הניתוקים יחזרו? כיצד נערכים במשק החשמל לשרב הצפוי בסוף השבוע

ביום שישי שעבר, במהלך השרב הלוהט, כ-300 אלף בתים נותקו מחשמל • הפקת הלקחים עשתה את שלה, והן נגה - ניהול מערכת החשמל - והן חברת החשמל ביצעו היערכויות משמעותיות במטרה למנוע הישנות מצב כזה • בתוך כך, מינהל התכנון חתם היום על תעודת גמר להפעלת תחנת הכוח בצומת אנרגיה שבקריית גת, שתוכל לפעול כבר בסוף השבוע הקרוב

עמוד חשמל. הפסקות החשמל בשבוע שבעבר היו קדימון לקיץ? / צילום: חברת החשמל
עמוד חשמל. הפסקות החשמל בשבוע שבעבר היו קדימון לקיץ? / צילום: חברת החשמל

סוף השבוע הולך ומתקרב, ובפעם השנייה ברציפות צפוי שרב ביום שישי. מזג האוויר מעורר דאגה בקרב אזרחי המדינה, לאחר שביום שישי שעבר נותקו כ-300 אלף בתים מחשמל, למרות שצריכת החשמל הגיעה בשעת שיא ל-12.5 אלף מגה-וואט - כ-2,000 פחות מאשר באוגוסט שעבר.

עם זאת, הפקת הלקחים עשתה את שלה, והן נגה - ניהול מערכת החשמל - והן חברת החשמל ביצעו היערכויות משמעותיות במטרה למנוע הישנות מצב כזה. ככלל, בענף האנרגיה לא צופים הפסקות חשמל בסוף השבוע הקרוב. 

כדי לפתור את משבר האנרגיה בישראל נדרש יותר משתי תחנות כוח חדשות | ניתוח
● תסתכלו על דרום אפריקה ותחשבו על ישראל: איך נראים החיים ללא חשמל | ניתוח

חברת החשמל נערכה בכוחות מתוגברים במוקדי השירות, בשטיפת קווי מתח, תגבור צוותי תגובה, קידום גנרטורים, במות הרמה וכל ציוד הכרחי לתיקון נזקים שעלולים לקרות, בעיקר מחשש לשריפות.

בחברת החשמל מציינים כי בהנחיית חברת נגה, כל יחידות הייצור הזמינות של החברה פועלות וערוכות לתת מענה בהתאם לצורך. כיום חברת החשמל מייצרת כמחצית מסך ייצור החשמל במשק, כשאת היתר מייצרים יצרנים פרטיים, מרביתם מגז טבעי ומיעוטם באנרגיות מתחדשות. 

ניצול ההספק צנח

אחת הבעיות המרכזיות בגל החום בשבוע שעבר הייתה שבעקבות מזג האוויר הלוהט, ניצול ההספק בתחנות כוח שונות צנח ב-15%-40% - אף שהוראות היצרן מדברות על 10%. כתוצאה מכך, תחנת כוח שהייתה אמורה להגיע להספק של 500 מגה-וואט, למשל, צנחה בייצור. לכן, במסגרת ההיערכות לסוף השבוע, נגה חישבה את תחזית הייצור של התחנות לפי מצב שבו ההספק צונח.

בד-בבד, בניגוד לסוף השבוע שעבר, היחידות הפחמיות בתחנות אורות רבין בחדרה וברוטנברג באשקלון, שמסוגלות לייצר יחדיו 875 מגה-וואט, עובדות. הן אומנם לא יגיעו בסוף השבוע הקרוב להספק מקסימלי, אך בהתחשב בעובדה שהמחסור ביום שישי שעבר, שנבע גם מהאובך שפגע בייצור מאנרגיה סולארית, הגיע בשיאו ל-900 מגה-וואט - מדובר בתוספת משמעותית. מנגד, אי-אפשר להתעלם מהשלכות הזיהום של שימוש בפחם. 

בשנת 2020 מדינת ישראל הציבה לעצמה יעד של 30% ייצור מאנרגיה מתחדשת, ובשנה שעברה רק עמדה ביעד שנקבע לשנת 2020 - 10%. כאשר התווסף לזה האובך ביום שישי שעבר, "המתכון" לפגיעה בייצור הושלם. הדרך למנוע זו היא באמצעות פתרונות אגירה שנועדו לשמר את האנרגיה העודפת שנוצרת מאנרגיה סולארית בשעות הצהריים ולפרוק אותן בשעות הערב, או במצבים שבהם אין ייצור - כמו אובך.

"פתרונות אגירה יכולים לפתור חלק גדול מהבעיות", אומר לגלובס בכיר בענף האנרגיה. "לאגירת אנרגיה יש שלושה שימושים: 1. תמיכה באנרגיות מתחדשות. 2. הרבה שירותי רשת - איזון תדר וגיבוי. 3. עולמות הארביטראז' - לקחת חשמל לשעות אחרות. אם יודעים לקחת משעות השפל, זה מצוין. המצב כיום במדינה הוא כזה שכל המתקנים מגיעים יחד לעשרות מגה-וואט, ויש חסמים רבים. הפתרון נמצא בידיים של המדינה".

הפסקות החשמל - קדימון לקיץ הקרוב? 

הפסקות החשמל המתמשכות בשבוע שעבר, שנבעו גם מעומס חום שבמסגרתו במשך כשבע שעות נותר אותו מזג האוויר, עלולות להוות קדימון לקיץ הקרוב. ההתחממות הגלובלית עושה את שלה, ורק לפני כשבוע וחצי אושרו התוכניות להקמת תחנת הכוח קסם בהספק של כ-780 מגה-וואט והרחבת דוראד שתאפשר 650 מגה-וואט נוספים. אותן התוכניות הן חשובות, בטח ובטח הרחבת דוראד שצפויה להימשך זמן קצר בהרבה מהקמת תחנת כוח חדשה, אבל הן רק מחצית מהתוכניות שהוגשו לאישור הממשלה - אשר לא אישרה את הקמת תחנת ריינדיר ואת הרחבת OPC חדרה.

הקמת תחנות כוח נמשכת שנים, על אחת כמה וכמה בעת שבה התור בעולם להזמנת טורבינות גז הוא ארוך. מעבר לכך, במשרד האנרגיה שואפים לחדש את הייצור בתחנת הכוח רידינג באמצעות יחידות ייצור ניידות (פיקריות). פיקרים הם מערכות שעובדות באמצעות טורבינות גז שמבוססות על מנוע סילוני, היעילות שלהן פחותה, רמת הזיהום גדולה, והן רועשות מאוד. הן מיועדות לשעות "פיק", בהן הן מייצרות 20%-30% יותר, אולם במיקום היקר במיוחד של תחנת רידינג בקרבת סביבה אזרחית - תהליך כזה צפוי להימשך זמן רב. אדרבה, השגת פיקרים אינה משימה פשוטה בימים אלה. 

"אם רוצים להבטיח לאזרחי ישראל אספקת חשמל רציפה ואמינה, אזי חייבים להגדיל את צפי צרכי החשמל בישראל ולהתאים אותם למציאות", אומרת יו"ר פורום יצרני החשמל הפרטיים מגז טבעי ומימן, ח"כ לשעבר קרן ברק. "הממשלה צריכה לאשר להקים תחנות כוח נוספות במהירות האפשרית. העלות למשק הישראלי במקרה שייווצר עודף בחשמל היא שולית לעומת העלות למשק אם ייווצר חוסר בחשמל, ולכן אסור לקחת סיכון".

הערכת מצב במשרד האנרגיה

מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, קובי בליטשטיין, ערך אמש (ד') הערכת מצב למשק האנרגיה לקראת מזג האוויר וגל השרב הצפוי בסוף השבוע הקרוב. מהנתונים עולה כי רמת החום פחות קיצונית ממה שהיה בסוף השבוע שעבר, וכי הרשויות הרלוונטיות ביצעו את ההיערכויות הרלוונטיות להתמודדות עם מזג האוויר. 

בדיון הציגו אנשי חברת נגה את תוכנית ההפעלה המתוכננת למשק, את הרזרבות הצפויות, ואת היערכותם על-מנת להימנע מתקלות באספקת החשמל, כפי שהיו בשבוע שעבר.

רשות הגז הטבעי במשרד הציגה השבוע כי לא צפוי מחסור בגז הטבעי למשק החשמל, וציינה כי עבודות תחזוקה שמתוכננות באסדת "לוויתן" לא צפויות להשפיע על משק החשמל.

במהלך שבוע הבא צפוי משרד האנרגיה לסיים את בדיקת אירוע הניתוקים שהתרחש בסוף השבוע האחרון ופרסם את עיקרי מסקנותיו. 

תחנה כוח נוספת - כבר בסוף השבוע הקרוב 

בהמשך להפסקות החשמל בסוף השבוע האחרון, מינהל התכנון חתם היום על תעודת גמר להפעלת תחנת הכוח בצומת אנרגיה שבקריית גת. המשמעות היא שכבר בסוף השבוע הקרוב, התחנה יכולה לפעול באופן מיידי ולתת את המענה הנדרש לכלל האוכלוסייה.  

תעודת הגמר ניתנה לאחר בדיקות קפדניות של המבנה הקונסטרוקטיבי של התחנה ושמירה על הסביבה, סקר חיבור, אישור פיקוד העורף, אישור כבאות, היתרי פליטה מהמשרד להגנת הסביבה, ועוד.

התחנה, שאושרה במסגרת תוכנית תשתית לאומית (תת " ל/55), ממוקמת בשטחי המועצה האזורית שפיר, מרחבי תכנון מקומיים שפיר, לכיש, יואב וקריית גת, על אדמות קיבוץ נתיב הל"ה, ברביע הדרום-מערבי של צומת פלוגות, על צומת הכבישים 40 ו-35.

"כמענה למשבר התשתיות, מינהל התכנון בראשותי הקים רשות רישוי ארצית, אשר טיפלה נקודתית במסלול יעיל ומהיר במתן אישורים להפעלת התחנה וקיצור לוחות זמנים", מסר מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח . "זוהי סנונית ראשונה בפתרון משבר ביצוע התשתיות והמגורים במדינה".