התיירים מחו"ל לנים יותר בירושלים, ומבזבזים יותר בת"א

דוח מאסטרקארד על התיירות הנכנסת לישראל ב-2022 מראה שתיירים אמריקאים מוציאים הכי הרבה, ואחריהם השוויצרים והבריטים • וגם: בקיבוץ איילת השחר הוקם מלון בהשקעה של כ-150 מיליון שקל • אירועים ומינויים

שוק מחנה יהודה בירושלים / צילום: Shutterstock
שוק מחנה יהודה בירושלים / צילום: Shutterstock

שנת 2022 התאפיינה בהתאוששות בתיירות הנכנסת לישראל, אבל ב-2023 דובר לא פעם על האטה במקום על האצה. מה בכל זאת ניתן ללמוד על התיירים שהגיעו לארץ?

דוח מאסטרקארד על התיירות הנכנסת לישראל ב-2022, שמתפרסם כעת, מצביע על כך שהתיירים האמריקאים מדורגים במקום הראשון בסך ההוצאות שלהם (1,042 דולר), במקום השני הצמוד השוויצרים (1,039 דולר) , ובמקום השלישי ממוקמים הבריטים (788 דולר).

הדוח מבוסס על נתוני אמת של הוצאות בכרטיסי אשראי (אך איננו כולל מידע אישי), ויש בו כדי ללמד על השפעת התיירות על הכלכלה הישראלית. כך, למשל, מתברר כי יותר מ-50% מכלל המבקרים הגיעו ב-2022 מאירופה. נובמבר הוא החודש המתויר ביותר, עם יותר מ-10% מסך ההוצאות השנתיות, ואחריו אוקטובר ויולי. החודש החלש ביותר הוא ינואר.

משך זמן השהייה הממוצע בישראל הוא 7.3 ימים. התיירים מארה"ב מגיעים לתקופת השהייה הארוכה ביותר - 8.4 ימים בממוצע. התיירים מבריטניה שוהים 7.7 ימים בממוצע, התיירים מקנדה - 6.8 ימים, ומגרמניה - 5.9 ימים.

ירושלים מובילה על תל אביב במספר הלינות הממוצע לתייר (4.7 לעומת 3.7), אך בתל אביב מוציאים יותר כסף מאשר בירושלים בממוצע (319 דולר לעומת 289 דולר). יותר משליש ההוצאות של האיטלקים במהלך הביקור מוקדש למסעדות.

מנתוני הרבעון הראשון של 2023 עולה כי ההוצאה של תיירים על בילויים וחוויות גדלה ב-3.3% לעומת הרבעון הראשון של 2022. ההוצאות על קניות עלו ב-8.1% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, מספר התיירים עדיין לא עקף את זה של שנת השיא 2019.

הדוח מבוסס של שימוש ב-Tourism Insights Platform, והוא מפורסם לרגל השקת פלטפורמת priceless.com בישראל השבוע. מדובר בפלטפורמה גלובלית המציעה למחזיקי כרטיס מאסטרקארד חוויות ייחודיות ובלעדיות ביותר מ-35 מדינות. בארץ מדובר על חוויות כגון סיור בשוק התקווה, סיור גרפיטי בפלורנטין, סיור פרטי במוזיאון אורי גלר בהדרכתו האישית, סיור בעלי מלאכה בירושלים, שיעור יוגה וירטואלי בים המלח ועוד.

כמה הושקע במלון החדש באיילת השחר?

בשנים האחרונות גדל מספר המלונות בקיבוצי הגליל העליון ובמרחב הכפרי, וכעת מצטרף אליהם גם מלון "איילה רזורט" בקיבוץ איילת השחר, שבהקמתו הושקעו כ-150 מיליון שקל. הבעלים: איש העסקים משה מרציאנו ואיש העסקים יעקב כהן, בעלי תור פלוס, שחתמו על הסכם עם הקיבוץ.

המלון ייפתח בסוף החודש, יכלול בשלב ראשון 150 חדרים ויתפרס על פני שטח של 25 דונם. בהמשך ייבנו 100 חדרים, נוספים ושטח המלון יגיע לכ-50 דונם.

קודם לכן פעל במקום מלון "בוסתן איילת השחר" שהיה בבעלות הקיבוץ, נסגר בשנת 2000 והוסב למרכז קליטה לעולי אתיופיה. ב- 2019 חתמו מרציאנו וכהן על הסכם להקמת המלון החדש, ובפברואר 2021 התקבל היתר הבנייה.

חדר מלון באיילה רזורט / צילום: איה בן עזרי
 חדר מלון באיילה רזורט / צילום: איה בן עזרי

המלון החדש תוכנן על-ידי משרד רובננקו אדריכלים, והוא יכלול שלושה מתחמים מרכזיים: הראשון יכלול את מסעדת השף "תלמה", מרכז קונגרסים שיכיל 7 אולמות, אולם מליאה מרכזי ומסעדת נגה לאורחי המלון.

במתחם השני יהיו 16 מבנים דו-קומתיים שבהם 150 חדרים בגודל 26-50 מ"ר. המתחם השלישי יהיה מרכז בריאות הכולל בין היתר ספא עם תשעה חדרי טיפולים, בריכה פנימית, ג'קוזי וחדר כושר. כמו כן, לטובת הקהל הדתי, המקום יכלול מקווה. עוד יהיו באזור זה שתי בריכות חיצוניות, בריכת אינפיניטי ובריכת פעוטות.

"מלכתחילה ההשראה של המלון הייתה המיקום והסביבה שלו. הרעיון היה להתחבר לטבע, כמו איילה הנמצאת בטבע", אומרת לאה רובננקו ממשרד רובננקו אדריכלים. "ביצענו תכנון מחדש למבנים הישנים, והשתמשנו בחומרי אבן טבעיים וכן בחומרים טבעיים מעץ, עם מעט מאוד גוונים ובעיקר אפור וירוק, על-מנת שהוא ייראה שייך לטבע בו הוא נמצא".

המלון יפתח את שעריו בתחילת יולי. מחירי ההרצה יהיו מ-1,160 שקל ללילה באמצע שבוע לזוג, כולל ארוחת בוקר. בסוף השבוע: 1,280 שקל.

חדשות טובות

המיזם החברתי-חינוכי "זזים למען הקהילה" של בנק מזרחי טפחות בשיתוף מועצת תנועות הנוער, יחלק כ-300 אלף שקל ל-56 מיזמים המשנים מציאות חברתית וסביבתית. מלבד הפרויקטים והתוצרים הנבחרים, מהווה "זזים" פלטפורמה והתנסות משמעותית בתכנון וייזום פרויקט חברתי הכולל מיפוי צרכים, עיצוב ותכנון פרויקט, ניהול תקציבי ועוד.