כך נקלעה חברת השבבים הגדולה בעולם לסבך הבירוקרטיה הישראלית

ענקית השבבים אנבידיה הכריזה בחגיגיות על כוונתה להקים את מחשב העל החזק בישראל, אולם באותה העת התגלע ויכוח חוצה רשויות על מועד השקת תחנת הכוח שתספק חשמל למחשב שכבר בבנייה • בתוך כך, התחייב מנכ"ל חברת החשמל להקים את תחנת המשנה עד לסוף 2024

מאיר שפיגלר וג'נסן הואנג / צילומים: יוסי זמיר, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מאיר שפיגלר וג'נסן הואנג / צילומים: יוסי זמיר, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אנבידיה, ענקית השבבים האמריקאית הנחשבת לספקית החומרה המרכזית של חברות שירותי הבינה המלאכותית של חברות כגון OpenAI, מיקרוסופט, גוגל ואמזון, הפכה לסנסציה בחודש האחרון. שוויה נסק בבת אחת בכ־200 מיליארד דולר לטריליון (כעת הוא עומד על 957 מיליארד דולר) לאחר שיפור ניכר בתחזיות ההכנסה בשל הביקוש הגבוה לשירותי בינה מלאכותית יוצרת; בנוסף לכך, לאחר ביקורו של המנכ"ל ג'נסן הואנג בישראל, נודע כי החברה תקים ביוקנעם את מחשב העל הגדול בישראל, והשישי בגודלו בעולם, בהשקעה של כ־200־300 מיליון דולר.

כמה הרוויח מי שהשקיע אלף דולר באפל ביום ההנפקה?
במקום לקדם את הבינה המלאכותית: בממשלה עסוקים בללמוד את הנושא מחדש | ניתוח

מחשב העל יסייע למהנדסי אנבידיה לפתח שבבים ותוכנה יעילים יותר להפעלת שירותי בינה מלאכותית, וגם עשוי להותיר לחוקרים מהאקדמיה בישראל לערוך עליו מחקרים שעל מחשבים רגילים היו מתמשכים שנים רבות - בתוך שעות ספורות.

עם זאת, השאיפות העילאיות של אנבידיה להפוך את יוקנעם לבירת המחשוב הישראלית, נקלעו לסערה בירוקרטית שחובקת רשויות מקומיות, פארקי תעשייה ורשויות חשמל שונות.

תהליך השגת ההיתר להקמת תחנת הכוח הקטנה בפארק מבוא כרמל שתספק את החשמל למחשב־העל התעכב יתר על המידה, עד שאנבידיה החליטה להקים אותו באופן זמני במשרדיה ביוקנעם במקום במבוא כרמל.

מחשב העל כבר בבנייה, אך שאלת החשמל עומדת

נתחיל מהסוף: למרות החשש לגורלו של מחשב העל - הפרויקט אינו נמצא בסכנה. מהנדסי אנבידיה לא מחכים לחברת החשמל או לפארק מבוא כרמל - אלא בונים אותו בעצמם ביוקנעם. עם זאת, עדיין נותרת שאלה באשר לאספקת החשמל להפעלת מחשב העל שאמור לעבור בשלב מאוחר יותר לפארק מבוא כרמל המרוחק ממנו מרחק עשר דקות נסיעה.

 

על מנת לעמוד בביקושי החשמל של אנבידיה וחברות נוספות בסביבה נדרשה חברת החשמל על ידי נגה, רשות תכנון החשמל בישראל, לבנות תחנת משנה בהיקף של 17 מגה וואט. מחשב על בסדר גודל כזה משמש כחוות שרתים כבדה הצורכת חשמל רב בעיקר לצורך קירור השרתים יקרי הערך. באנבידיה העבירו באמצעות חברת הבינוי שובל הנדסה בקשה לחברת החשמל לייצר 16 מגה וואט מתוכם כבר באוקטובר 2022. אלא שבאותו הזמן בדיוק הגישה חברת החשמל תכנית משלה לאישור להקמת תחנת משנה עד שנת 2025.

במקור תוכננה התחנה לקום בכלל ביוני 2026, אך ב־2021 עדכנה נגה את חברת החשמל לגבי תחזיות גבוהות יותר של שימוש בחשמל, ולכן ביקשה להקדים אותו לאוגוסט 2025, כשנה ויותר לאחר שתסתיים בניית מחשב העל של אנבידיה. "הקמת תחנת כוח היא מהלך ארוך ומורכב שדורש תכנון וקשה לטרוף את התכניות ולהקדים אותן בשנה או בשנתיים בבת אחת", אומר גורם שעובד עם חברת החשמל בתחום.

נוסף על כך, תהליך בניית התכנית על ידי חברת החשמל ואישורו על ידי פארק התעשייה מבוא כרמל בו ממוקמים משרדי אנבידיה החדשים ארך זמן רב מהצפוי. פארק התעשייה משתרע על שטח של 550 דונם מהמועצה האזורית מגידו אך שותפים לו ארבע מועצות מקומיות: מגידו, יוקנעם, דליית אל כרמל ועוספיא.

בעוד שבחברת החשמל טוענים לתהליך ארוך וממושך בן תשעה חודשים שהסתיים רק בקבלת האישור להגיש את בקשת ההיתר מצד הנהלת מבוא כרמל, בפארק התעשייה טוענים שהתהליך כולו ארך שבועיים בלבד, אך כזה שקדמה לו התייעצות פנימית ממושכת בתוך חברת החשמל. כך או כך, הבקשה הועברה כבר בחודש נובמבר האחרון לוועדה המרחבית לתכנון ובנייה "יזרעאלים" שאמורה להנפיק את היתר הבנייה הסופי לתחנה, ולאחר שחברת החשמל תשלם את אגרת הביוב ניתן יהיה לסיים את תהליכי האישור.

למרות זאת, מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר הנחה בכל מקרה להקים את תחנת ההשנאה עד סוף 2024. "חברת החשמל תפעיל את כל אמצעיה ותשלים את הקמת התחנה עד סוף 2024", נמסר מהחברה.

"חברת החשמל מוכנה זה מכבר לתחילת עבודה על הקמת תחנת המשנה במבוא כרמל, שתספק השנאה משמעותית לאזור, בין היתר עבור פרויקט מחשבי העל של אנבידיה. לצערנו, נתקלנו זמן ממושך מול סבך בירוקרטי וסטטוטורי ארוך אל מול מנהלת פארק תעשייה מבוא כרמל (התקיימה פגישה עם המנהלת בפברואר 2022 וקיבלנו אישור הגשת היתר באוקטובר 2022) - וזהו הגוף הבלעדי המאשר את הגשת הבקשה להיתר.

"עיכוב זה הותיר פער של תשעה חודשים שבהם כבר היינו יכולים להתחיל עבודה בשטח ולעמוד בלוחות הזמנים הצפופים ממילא. למרות הכל כעת אנו מצויים בישורת האחרונה של קבלת ההיתרים ודוחקים להשלמת הפרויקט בזמן, עם הפעלת כלל האמצעים בשטח ולמרות שבתכנית המקורית דובר על שנת 2026".

אצבעות מאשימות וגרסאות סותרות

בפארק מבוא כרמל דוחים את הטענות: "תמוהה ומטעה מן היסוד הודעתה של חברת חשמל לפיה כביכול בירוקרטיה של מנהלת הפארק, היא שגרמה לעיכוב. ברשותנו תיעוד התכתבויות וישיבות עם אגף פרויקטי השנאה ומחלקת התכנון של חח"י ושיובאו להלן, המוכיחות שדווקא מנהלת הפארק, היא זו שנתנה מענה מהיר, יעיל, אדיב ומקצועי לפנייתה של חח"י, בעוד שזו האחרונה התנהלה באיטיות לא מוסברת, משיקוליה שלה, עד להגשה בפועל של תוכנית סופית לחתימה להמשך תהליך קבלת היתר".

על פי מנהלת הפארק, בפברואר 2022 התקיימה לראשונה פגישת עבודה עם האדריכלית של חברת החשמל בו הוצג לראשונה הרעיון התכנוני, כאשר היעד להקמת התחנה כפי שהוצג על ידי חברת החשמל היה פברואר 2025. בישיבה נוספת שנערכה מספר חודשים לאחר מכן ביוזמת חברת החשמל הוצגה דחייה של מועד ההקמה לאוגוסט 2025.

עותקי הגרמושקה הוגשו באיחור ניכר, לטענת מנהלת הפארק, רק בתחילת אוקטובר, ושבועיים לאחר מכן נבדקו ונחתמו על ידי הפארק. "מנהלת פארק התעשייה מבוא כרמל, תעשה ככל שביכולתה על מנת לעזור לחברת אנבדיה להשתקע בפארק התעשייה לטובת חיזוק הכלכלה, התעסוקה והפיתוח באזור, אך מהירות קבלת ההיתר ובניית התחמ"ש שיענה על צרכי היזם - מצוי מזה חודשים ארוכים בידיה של חברת החשמל".

ההליך התכנוני לקראת סיום?

הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה 'יזרעאלים' האמונה על פארק התעשייה מבוא כרמל הודיעה השבוע כי קידמה ואישרה פטור מהיטל השבחה להקמת תחנה המשנה.

יו"ר הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה, שי יזרעאלי, אמר כי הועדה קידמה את כל הבקשות שהונחו על שולחנם בנושא כבר מחודש נובמבר אשתקד. "יתרה מכך", אמר, "התכנית עמדה בכל התנאים של הוועדה והבקרה המרחבית ואושרה על ידנו ב־31 בינואר. אנחנו אף פטרנו את התכנית מהיטל השבחה שכן מדובר בתכנית לצורכי ציבור. לפי שעה נדרש תשלום היתר ביוב ולאחריו אני מניח שיינתן היתר לבניית תחנת המשנה שתאפשר את התקדמות הפרויקט. בכל מקרה, נעשה הכל לסייע לקידום התכנית והקמת מחשב העל כאן אצלנו בפארק".

מאנבידיה לא נמסרה תגובה.