100 נרצחים בחברה הערבית מתחילת השנה

סוף השבוע הרצחני משקף את אוזלת-היד של המשטרה והמדינה בטיפול בתופעה • לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בארבעת החודשים הראשונים של השנה, 72% מכלל הנרצחים בישראל היו מהחברה הערבית

מחאה בנצרת בעקבות הטבח ביפיע, ב-9 ביוני / צילום: Reuters, Ammar Awad
מחאה בנצרת בעקבות הטבח ביפיע, ב-9 ביוני / צילום: Reuters, Ammar Awad

100 נרצחים בתוך שישה חודשים בלבד: זינוק חד במקרי הרצח בחברה הערבית בשנת 2023, כאשר רק בשלושת הימים האחרונים נרצחו שבעה בני אדם. בתקופה המקבילה ב-2022 מספר הנרצחים עמד על 35 קורבנות.

לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בארבעת החודשים הראשונים של 2023, 72% מכלל הנרצחים בישראל היו מהחברה הערבית.

משטרת ישראל לא מצליחה למנוע את הרציחות, וברוב המקרים אף לא למצוא את האשמים. לפי ynet, עד כה המשטרה הצליחה לפענח השנה 11 מקרי רצח בלבד.

100 נרצחים בחצי שנה: מאיפה מגיע הנשק לחברה הערבית? | המשרוקית 

נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת מראים שתופעת האלימות בחברה הערבית סובלת מהזנחה. כך, 70% מהנרצחים בין 2018 ל-2022 היו מהחברה הערבית. השיעור הממוצע של כתבי אישום שהוגשו בכל אחת מהשנים האלה עמד על 29% בלבד. בקרב היהודים, השיעור עמד 69% בממוצע.

7 נרצחים בסוף השבוע

הלילה נדקר למוות תושב אבו תלול בפזורה הבדואית בנגב, עטיה אבו סבילה, בן 21. אבו סבילה נדקר במהלך קטטה בה היה מעורב עם עובדים זרים בחווה חקלאית. צוות מד"א שהגיע למקום קבע את מותו. על-פי חקירה ראשונית, מסתמן שהרצח נעשה על רקע ניסיון גניבת טרקטור בו היו מעורבים אבו סבילה, שהורשע בעבר בעבירות גניבה ושהשתחרר לאחרונה מהכלא, ושותפיו, שנעצרו.

המקרה הזה מגיע שעות ספורות לאחר רצח של תושבת הכפר הדרוזי כסרא, שרית אחמד בת ה-18. אחמד סבלה שנים של רדיפות ואיומים מצד שני אחיה בעקבות נטייתה המינית. בשנת 2021 היא הגישה תלונה, אך זו הסתכמה בחודשי מאסר בודדים. לפני חודש התייצבה שוב בתחנת המשטרה, אך רק בבקשה לסיוע בנסיעה למקלט בבאר שבע. אמש היא נמצאה בצומת כישור שבגליל המערבי עם פציעות ירי.

ביום חמישי השבוע נרצחו חמישה בני אדם בכפר יפיע הסמוך לנצרת. האירוע בחמישי היה על רקע פלילי בעסק לשטיפת מכוניות בכפר, ובעקבות סכסוך בין ארגוני פשע באזור. הנרצחים הם בעל העסק נעים מרג'יה, איברהים שחאדה, רמי מרג'יה, מוחמד כנאנה ולואי אבו רג'ב.

עוד לפני האירוע נפצי צעיר בן 23 באורח קשה מירי בכפר דיר חנא שבגליל התחתון, באירוע שעל פי חדשות במשטרה קרה גם הוא על רקע סכסוך בין עבריינים. ואלה הם רק המקרים של סוף השבוע האחרון העקוב מדם, שמצטרפים למספר בלתי נתפס של אירועי רצח בחברה הערבית השנה. בחודש אפריל השנה נרצחו 6 אנשים ב-7 ימים בלבד.