לפיד על החקירות נגד נתניהו: "זה היה יום עצוב ומעמד עצוב בשבילי"

הבוקר ממשיך יו"ר אופוזיציה יאיר לפיד להעיד במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת תיק 1000, על התקופה בה כיהן כשר האוצר בשנת 2013 • לפיד על סירובו לארנון מילצ'ן להאריך את הפטור ממס לתושבים חוזרים: "אני לא חייב לו כלום, ואני יכול לעשות מה שנכון למדינת ישראל"

יאיר לפיד מעיד במשפט נתניהו, היום / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יאיר לפיד מעיד במשפט נתניהו, היום / צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכת היום (ג') עדותו של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפיד מעיד במסגרת תיק 1000, בנוגע לתקופה בה כיהן כשר האוצר בשנת 2013. העדות צפויה להסתיים היום. 

לפיד מעיד: נתניהו פנה אליי פעמיים בנוגע לחוק של מילצ'ן 
מנהל רשות המסים לשעבר במשפט נתניהו: "לא ראיתי מקום להאריך את הטבות חוק מילצ'ן מעבר לעשר שנים"
בית המשפט אישר לשרה נתניהו להיות נוכחת בעדותו של מילצ'ן בלונדון 

נתניהו מואשם בתיק 1000 בהפרת אמונים, בכך שקיבל מחברו המיליארדר ארנון מילצ'ן באופן קבוע סיגרים וכן שמפניות לרעייתו שרה בהיקף של מאות אלפי שקלים, ובמקביל התערב, במסגרת תפקידו כראש הממשלה, בענייניו של מילצ'ן. לפי כתב האישום, מילצ'ן ביקש ליהנות מהארכת הפטור ממס לתושבים חוזרים. מי שהיה מוסמך להאריך את התקנות להארכת הפטור היה שר האוצר דאז, יאיר לפיד.

לפיד החל להעיד אתמול (ב') בחקירה ראשית, ובהמשך נחקר בחקירה נגדית על-ידי עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו.  

11:45

לפיד סיים את עדותו בבית המשפט. 

11:05 | חדד נגד הפרקליטות: אסור היה להעביר ללפיד את חקירתו במשטרה מראש

לפיד נשאל אם פגש אנשי עסקים בביתו בעת שכיהן כשר האוצר. עו"ד חדד, סנגורו של ראש הממשלה, ביקש לדעת אם היו אנשי עסקים נוספים על מילצ'ן ועורך דינו פנחס רובין עמם נפגש בביתו. לפיד השיב: "אני לא זוכר אילו פגישות עשיתי בירושלים או בתל אביב. המשרד היה אצלי בבית".

לפני כן עלה בעדות כי לפיד קיבל את עדותו במשטרה מהפרקליטות. עו"ד חדד אמר: "אסור להעביר את ההודעה. מותר להציג לעיין".

התובע, ד"ר אלון גילדין, הסביר מדוע הועברה העדות ללפיד: "בגלל מעמדו של העד, הוא לא יכול היה להגיע לפרקליטות ולקרוא לפני כן. זה לא היה משהו חדש שהיינו צריכים להודיע עליו".

עו"ד חדד פנה לבית המשפט: "אני מבקש מבית המשפט להורות לתביעה לספר אם יש עדים שקיבלו חומרי חקירה מהתיק", אך השופטים ביקשו להתקדם בחקירתו של לפיד.

10:15 | לפיד על סירובו למילצ'ן: "אני לא חייב לו כלום"

עו"ד חדד, סנגורו של נתניהו, טען בחקירה הנגדית כי לפיד לא "גילגל את מילצ'ן מכל המדרגות", כאשר מילצ'ן ביקש להאריך את הפטור ממס לתושבים חוזרים. לפי החוק, ניתן להאריך את הפטור ממס לתושב חוזר אם מאיצים את הכלכלה ומקימים מפעלים.

לפיד הגיב: "אתה מסבך משהו פשוט. אחת - מילצ'ן מדבר איתי, והוא יודע שאני לא חייב לו כלום, כי לא קיבלתי ממנו מתנות בשווי מאות אלפי שקלים. ושתיים - אמרתי לו לא. אפשר לנסות לסבך, אבל זה לא מסובך".

עו"ד חדד הציג את אמירתו של לפיד במשטרה ביחד לבקשה של למילצ'ן: "אני מוכן לשקול אם מישהו יגיד לי שהוא מקים מפעל של 50 עובדים ומעלה במדינת ישראל".

לפיד הגיב לכך ואמר: "זה ההסבר למה אני לא מוכן להיענות לבקשתו. אני לא חייב לו כלום. לא קיבלתי ממנו כלום, ואני יכול לעשות מה שנכון למדינת ישראל". 

יאיר לפיד מגיע להעיד במשפט נתניהו, היום / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90
 יאיר לפיד מגיע להעיד במשפט נתניהו, היום / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

9:55 | לפיד: "לא הבנתי למה קוראים לי עד מפתח" 

עו"ד חדד, סנגורו של ראש הממשלה, ביקש להראות שלפיד לא חשב שהיה פסול בפנייה של נתניהו אליו בעניין מילצ'ן.

עו"ד חדד שאל: "האם סיפרת במי מהראיונות שלך, לפני שנחקרת במשטרה, על זה שנתניהו פנה אליך ודיבר איתך על משהו שקשור למילצ'ן?". לפיד השיב: "אני לא יכול לזכור כל ראיון".

יחד עם זאת, לפיד אישר כי לא חשב שהפנייה רלוונטית לחקירה. בתקשורת פורסם שלפיד הוא עד מפתח, ועל כך אמר לפיד בבית המשפט: "לא הבנתי למה קוראים לי עד מפתח בתקשורת". 

עו"ד חדד הציג ראיון של לפיד עם יונית לוי בחדשות 12. לוי שאלה את לפיד למה לא "גילגל את מילצ'ן מכל המדרגות" כשפנה אליו. לפיד ענה באותו ראיון: "החוק לא עבר, לא משנה מה ניסו. אני עבדתי לפני 22 שנים אצל מילצ'ן. היה הסדר ניגוד עניינים. יש דבר כזה בעולם אנשים ישרים. שר אוצר יושב עם אנשי עסקים, עם תעשיינים, זה התפקיד שלו. כל אחד מסביר מה טוב לדעתו למשק". לוי שאלה: "לא זיהית שיש בעיה לשבת על משהו שיועיל לו?". לפיד השיב: "עשינו משהו מסודר עם משרד המשפטים והאוצר". לפיד אישר את הדברים בבית המשפט.

עו"ד חדד הציג את הסדר ניגוד העניינים שנערך ללפיד בעת שהיה שר אוצר, הסדר שלא כלל התייחסות למיליארדר ארנון מילצ'ן. לפיד הסביר: "כי אין לי איתו ניגוד עניינים". עו"ד חדד טען כי לפיד אמר בראיון ליונית לוי שעשה הסדר ניגוד עניינים.

עו"ד חדד הציג פוסט של לפיד מפברואר 2018, בו כתב כי היועץ המשפטי החליט לא להכניס את מילצ'ן להסדר ניגוד העניינים, מאחר שלפיד עבד אצלו בשנות ה-90. לפיד כתב על פנייתו של מילצ'ן: "ב-2014, כשהוא רצה להאריך את 'חוק מילצ'ן', הודעתי לו חד וחלק שאני נגד, ובלמתי את החוק ביחד עם אנשי האוצר. אני לא אכנס כרגע למעורבותו של ראש הממשלה בנושא, שכן היא בדיון משפטי". 

עו"ד חדד הציג תגובה של משרד האוצר, שפורסמה בציוץ של אראל סג"ל, לפיו לפיד לא הזכיר את מילצ'ן בשאלון המקדים שלו להסדר ניגוד העניינים. לפיד הגיב: "לא הייתי מסתמך על אראל", והוסיף: "סביר מאוד שישבתי והסברתי ליואל בריס (יועמ"ש משרד האוצר לשעבר- נ.ש.). לא הייתה לי סיבה בעולם להגיד שיש לי ניגוד עניינים עם מילצ'ן, כי לא קיבלתי ממנו דבר".

9:30 | לפיד: "כשראש ממשלה בישראל מועמד לדין, זה יום עצוב"

עו"ד עמית חדד, המייצג את ראש הממשלה, המשיך בחקירתו הנגדית. בפתח החקירה אמר חדד ללפיד: "כשאתה נכנס לפוליטיקה, אתה נותן ראיון לתוכנית 'עובדה' ואומר שאתה עומד להיות ראש ממשלה".

לפיד השיב: "אני אמרתי שזו הייתה אמירה נמהרת של איש צעיר שנכנס לפוליטיקה. המטרה היא לעבוד בשביל מדינת ישראל".

לפיד נשאל על פיטוריו מתפקיד שר האוצר בסף שנת 2014. עו"ד חדד אמר: "היה חוסר אמון משמעותי, לא יודע אם המילה 'תיעוב' או משהו ממשפחת המילים האלה". לפיד השיב: "היה חוסר אמון".

עו"ד חדד שאל את לפיד על התקופה בה החלו החקירות נגד נתניהו בראשית 2017. לפיד היה אז באופוזיציה עם 11 מנדטים. לפיד השיב: "זה היה יום עצוב ומעמד עצוב בשבילי. כשראש ממשלה בישראל מועמד לדין, זה יום עצוב. זו לא הדרך שאני רוצה לנצח בחירות פוליטיות".

חדד: "מילצ'ן סיפר בחקירה שעזרת לו". לפיד: "זה לא כתוב"  

עו"ד חדד הציג את חקירות מילצ'ן מ-2017: "מילצ'ן מספר על הפטור ממס כטענת הגנה. הוא אמר שהוא לא קיבל דבר מראש הממשלה, אבל 'לפיד עזר לי'. אתה מכיר?". לפיד השיב בשלילה.

חדד המשיך: "מילצ'ן אמר שהוא לא דיבר עם נתניהו על התיקון לחוק תושב חוזר, אבל איתך כן. נתניהו לא היה מעורב בנושא המס". על כך השיב לפיד: "לא כתוב פה בשום מקום שעזרתי לו".

כאמור, נתניהו מואשם בתיק 1000 בהפרת אמונים, בכך שקיבל מחברו ארנון מילצ'ן באופן קבוע סיגרים וכן שמפניות לרעייתו שרה, ובמקביל התערב כראש הממשלה בענייניו של מילצ'ן. לפי כתב האישום, מילצ'ן ביקש ליהנות מהארכת הפטור ממס לתושבים חוזרים. מי שהיה מוסמך להאריך את התקנות להארכת הפטור היה שר האוצר דאז, יאיר לפיד.

לפי כתב האישום, באוגוסט 2013 פנה מילצ'ן ללפיד, יחד עם עורך דינו פנחס רובין, בבקשה כי יתקין תקנות שיאפשרו את הארכת הפטור. לפיד הפנה את הבקשה לבדיקת גורמי המקצוע במשרד האוצר, ובהמשך הבהיר למילצ'ן כי אין בכוונתו לקדם את התקנת התקנות.

לפי כתב האישום, מילצ'ן גם פנה בעניין לנתניהו, שכיהן אז כראש הממשלה, וביקש את התערבותו בעניין. נתניהו העלה את הבקשה בפני לפיד בשתי פגישות מקצועיות וציין בפניו כי מילצ'ן שוחח עמו בנושא. לפי כתב האישום, "נתניהו הביע בפני לפיד את תמיכתו בהארכת הפטור, ואילו לפיד אמר כי אינו סבור שיש לפעול להארכתו".

אתמול העיד לפיד כי נתניהו פנה אליו פעמיים. "פעם אחת זה עלה כשישבנו אצלו בבלפור, ופעם שנייה בכניסה לישיבת קבינט. בפעם הראשונה הוא אמר לי: 'מילצ'ן דיבר איתך על החוק?'. אמרתי: 'כן'. הוא אמר: 'מה אתה חושב'. אמרתי: 'חוק לא טוב.' והוא אמר: 'חוק טוב, חוק טוב'. בפעם השנייה הוא שוב שאל על החוק, אמר לי: 'זה חוק טוב'. אני קיבלתי את עמדת גורמי המקצוע, ובכל מקרה חשבתי שזה חוק לא מוצלח. לא הבנתי למה שאנשים עשירים יהיו פטורים ממס". 

חדד מנסה להראות בחקירתו הנגדית כי הפעולות של נתניהו היו מינוריות, וכי גם לפיד שהכיר את מילצ'ן והיה בקשרי ידידות עמו בעבר, עסק בענייניו של מילצ'ן, הגם שלא סייע לו. בנוסף, ביקש להראות בחקירה הנגדית כי גם לפיד לא ראה בפניות של נתניהו בעניין מילצ'ן ניגוד עניינים. לפיד אישר שנתניהו לא עשה עניין כאשר לפיד סירב לטפל, וכי נתניהו "רצה לסמן וי".

 *** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדו, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.