זנלכל | בלעדי

מפעל השימורים בצפון בדרך להצפת ערך של 100 מיליון שקל

זנלכל מנהלת מגעים מתקדמים למכירת מפעלה באלון תבור לידי קרן הריט מניבים בעסקה שבה תשכור אותו מידי הרוכשת • המכירה, בפי 3 מהשווי בו רשום המפעל בספרים, תניב לזנלכל רווח מהותי

מוצרי יכין / צילום: אתר החברה
מוצרי יכין / צילום: אתר החברה

שלושה חודשים לאחר שרכשה את מחלבות רמת הגולן, מקדמת חברת זנלכל  עסקת נדל"ן שתניב לה הכנסה משמעותית ורווח נאה, שנועדו לתמוך בעסקת הרכישה ופיתוח פעילותה של החברה הנרכשת.

לגלובס נודע כי זנלכל, הפועלת בייצור, שיווק ומכירה של מוצרי ירקות ופירות משומרים, מנהלת מגעים מתקדמים למכור את מפעלה באזור התעשייה אלון תבור (עפולה) לקרן הריט מניבים  תמורת כ-150 מיליון שקל בעסקה מסוג Sale & Leaseback, שבה תשכור זנלכל את הנכס לתקופה של 10 שנים עם אופציה להארכה בתקופה דומה. זנלכל אישרה בתגובה כי היא בוחנת מכירת חלק מנכסי הנדל"ן שלה ולאחר שיתגבשו חוזה המכר וחוזה השכירות תחזור החברה ותדווח לציבור. 

מה עומד מאחורי הנפילה של מניית טבע בחודשיים האחרונים?
הספקולנטים חוגגים: כך נכנס שוק המט"ח לסחרור חסר תקדים  

ככל הידוע הגישה מניבים את ההצעה הגבוהה ביותר מבין כמה גופי נדל"ן שאליהם פנתה זנלכל בהצעה לרכישת המפעל, שיושב על קרקע בשטח של כ־75 דונם, מתוכם כ־33 דונם בנויים. במפעל החברה מתבצע הייצור של כל מוצרי זנלכל: קליטת הירק/פרי, עיבודו, אריזתו והעברתו לאחסון. הוא רשום במאזני זנלכל בשווי של כ־50 מיליון שקל בלבד, כך שהשלמת המכירה בשווי גבוה פי 3 לערך צפויה להניב לזנלכל רווח הון משמעותי.

זלנכל מדגישה - מכירת המפעל לא תגרור לפיטורים

זנלכל, בשליטת יו"ר הדירקטוריון יעקב שינפלד, היא חברה ותיקה שהוקמה ב־1940 ונסחרת כיום בשווי של כ־258 מיליון שקל. מוצריה משווקים בארץ תחת שלושה מותגים עיקריים - "יכין", "פרי מבורך" ו"פרי זה". ברבעון הראשון של שנת 2023 רשמה החברה הכנסות של 72.3 מיליון שקל, צמיחה של 31% ביחס לרבעון המקביל ב־2022. הרווח התפעולי שלה גדל ב־55% מהרבעון המקביל ל־11.3 מיליון שקל, והרווח הנקי הסתכם ב־7.1 מיליון שקל, בהשוואה ל־4.6 מיליון שקל ברבעון המקביל. בשנת 2022 כולה עמדו הכנסות החברה על 256 מיליון שקל, והרווח הנקי על 27 מיליון שקל.

נכון להיום, לחברה יש שלושה מגזרי פעילות. הראשון הוא מוצרי ירקות, הכולל מגוון מוצרי ירקות משומרים כגון תירס, אפונה, חומוס ושעועית. השני הוא מוצרי עגבניות, הכולל מוצרי עגבניות משומרים - רכז, רסק ורטבים מסוגים שונים. המגזר השלישי בדוחות החברה מוגדר כ"מוצרים אחרים", ובו היא כוללת מגוון מוצרי פרי הדר, רטבים לסלט, חומץ, רוטב לימון ותרכיזים שונים. לזנלכל יש חברה בת בבעלות מלאה, פטל ניהול וייזום השקעות, העוסקת ביבוא חומרי גלם ומוצרים מוגמרים. לפי דוחותיה של זנלכל, המכירות שלה מושפעות מעונתיות, בין היתר בשל מאפייני גידולים חקלאיים עונתיים ולנוכח צריכה מוגברת בתקופות החגים בישראל.

בחודש מרץ השנה הגישה זנלכל הצעה לרכישת מחלבות רמת הגולן, לרבות נכסי המחלבה, קווי ייצור, עיבוד ואריזה, ציוד קבוע, נכס המקרקעין בקצרין, מלאי, קניין רוחני ומוניטין. נאמני המחלבה הודיעו לה שהצעתה בסך 33 מיליון שקל היא הזוכה, ולצורך מימון העסקה זנלכל התקשרה בהסכמים לנטילת שתי הלוואות משני תאגידים בנקאיים, בסך כולל של 23 מיליון שקל, הנושאות ריבית בשיעור שנתי של פריים בתוספת 0.5%, לתקופה של ארבע שנים כל אחת. 

בדיווח לבורסה אודות הרכישה ציינה זנלכל כי בכוונתה להשקיע במחלבה בשנה הקרובה 5-10 מיליון שקל וכי בכוונתה להמשיך להעסיק את עובדי המחלבה בכל אתריה, לייצב את פעילות המחלבה מבחינה תפעולית, טכנולוגית ומסחרית. מחלבות רמת הגולן המעסיקה כ־100 עובדים קבועים היא המחלבה החמישית בגודלה בישראל.

רוב מוצרי זנלכל הינם מוצרי חלב בפיקוח, ובמקביל החברה מייצרת עבור המותג הפרטי של רשת שופרסל, שהזרימה לקופתה כמיליון שקל לאחר שנקלעה לקשיים וצברה חובות בסך כ־40 מיליון שקל. החברה התמודדה במשך תקופה ארוכה עם קשיים תזרימיים והפסדים מצטברים, שנבעו בעיקר בשל עלייה מתמשכת במחירי החלב הגולמי ועלויות ותשומות הייצור.

הרוכשת המיועדת של מפעל זנלכל, קרן הריט מניבים, הינה גוף שמטרתו העיקרית היא החזקה וניהול של נדל"ן מניב (בעיקר בתחומי תעשייה, לוגיסטיקה, משרדים, הייטק ומסחר בישראל). בעלי המניות בחברה הם בעיקר גופים מוסדיים מובילים בישראל ושווי השוק שלה עומד על על 1.15 מיליארד שקל לעומת הון עצמי של כ־1.5 מיליארד שקל.

החברה בראשותם של המנכ"ל עופר אברם והמנכ"לית שרון שוופי, ,מחזיקה כיום ב-22 נכסים מניבים בשטח כולל של כ־254 אלף מ"ר (וטחי חנייה של כ־63 אלף מ"ר) בשווי הוגן של כ־2.7 מיליארד שקל. שיעור התפוסה בנכסים האמורים עומד על 96.4%.