בורסות הקריפטו על המוקד, אז למה משקיעי הביטקוין אדישים?

הרשויות בארה"ב משנות גישה בתחום הקריפטו ומסמנות את שתי הבורסות הגדולות • המטרה: להחמיר רגולציה ולהתייחס למטבעות הדיגיטליים כמו ניירות ערך

הרגולטורים בארה''ב מסירים את הכפפות נגד בורסות הקריפטו / צילום: Reuters, DADO RUVIC
הרגולטורים בארה''ב מסירים את הכפפות נגד בורסות הקריפטו / צילום: Reuters, DADO RUVIC

שני אירועים מקבילים שהתרחשו השבוע מטלטלים את שוק הקריפטו. בשניהם, השחקנית המרכזית היא רשות ניירות ערך האמריקאית (SEC), שתוך יומיים הגישה תביעות נגד הבורסות הגדולות בייננס וקוינבייס. בתרחיש קיצוני, אם ההליך יסתיים בכתבי אישום והרשאה, פעילותן בארה"ב עשויה להיפסק וגלי ההדף יורגשו בשוק כולו. מניית קוינבייס, הנסחרת בארה"ב, צנחה לאחר ההודעה בכ־12%. הנהלת החברה ניסתה לשדר עסקים כרגיל, אך לקוחותיה משכו סכום של יותר ממיליארד דולר על פי הערכות שונות.

הצרות בקריפטו והריבית העולה מוכיחות: לביטקוין אין עתיד, השוק צריך חזון חדש
בורסת הקריפטו הגדולה בעולם מסתבכת בארה"ב. מה המשמעות לשוק? | שאלות תשובות
הבורסה והחשכ"ל ערכו ניסוי בהנפקת אג"ח תחת טכנולוגיית בלוקצ'יין. האם השלב הבא הוא הנפקת שקל דיגיטלי?

המהלך של הרשות לא נראה מקרי. היא מסמנת שינוי כיוון בגישה שלה לתחום המטבעות הדיגיטליים ומסירה את הכפפות. המסר: הימים שבהם השוק התנהל עם פיקוח ורגולציה מינימליים מתקרבים לסיומם.

מייסד בייננס, צ'נגפנג ז'או / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER
 מייסד בייננס, צ'נגפנג ז'או / צילום: Reuters, BENOIT TESSIER

הטענות העיקריות של הרשות נגד קוינבייס הן שהיא פעלה כמתווכת בעסקאות קריפטו והרוויחה סכום של מיליארדי דולרים, תוך שלא צייתה לדרישות שנועדו להגן על המשקיעים. האשמות נגד בייננס הן שהבורסה, מייסדה צ'נגפנג ז'או והחברה בת שלה הפגינו "חוסר אכפתיות בוטה כלפי חוקי ניירות ערך פדרליים" והתעשרו על חשבון המשקיעים. כמו כן, היא מואשמת בכך שעשתה שימוש אסור בכספי לקוחותיה וסיכנה את נכסיהם.

לא ההסתבכות הראשונה

התביעה הנוכחית היא לא הפעם הראשונה שבה הרשויות בארה"ב נוקטות צעדים נגד בייננס. באפריל האחרון היא נתבעה על ידי הרגולטור הפיננסי, ה־CFTC האמריקאי, בשל סחר בלתי חוקי ומדיניות ציות "זוועתית" לנהלים.

אם שתי התביעות יתקבלו, הרשות תשלוט על התעשייה ותהיה הגורם המכריע בשאלה מי נכנס לשוק האמריקאי. "הרשות מעלה הילוך באגרסיביות במטרה להכניס את התעשייה תחת חוק ניירות הערך", מסביר קווין אובריין, תובע פדרלי לשעבר. הוא מדגיש שכל השוק יצטרך להשתנות אם אחת מהתביעות תתקבל.

בייננס היא בבעלות סינית, כך שגם אם פעילותה בארה"ב תיפגע, הפעילות הכלל עולמית שלה לא תשתנה מהותית. בקוינבייס הסיפור מעט שונה, ובחברה אולי זיהו מבעוד מועד את שינוי הגישה של הרגולטורים והכריזו שבכוונתם להקים פלטפורמת קריפטו בברמודה.

"אני חושד שנראה עוד ועוד מהלכים כאלה, של חברות המנסות לפעול מחוץ לשוק האמריקאי", אמר אנדרו לורנס, מייסד שותף ומנכ"ל Censo Inc, העוסקת בתחום הקריפטו. "ארה"ב היא השוק הגדול ביותר, אבל אנשים שמשקיעים בתעשיית הקריפטו עושים זאת לא בגלל גודל השוק עכשיו, אלא בגלל גודל השוק בעתיד, והם רואים שהעתיד הזה לא נראה טוב בארה"ב".

הכתובת הייתה על הקיר?

אלי בז'רנו, מנכ"ל BIT2C, מספר בשיחה עם גלובס ש"האירוע הזה היה צפוי. יש מתח רב בין ה־SEC לבין חברות הקריפטו, והמתח הזה הגיע לשיא עם קריסת בורסת FTX בנובמבר האחרון". בז'רנו מדגיש שזהו לא סוף העניין והוא צופה עוד חקירות.

הטענה המרכזית נגד הרשות לניירות ערך בארה"ב, מסביר בז'רנו, היא שאינה עושה מספיק ולא מגינה על המשקיעים כנדרש. "הביקורת הייתה כבדה, ועכשיו הרשות יוצאת למלחמה בשביל להגן על עצמה".

ברשות למעשה רוצים להחמיר את הרגולציה ומתייחסים לבורסות הקריפטו כמעט כמו ניירות ערך. השאלה היא איך מגדירים אם מדובר בכאלו. "הרבה מהמבחנים למהו נייר ערך הוגדרו לפני יותר כמעט 90 שנה, ועכשיו מנסים להחיל את החוקים על הטוקנים המבוזרים", אומר איתי אבנרי, משנה למנכ"ל בחברת המסחר בנכסים דיגיטליים INX.

לדבריו, בבורסות טוענים כי צריך לבצע התאמות של הרגולציה למציאות הנוכחית. "אני חושב שהחברות הללו יילחמו ברשות בשביל להוכיח את טענותיהן ובמקביל הן יחשפו חורים בשביל להמשיך לעבוד בארה"ב".

עו"ד (רו"ח) אורי ציחור, שותף וראש תחום הקריפטו והבלוקציין בפירמת עורכי הדין פישר (FBC), מדגיש בשיחה עם גלובס כי תעשיית הקריפטו כוללת שני תחומים שונים שלעיתים מתנגשים זה בזה: תחום הפיננסים המחייב רגולציה והתחום הטכנולוגי - "לכן, גם כאשר ישנן בעיות רגולטוריות צריך לזכור שמדובר בטכנולוגיה שרצה קדימה".

חרף העובדה שהביטקוין ירד בחדות ביום בו נודע על החקירה נגד בייננס, הוא תיקן בחזרה בתוך יממה ונסחר כעת ברמה של 27 אלף דולר למטבע.

ציחור לא חושב שבטווח הרחוק השוק יפגע, ומדגיש כי "גם אם הבורסות הנוכחיות יפגעו, הטכנולוגיה לא תיעלם. התעשייה הצעירה הזאת מתפתחת והחקיקה רק תסייע לצמיחה".