פריטי לבוש המזוהים עם מעמד "הכסף הישן" עושים קאמבק

בסרטונים בטיקטוק וביוטיוב, וגם בלוחות של פינטרסט, בולטים כעת פריטים כמו סוודרים דקיקים, שמלות טניס לבנות, תיקי הרמס ושעוני קרטייה המזוהים עם מעמד הכסף הישן • הרעיון הוא לרכוש פריטים יוקרתיים וללבוש אותם עד שיתבלו

דוגמנים בבגדים בעיצובו של טומי הילפיגר; בגדי טניס בעיצובו של ראלף לורן, 2006; איור של סטודנט מאוניברסיטת קולומביה, 1902; הנסיכה דיאנה.  בגדים שמשדרים עקביות וביטחון בתקופה של אי ודאות צילומים: רויטרס, ויקיפדיה
דוגמנים בבגדים בעיצובו של טומי הילפיגר; בגדי טניס בעיצובו של ראלף לורן, 2006; איור של סטודנט מאוניברסיטת קולומביה, 1902; הנסיכה דיאנה. בגדים שמשדרים עקביות וביטחון בתקופה של אי ודאות צילומים: רויטרס, ויקיפדיה

רורי סטרן היא עורכת מדור האופנה של "וול סטריט ג'ורנל". בעלת הטור "אאוט אוף ברנד". 

הסגנון ה"פרפי" (preppy) חזר. עכשיו קוראים לו "סגנון הלבוש של מעמד הכסף הישן", והוא מתאר מגמה אופנתית נפוצה ברשתות חברתיות. בסרטונים בטיקטוק וביוטיוב, וגם בלוחות של פינטרסט, ניתן למצוא דימויים שמהדהדים את המגמה הזו: פרסומות של ראלף לורן משנות ה־80 וה־90, בהם מככבים סוודרים מטוויד ומכנסי רכיבה; משחקי טניס בקאנטרי קלאב; מסיבות בסגנון הספר "גטסבי הגדול" מלאות שמלות לבנות וחליפות טוקסידו; סטודנטים מאוניברסיטאות יוקרתיות בארה"ב לבושים בסוודרים עם צווארון וי ואריגי כותנה; מנוחת צהריים על סירה ברוח הסרט "הכשרון של מר ריפלי"; וצילומים מהסרט "אחת שיודעת" מתחילת שנות ה־2000, מלאות בבנדנות.

אלו ארבע החולצות שגברים צריכים ללבוש בקיץ הקרוב
הטיפולים הלא פולשניים שמיטיבים עם עור פנים בוגר
מה הפך את קרל לגרפלד לאחד המעצבים הגדולים במאה ה־20?

חזרה לסגנון הלבוש של מעמד הכסף הישן

סגנון הלבוש של מעמד הכסף הישן אינו מוגבל לאינטרנט. מותגי האופנה כבר שילבו אותו בקולקציות שלהם: המותג האיטלקי "באלי" מציע מגפי רכיבה ומעילים והמותג האמריקאי "טורי ברץ" מציע סריגים רפויים ומעילי רוח. בקולקציות של המותג הבריטי "בארבור" הוא נוכח באופן קבוע. הגרסה של המותג הספרדי Loewe למעיל הציד הקלאסי הפכה לפריט הנחשק ביותר בקרב מביני עניין. כל מה שישן - שוב חדש.

החזרה לסגנון הזה לא הייתה יכולה לבוא בזמן יותר מפתיע. שתי רשתות מובילות של הסגנון הזה, Brooks Brothers ו-J.Crew, עמדו ב-2020 לפני פשיטת רגל. האוניברסיטאות היוקרתיות בארה"ב מתמודדות עם ביקורות הנוגעות למדיניות קבלת סטודנטים. בנוסף, חששות מאינפלציה מאיימים על כל כסף, בין אם הוא "ישן" או "חדש".

אז למה, בתוך כל אי הוודאות הזו, אנשים צעירים חוזרים לחולצות פולו ולשרשרות פנינים? האם מדובר בחיבוק ערכים מסורתיים? ניכוס מרדני של קוד לבוש שיצא מהאופנה? ריאקציה לראוותנות של בנות משפחת קרדשיאן? או אולי פשוט משיכה לפריטי אופנה איכותיים על זמניים?

מהו סגנון הלבוש של מעמד הכסף הישן

סגנון הלבוש של מעמד הכסף הישן כולל פריטים כמו סוודרים בצבעים ניטרליים, חולצות אוקספורד בלויות; ז'קטים מטוויד, בלייזרים בצבע כחול נייבי עם כפתורי זהב, נעליים ללא שרוכים ושמלות טניס לבנות. וגם אקססוריז עדינים אך יוקרתיים כמו צעיפים של "הרמס", שעוני "קרטייה" ותכשיטי הזהב של סבתא.

באופן בלתי נמנע, לא כולם מסכימים לגבי הגדרה אחת קשיחה של מהו סגנון הלבוש של מעמד הכסף הישן: חגורה של "גוצ'י" עם הלוגו של שתי אותיות G, למשל, יכולה להיראות אלגנטית לחלק מהאנשים, אך צורמת לאחרים. שרשורים באתר "רדיט" דנים בשאלות כמו האם לגהץ זה מנהג של "מעמד הכסף הישן" או "מעמד הכסף החדש", ואילו גוונים ניטרליים, מנייבי ועד קליפת ביצה, מקובלים.

"הדיון סביב השאלה מהו המראה של מעמד הכסף הישן ומה איננו הוא לא חדש", אומרת מגי בולוק, מחברת הספר "ממלכת ה'פרפי': הסיפור מבפנים של העלייה ו(כמעט) הנפילה של J.Crew", המתאר את עלייתו של הסגנון המוקפד הזה באמריקה והקמתו של המותג Brooks Brothers ב־1818.

חלק מהאייקונים שהיום נתפשים כסמלי סגנון הלבוש של מעמד הכסף הישן, מהנסיכה דיאנה, דרך מעצב האופנה האמריקאי ראלף לורן ועד הדמות הדמיונית ג'יי גטסבי, גיבור ספרו של סקוט פיצג'רלד, יכולים לעבור גם כנבורישים: הם חושפים את היותם בעלי ממון טריים בכך שהם מתלבשים יותר מדי טוב.

פרשנויות לסגנון הלבוש של מעמד הכסף הישן

מראה מלוטש מדי ומוקפד מדי היו ערכים המנוגדים לסגנון הלבוש של מעמד הכסף הישן, בעיקר בתקופת הפריחה של "ליגת הקיסוס" (שמה של ההתאחדות המאגדת את שמונת האוניבסיטאות היוקרתיות ביותר בארה"ב) בשנות ה־20 וה־30. "חוסר מאמץ תמיד היה חלק בלתי נפרד מהסגנון הזה", אומרת בולוק. טלאים ובגדים מקומטים ומשופשפים, היא מסבירה, הם חלק מהמראה: "זהו סגנון לבוש שמשדר קלילות: אתה לא שואף להגיע לאיפה שהוא - אתה כבר הגעת אליו".

במשך שנים הסגנון הזה ביטא בקרב המתלבשים שייכות לקבוצה אקסקלוסיבית והומוגנית, אלא שהקודים הנקיים והקלאסיים שלו זכו לפרשנויות רבות. ההתלהבות של יפנים מהסגנון הזה הגיעה לשיא ב־1965 עם פרסום "Take Ivy", ספר צילומים של טרויושי הייאשידה, בו תיעד קמפוסים של אוניברסיטאות יוקרתיות בארה"ב. בספר "Black Ivy: A Revolt in Style", שפורסם ב־2021, מתאר ג'ייסון ג'ולס כיצד גברים שחורים, כולל הסופר ג'יימס בלדווין והשחקן סידני פואטייה, העניקו פרשנות משלהם לסגנון ה"פרפי".

הסגנון הפך ליותר מגוון

בסיבוב הנוכחי, סגנון הלבוש של מעמד הכסף הישן יותר מגוון. "חלק מהאנשים עדיין סבורים כי רק אנשים לבנים יכולים לאמץ את הסגנון, אבל אני אישית לא מסכימה עם ההנחה הזו", אומרת היקארי פלר, 29, יוצרת תוכן מברוקלין. היא העלתה לחשבון הטיקטוק שלה סרטונים בנושא סגנון הלבוש של מעמד הכסף הישן, בהם היא הציגה פריטים כמו עגילי פנינה וחולצות עם צווארון לבן.

היא הכירה את הסגנון הפרפי דרך הסדרה "אחת שיודעת" ודרך הדמות של הילרי בנקס ב"הנסיך המדליק מבל אייר". היא רואה במאדאם סי ג'יי ווקר, מיליונרית שחורה ויוצרת קו מוצרי טיפוח לשיער בסוף המאה ה־19, אייקון משלה בעולם הכסף הישן.

המותגים שמאמצים את הסגנון

מותגים עכשוויים, דוגמת Sporty & Rich מלוס אנג'לס, מרעננים את הקודים של הסגנון הפרפי, ומציעים סריגים בצבעים חזקים, חצאיות טניס, חולצות פסים שחותרות תחת הסגנון הקלאסי, עם לוגואים לא צפויים או גזרת אוברסייז. החברה צילמה את הבגדים האלה באורוות או במגרשי טניס, עם שעוני קרטייה ורולקס ישנים ותיקי הרמס משופשפים כאביזרי רקע.

אמילי אוברג, מייסדת המותג, אומרת כי "אני חושבת שאנשים כמוני תמיד העריצו את סגנון הלבוש של מעמד הכסף הישן. כשגדלתי, זה תמיד היה משהו שרציתי ושאפתי שיהיה לי בחיים. ומשם נולד Sporty & Rich, אידיאליזציה של דרך החיים הזו".

אוברג תוהה אם קיימות היא אחת הסיבות לפריחה המחודשת של הסגנון. אחרי הכל, חולצות אוקספורד של Brooks Brothers וסוודרים של J.Crew ניתן למצוא בפחות מ־10 דולר בחנויות יד שנייה, ואלו בגדים שמחזיקים מעמד עשרות שנים. "אני חושבת שדור ה-Z מוצא את עצמו בטרנד הזה: הוא לובש את הבגדים האלה, במקום לרכוש בגדים חדשים כל הזמן", היא אומרת.

כדי לאמץ את סגנון הפרפי לא בהכרח צריך להוציא כסף רב. הרעיון הוא לרכוש פריטים איכותיים וללבוש אותם עד שיתבלו. חוץ מזה, כפי שגילו סטודנטים שלמדו במכללות ועברו לאוניברסיטאות היוקרתיות בארה"ב בעקבות חוק החיילים מ־1944, פריטי הבסיס של המראה - חולצות מכופתרות, מכנסי חאקי וסוודרים - לא יקרים. זו הסיבה, אומרת בולוק, שהמראה הזה "משדר עקביות וביטחון בתקופה של אי ודאות".