האם כמעט בכל הפיגועים השנה המחבלים נוטרלו ע"י אזרחים?

בעוצמה יהודית רוצים להקל על אישורי נשיאת נשק. אבל מה לגבי העובדות? • המשרוקית של גלובס

ח"כ צביקה פוגל, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
ח"כ צביקה פוגל, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

מפלגת עוצמה יהודית ומי שעומד בראשה, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, מעוניינים להקל על אזרחים לקבל רישיון לנשק. כשאיש המפלגה ח"כ צביקה פוגל נשאל על הסכנות שבמהלך הזה, למשל על רקע האירוע שבו תושב גן נר ירה למוות בנהג אחר בשל סכסוך בכביש, הוא השיב כי זה מחיר שהוא מוכן לשלם, והוסיף לשיח הציבורי בעניין נתון מעניין: "אני מזכיר שבכל האירועים האחרונים (ב"גל הטרור" הנוכחי), כמעט בכולם - מי שעצר בסוף את המפגע, זה אותו אזרח עם נשק חוקי שהיה ברשותו". זה בהחלט נשמע כמו נתון שעשוי להיות משמעותי ויכול לחזק את תומכי המהלך של בן גביר. אבל האם הוא גם נכון?

המשטרה והשב"כ מסרו לנו כי אין ברשותם נתונים כאלה, ואילו מצה"ל נשלחו נתונים חלקיים בלבד. ח"כ פוגל עצמו סירב להשיב לפניותינו ולשתף אותנו במקור למידע שאותו חלק עם המאזינים. החלטנו לבדוק בעצמנו. בחנו את הדיווחים בתקשורת על כל הפיגועים שאירעו מתחילת השנה ועד תאריך האמירה של פוגל וחילקנו אותם לפי מספר קריטריונים.

 

ראשית בחנו את הפיגועים נגד אזרחים שהתרחשו בתחומי הקו הירוק. זאת מכיוון שביישובי יהודה ושומרון כבר כיום קל יחסית לקבל אישור לנשיאת נשק (להרחבה בעניין ראו "הבדיקה המלאה" באתר). מהבדיקה עולה כי מאז תחילת 2023 אירעו תשעה פיגועים כאלה שבהם המחבל נוטרל במקום, ורק באחד - פיגוע הדריסה שאירע בשוק מחנה יהודה בירושלים בערב יום הזיכרון - המחבל נוטרל על ידי אזרח. בכל יתר הפיגועים מי שניטרלו את המחבל היו אנשי כוחות ביטחון שהיו במקום במסגרת תפקידם, או הזדמנו לשם במקרה. לאירוע הבודד שאיתרנו מקרב הפיגועים נגד אזרחים ניתן להוסיף מקרה נוסף: מדובר בפיגוע דקירה שאירע ב־4 באפריל סמוך לצומת צריפין, שם, למרות שמי שהותקפו ונפצעו היו חיילים, מי שעצר את המחבל היו אזרחים (ככל הנראה, לפי הדיווחים בתקשורת, אלה ממילא עשו זאת ללא שימוש בנשק חם).

ומה קורה ביהודה ושומרון שם כאמור יש יותר אזרחים חמושים? אנחנו איתרנו שבעה פיגועים נגד אזרחים שאירעו שם מתחילת השנה, שבהם המחבל נוטרל במקום. בארבעה מהמקרים הללו מי שנטרלו אותו היו אזרחים שנשאו נשק, ואילו בשלושה האחרים מי שעשו זאת היו כוחות הביטחון. כלומר, אפילו אם פוגל היה מגביל את דבריו לאירועים שמעבר לקו הירוק, הנתון שהוזכר על ידו היה מוגזם.

■ בשורה התחתונה: דבריו של פוגל לא נכונים. ברוב הפיגועים שאירעו מתחילת השנה, כוונו נגד אזרחים, והסתיימו בכך שהמחבל נוטרל בזירה - מי שעשה זאת לא היו אזרחים עם נשק, אלא דווקא כוחות הביטחון. אנחנו איתרנו בסך-הכול 16 מקרים כאלה, ומתוכם רק בחמישה (אחד בתחומי הקו הירוק, ועוד ארבעה מחוצה לו), המחבל נעצר על ידי אזרחים.

עדכון 13.6:
כאמור, בעת עריכת הבדיקה בקשותינו לקבלת תגובה מח"כ פוגל, או הפנייה לנתונים שעליהם הוא הסתמך לצורך קביעתו, לא נענו. לאחר הפרסום פנה אלינו דוברו וביקש להעביר בכל זאת את תגובתו לדברים. כפי שניתן לראות אין בדברים כדי לסתור את מסקנות הבדיקה (התגובה ממילא נסמכת על הנתונים שנאספו על ידי המשרוקית), ולכן הציון לאמירה, וכל שאר המידע שהובא בה, נותרו ללא שינוי.

להלן התגובה כלשונה:
"בכתבה שפורסמה בגלובס הוצגו נתונים אשר כביכול סותרים את דבריי בנוגע לסיכול אירועי פח״ע. אף על פי שכולנו יכולים לטעות, דווקא במקרה זה כדאי שהנתונים החשובים יוצגו בצורה ראויה לציבור. בהתייחס לרשימת האירועים שפורסמה על ידי גלובס באתר האינטרנט: ב-2 מתוך 10 אירועים אשר בכתבה נטען שסוכלו על ידי כוחות הביטחון, בפועל סוכלו על ידי אנשי כוחות ביטחון לא בתפקיד (שוטר לא בתפקיד, מתנדב משטרה לא בתפקיד) ובאירוע אחר סוכל המחבל לאחר זמן ע״י כוח צה״ל ולא במהלך הפיגוע.

"חשוב יותר מהכל (כנתון על ידי העיתון) בפיגועים בהם המחבל נוטרל על ידי כוחות הביטחון - מנינו 11 הרוגים. בפיגועים שבהם המחבל נוטרל ע״י אזרחים - 0 הרוגים. אין ספק כי מהירות התגובה מצילה חיים, וככל שיש יותר אזרחים נושאי נשק, במיוחד במקומות שבהם פוטנציאל הפח״ע גבוה יותר, פיגועי טרור מסתיימים מהר יותר עם פחות נפגעים. הנתונים מדברים בעד עצמם והפרשנות בכתבה - רק מפוזיציה".

תחקיר: אביה שקלאר-חמו 

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: צביקה פוגל
מפלגה: עוצמה יהודית
פלטפורמה: כאן ב'
ציטוט: "כמעט בכל (אירועי הטרור) האחרונים, מי שעצר בסוף את המפגע זה אזרח עם נשק חוקי"
תאריך: 7.5.23
ציון: חצי נכון

גל האלימות ששוטף את הרחובות מסרב לדעוך, כאשר בחודשים האחרונים מספר הנרצחים זינק משמעותית בהשוואה לשנים קודמות. אחד האירועים הטראגיים שאירעו לאחרונה התרחש בתחילת החודש, כאשר תושב גן נר שבגלבוע נעצר בחשד לרצח דיאר עמרי בן ה-19 בשל סכסוך בכביש. העובדה שהנאשם נשא נשק ברישיון, העלתה לדיון ציבורי את סוגיית האקדחים ברחובות, כשברקע החלטתו של שר הביטחון הלאומי איתמר בן גביר להקל בהליך קבלת הרישוי.

כבר בחודש פברואר, זמן קצר לאחר הפיגוע הקטלני בנווה יעקב, הנחה בן גביר את האגף לרישוי כלי ירייה הפועל תחת משרדו לפעול במתכונת חירום, ולהעניק פטור מראיון לקציני צה"ל ושב"ס במילואים. בסוף אפריל, הודיע השר לביטחון לאומי על שורה נוספת של הקלות בהליך, אשר יריחבו את הקבוצות הזכאיות לפטור מראיון פיזי - וכן הצהיר כי בימים אלו עומלים במשרדו על רפורמה שתוביל להקלות בקריטריונים לרישיון נשק. על פי פסיקת בג"צ יש להביא את התבחינים החדשים לאישור הוועדה לביטחון לאומי, בראשה עומד כיום ח"כ צביקה פוגל, חבר מפלגתו של בן גביר.

פוגל עצמו התבקש בכאן ב' להידרש לקשר שבין ההקלות הללו לשורת האירועים האלימים שאירעו לאחרונה. מקרים מצערים שכאלו, טען פוגל, הם "מחיר" שהוא מוכן לשלם כדי "לתת מענה מפני אותם אלה שרוצים לטבוח בנו - כי לא בכל מקום יש שם חייל ושוטר".

"בואי נשים את זה בפרופורציות הנכונות", אמר למגישה אילאיל שחר, "איתמר (בן גביר) רוצה, ביישובים מסוימים, ברחובות מסוימים, לראות שאנשים שראויים לכך יוכלו להיות עם נשק. כי בניגוד לארה"ב, אצלנו בחלק מהרחובות האלה, מסתובבים כאלה שהם חדורי אסלאמיות, מוסלמים שרוצים לרצוח בנו".

כדי לחזק את הטיעון ביקש פוגל להפנות את תשומת הלב אל גל הטרור האחרון: "אני מזכיר שבכל האירועים האחרונים, כמעט בכולם - מי שעצר בסוף את המפגע, זה אותו אזרח עם נשק חוקי שהיה ברשותו". האמנת התזכורת של פוגל מדויקת?

ניסינו לפנות לגופי הביטחון בבקשה לקבלת נתונים אודות נטרול המפגעים בפיגועים שאירעו מאז תחילת 2023, אותם "אירועים אחרונים" עליהם מדבר פוגל. אלא שבמשטרה ובשב"כ טענו כי אין בידם נתונים שכאלו, ומצה"ל נשלחו נתונים חלקיים בלבד. בהיעדר מידע רשמי, בדקנו על פי סקירת עיתונות את האירועים בהם המפגע נוטרל במקום או בסמיכות מיידית לאירוע, החל מינואר ועד תחילת מאי, עת התבטא בנושא חה"כ פוגל. פיגועים בהם המפגע נמלט או נוטרל לאחר מכן בפעילות מבצעית, כמו גם פיגועים שיועדו לעבר כוחות הביטחון בהיותם חמושים - אינם נכנסו לבדיקה.

כמו כן, אבחנו בין פיגועים שאירעו בשטחי יו"ש לבין פיגועים שהתרחשו בתוך הקו הירוק, שכן אחד התבחינים המפורסמים באתר האגף לרישוי כלי ירייה, הוא מגורים ב"יישוב זכאי". כפי שעלה בדיון שנערך במאי 2022 בוועדה לביטחון לאומי, מדובר ברשימת יישובים שנמצאים באיזור עימות. הרשימה נקבעת על ידי המשטרה ואינה מפורסמת בפומבי, אך מדברי נציג האגף לרישוי כלי ירייה בוועדה, כל היישובים ביהודה ושומרון נמנים עם רשימה זו, כך שמבחינת הסיכון הביטחוני, ניתן לתושביהם רישיון נשק ביתר קלות. מהסיבה הזו, חלק ניכר מהפיגועים בהם נוטרלו המחבלים בידי אזרחים אירעו מחוץ לקו הירוק.

מהבדיקה עולה כי מאז תחילת 2023, מתוך 9 פיגועים שכוונו לעבר אזרחים בתחומי הקו הירוק, רק בפיגוע אחד המפגע נוטרל על ידי אזרח שעבר במקום. היה זה פיגוע הדריסה בשוק מחנה יהודה בערב יום הזיכרון. בשמונת האירועים האחרים המחבל נוטרל על ידי אנשי כוחות הביטחון, בין אם במסגרת מילוי תפקידם ובין אם שהו במקרה באיזור.

למרות המאפיינים הביטחוניים הייחודיים ביו"ש שהזכרנו, גם שם יהיה זה שגוי לומר כי כמעט בכל הפיגועים המחבלים נוטרלו על ידי אזרחים חמושים, אם כי התמונה בהחלט משתנה. בין החודשים ינואר עד אפריל, מתוך 7 פיגועים שכוונו לעבר אזרחים, בהם המפגע לא נמלט, ב-4 מקרים המחבל נוטרל בידי תושבים שנשאו נשק לעומת 3 מקרים בהם המחבל נוטרל בידי כוחות ביטחון.

בסך-כול, כולל יהודה ושומרון - מתוך 16 פיגועים בסביבה אזרחית, בחמישה מקרים בלבד המחבל נוטרל בידי אזרחים. כך שבניגוד לדברי חה"כ פוגל, ודאי לא מדובר ברב המוחלט של האירועים האחרונים (לפירוט מלא של הפיגועים הללו היכנסו לטבלה).

כאמור, לא הכנסנו לבדיקה פיגועים בהם המטרה הייתה כוחות ביטחון, שכן ברב המקרים, מדובר בסביבה חמושה ונטולת אזרחים. כך שממילא, באם המפגע לא נמלט, לרב יהיו אלה הלוחמים אשר ינטרלו אותו. מקרה חריג אירע ב-4 באפריל, סמוך לצומת צריפין, שם שני חיילים נפצעו בפיגוע דקירה, והמחבל נעצר דווקא על ידי אזרחים. (ככל הנראה, אלה ממילא עשו זאת ללא שימוש בנשק חם). גם אם מכניסים מקרה זה, תמונת המצב איננה משתנה משמעותית.

מה לגבי כוחות ביטחון שנקלעו למקום?

בחלק מהמקרים, כאמור, המחבלים נוטרלו בידי אנשי כוחות ביטחון שחלפו באיזור שלא במסגרת מילוי תפקידם. אלא שעדיין, לא מדובר באזרחים שנושאים עימם נשק, כפי שטוען פוגל, כי אם בלוחמים ושוטרים בשירות פעיל. כך למשל, בפיגוע הדריסה בשכונת רמות שבו נהרגו שני אחים בני 5 ו-7, המחבל נוטרל בידי שוטר בילוש שחלף במקום שלא במסגרת תפקידו, יחד עם שוטר נוסף שהצטרף אליו לאחר ששמע על הפיגוע ברשת הקשר.

גם המחבל שביצע את פיגוע הירי בדיזנגוף ב-9 במרץ, חוסל על ידי ארבעה אנשי ביטחון שהיו באזור: לוחם ביחידת מגלן שגר מעל זירת הפיגוע; מפקד צוות במגלן שבילה בסמוך; לוחם ביחידת הגדעונים של המשטרה שהיה בחופשה פרטית, ומתנדב במשטרה.

במקרה אחר, קצין בצנחנים שחזר לשבת בביתו שבעיר דוד נורה על ידי מחבל בן 13, נפצע - והשיב באש שהוביל לנטרולו. אירוע שבעקבותיו הכריז השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר "אני רוצה יותר נשקים ברחובות". גם ראש הממשלה נתניהו הצהיר אז בפתח ישיבת ממשלה כי "אנחנו מזרזים מתן נשק לאלפי אזרחים ישראלים ברחבי הארץ (...) אנחנו רואים פעם אחר פעם שאזרחים חמושים ומיומנים מצילים חיים".

כך או אחרת, נתונים שנחשפו בפברואר האחרון במסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת בעבור חה"כ פוגל מעידים שקולות מעין אלו מהדהדים בקרב הציבור. על פי המסמך, בין השנים 2020 ל2022- מספר הבקשות למעלה מהכפיל את עצמו בכל שנה - כאשר בין שנת 2020 לשנת 2022 הוא גדל פי חמישה - מ-8,478 ל- 42,073.

מחה"כ פוגל לא נמסרה תגובה.

לסיכום, ברוב הפיגועים שאירעו מתחילת השנה, כוונו נגד אזרחים, והסתיימו בכך שהמחבל נוטרל בזירה - מי שעשה זאת לא היו אזרחים עם נשק, אלא דווקא כוחות הביטחון. אנחנו איתרנו בסך-הכול 16 מקרים כאלה, ומתוכם רק בחמישה (אחד בתחומי הקו הירוק, ועוד ארבעה מחוצה לו), המחבל נעצר על ידי אזרחים. לכן דבריו של חה"כ פוגל לא נכונים.

לפירוט הפיגועים היכנסו לטבלה.