "לא ניתן לכם לעזור לו להרוס את ישראל" עם תמונות ראש האופוזיציה יאיר לפיד מצד אחד, ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מהצד השני. בצעדה משתתפים רבים מחאת ההייטקיסטים תחת הכותרת "אין דמוקרטיה אין הייטק".

צעדת המחאה לכיוון ההפגנה המרכזית בקפלן, תל אביב הערב / צילום: גלובס
 צעדת המחאה לכיוון ההפגנה המרכזית בקפלן, תל אביב הערב / צילום: גלובס

19:12

ברחובות מפגינים בשעה זה מעל 1,000 בני אדם וחוסמים את צומת פארק המדע. צומת הגומא נחסם לתנועה גם בשל הפגנה המתקיימת במקום.

בצומת נהלל שבעמק יזרעאל מפגינים כ-1,000. היזמת החברתית לימור רגב אמרה בהפגנה: "העמק דורש דמוקרטיה. נעשה הכול לבלימת המהפכה המשפטית בכל הארץ בכל הכח".

הפגנות מתקיימות בשעה זו גם ברמלה כמה עשרות מפגינים, בצומת עין יהב מפגינים כ-80 בני אדם בגשר אלייקים, צומת טבעון וכרכור.

בחיפה צועדים בשעה זו אלפים. "אין כזה דבר דמוקרטיה בלי שיוויון" צועקים המפגינים. בצעדה משתתפים מפגינים מהעדה הדרוזית הנושאים שלט "הדרוזים דורשים שיוויון למען ישראל דמוקרטית".

הפגנה בקטורה הערב נגד המהפכה במערכת המשפט / צילום: תמונה פרטית
 הפגנה בקטורה הערב נגד המהפכה במערכת המשפט / צילום: תמונה פרטית

שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים מוקפא מאז מרץ

בסוף מרץ הקפיא נתניהו את שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, בצל המחאה שפרצה והגיעה לשיאה לאחר שנתניהו הודיע על פיטורי שר הביטחון יואב גלנט. זאת לאחר שהאחרון קרא לעצור את החקיקה נוכח הסכנה לביטחון המדינה. במהלך פגרת הכנסת ובחודש האחרון נערכו שיחות בתיווך נשיא המדינה בין נציגי הקואליציה לנציגי יש עתיד והמחנה הממלכתי, בניסיון להגיע להסכמות, ללא הצלחה.

המחלוקת המרכזית נוגעת להרכב הוועדה לבחירת שופטים ואופן בחירתם. מובילי המחאה מסרו לקראת ההפגנה הערב: "עכשיו כבר ברור לכל שההתדיינות בבית הנשיא היתה תכסיס של נתניהו לקנות זמן" והוסיפו כי "מדינת ישראל נמצאת מרחק של הצבעה אחת מהפיכתה לדיקטטורה. רק דבר אחד בלם את נתניהו בסיבוב הראשון - מחאת המיליונים והיא תבלום אותו שוב".

בקפלן ינאמו הערב שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון, יזם הטכנולוגיה נועם לניר, ויו"ר "חברותא - הומואים דתיים" שי ברמסון. קודם לכן יצאו צעדות מכיכר הבימה, גבעתיים ורמת גן, לכיוון ההפגנה המרכזית בקפלן. גם בחיפה ובבאר שבע ייערכו צעדות מחאה. בכרכור תנאם ראש מפלגת העבודה מרב מיכאלי ובמודיעין ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה. בין מוקדי ההפגנות: ירושלים, גדרה, נתניה, רעננה, בית שמש, הרצליה, כרמיאל, בצמתים בצפון: הגומא, נהלל וכברי, ובדרום: צומת עין יהב, צומת קטורה ולוטן.