באיזה מקום דורגה תל אביב ברשימת הערים היקרות בעולם?

חברת ייעוץ ודאטה מדדה את העלייה הגלובלית במחירי הדלק, הדיור ומוצרי הצריכה, בחנה את ההבדלים בשערי מט"ח, וחשפה: אלה 20 הערים היקרות ביותר בעולם • גם תל אביב זכתה בכבוד המפוקפק של צירוף לרשימה - היכן היא התברגה ועד כמה היא יקרה בהשוואה למקום הראשון?

השדרה החמישית בניו יורק - העיר היקרה בעולם ב-2023 / צילום: Reuters, Jeenah Moon
השדרה החמישית בניו יורק - העיר היקרה בעולם ב-2023 / צילום: Reuters, Jeenah Moon

רילוקיישן כולל לעתים קרובות ניסיון לצמצם עלויות, אך ערים רבות אליהן מהגרים מרחבי העולם לא בהכרח מספקות הוזלה ביוקר המחיה. חברת הייעוץ והנתונים ECA International מדדה את עליית מחירי הדלק, הדיור, מוצרי הצריכה וההבדלים בשערי המטבעות, ומתוך 207 ערים ב-120 מדינות ומקומות בעולם, דירגה את עשרים היקרות ביותר.

ראש בראש: מי השכונה היקרה יותר, נווה אביבים או רמת אביב ג'? | ניתוח שוק 
אוקראינה: "הרוסים רוצים להרוס כל מה שרוח חיים באפו" | פרשנות 
הצרות בקריפטו מוכיחות: לביטקוין אין עתיד, השוק צריך חזון חדש | מומחים כותבים

לפי דוח שפרסמה ECA International, האינפלציה הגוברת ומחירי הדיור המטפסים הם שעזרו לניו יורק לעקוף את הונג קונג ולעמוד בראש רשימת הערים היקרות בעולם לרילוקיישן. תל אביב יורדת שני מקומות מהמקום השישי של שנה שעברה למקום השמיני.

המגמה הכללית בקרב ערי אסיה מסמנת ירידה, שלפי הדוח מיוחסת בחלקה למטבע נחלש ושיעורי אינפלציה נמוכים יותר ביחס לאזורים אחרים. היוצאת מן הכלל היא סינגפור. מי שתכנן מעבר למרכז הפיננסי בדרום מזרח אסיה ועדיין לא עשה זאת אולי ישקול חישוב מסלול מחדש. העיר ששנה שעברה היתה במקום ה-13 הגיעה השנה לחמישיה הפותחת. המנהל האזורי של חברת הנתונים באסיה מסביר שכמו ניו יורק, גם במקרה של סינגפור העלייה מתבססת בעיקר על עליות משמעותיות במחירי הדיור.

גם דמי השכירות בדובאי עלו כמעט בשליש, לפי ממצאי הדוח, בעיקר על רקע עלייה רוסית, והביאו את העיר למקום ה-12 מהמקום ה-23 בו דורגה בשנה שעברה.

מגמת עלייה בערי אירופה

מטבעות חלשים ושיעורי אינפלציה נמוכים יחסית הביאו גם את הערים הנורבגיות והשבדיות להתמקם נמוך ברשימה לעומת ערי אירופה שבאופן כללי סימנו מגמת עלייה. גם צרפת בלטה בעריה שלעומת העלייה האירופית דורגה במקומות נמוכים על רקע שיעורי אינפלציה נמוכים יותר. ציריך עלתה מהמקום השביעי לשישי (נרשמת כעיר היקרה באירופה), ברן עלתה ממקום 16 ל-11, וז'נבה ולונדון שמרו על מיקומן במקומות השלישי והרביעי בהתאמה.

שיעורי אינפלציה גבוהים יותר ודולר חזק הביאו את הדירוגים של כל הערים בארה"ב לזנק ברשימה כאשר סן פרנסיסקו פרצה ל-10 המובילות. אבל את הזינוק הגדול ביותר השנה עשתה איסטנבול, שטיפסה 95 מקומות משנה שעברה למקום ה-108, על רקע עלייה של 80% במחירים שלפי הדוח נבעו מהמדיניות הכלכלית שמוביל הנשיא ארדואן.

עד כמה שונה השגרה הכלכלית בין שתי המובילות ברשימה, ואיך הן לעומת תל אביב?

עבור מי שמתכנן רילוקיישן, חישוב של יוקר המחיה בעיר צריך לכלול את העלות של מוצרי צריכה ושירותים מסוימים, תוך התמקדות באזורים המאוכלסים בדרך כלל על ידי עולים. חסכונות שאזרחים מקומיים עשויים להינות מהם דרך דיור בסבסוד ממשלתי, שירותי בריאות, שינויים במיסוי וכד' יהיו פחות רלוונטיים לעולים. אך מעבר לגורמים האמורים אותם שיכללה ECA International בסקר, מה היחס בהוצאות שוטפות בין שתי הערים היקרות?

לפי אתר Mylifeelsewhere, אם אתם עוברים לתפוח הגדול, קחו בחשבון שמונית תעלה לכם בממוצע 20 דולר לעומת 13 דולר בהונג קונג, בית ספר פרטי לילד יעלה בערך פי 1 וחצי בניו יורק, אינטרנט חודשי יעלה יותר מפי 3, ועגבנייה בסופר תעלה 5 דולר לעומת פחות מ-3 דולר בהונג קונג, הלחם פי אחד וחצי, וארוחה בסיסית במסעדה לא יקרה, כמעט פי 3. לעומת זאת, הלבשה בניו יורק זולה יותר, החלב יעלה שליש מחיר ממה שישלם מי שגר בהונג קונג, וגם הבירה והקפה יהיו מעט זולים יותר (כוס קפוצ'ינו באיזורים מרכזיים בניו יורק עולה 4.38 דולר, ובהונג קונג 5.02 דולר).

ואיך תל אביב לעומת ניו יורק? מעבר למחירי שכירות של דירה מחוץ למרכז העיר שגבוהים בכ-15% בניו יורק באיזורים מחוץ למרכז העיר, גם מוצרים בסיסיים כמו לחם, ביצים ועגבניות (ועוד כמה ירקות בסיסיים) יקרים משמעותית בניו יורק לעומת תל אביב (עגבנייה עולה 5 דולר לעומת 2 דולר בהתאמה). אינטרנט חודשי בניו יורק יעלה לכם פי 2 וחצי. אבל הדלק יהיה זול בכ-50%, ועל כוס בירה בבר ניו יורקי תשלמו כ-30% פחות.

אלו הם 10 הערים היקרות ביותר בעולם לרילוקיישן (עם הדירוג של שנה שעברה בסוגריים):

  1. ניו יורק (שנה שעברה: 2)
  2. הונג קונג (2)
  3. ז'נבה (3)
  4. לונדון (4)
  5. סינגפור (13)
  6. ציריך (7)
  7. סן פרנסיסקו (11)
  8. תל אביב (6)
  9. סיאול (10)
  10. טוקיו (5)