יצירת המחול המסקרנת שכדאי לראות והמכירה הפומבית של האמנות הישראלית שאסור להחמיץ

הרקדן והכוריאוגרף הלל קוגן משתף פעולה עם מיכל נתן, מרקדניות הפלמנקו הידועות והטובות בישראל, ב-THISISPAIN, יצירת מחול חדשה, מלאת יופי וכריזמה • בשבוע הבא יוצעו למכירה בבית המכירות הפומביות "תירוש" עשרות עבודות אמנות ישראלית עכשווית של אמנים מקומיים מובילים

הלל קוגן ומיכל נתן ב-THISISPAIN / צילום: יאיר מיוחס
הלל קוגן ומיכל נתן ב-THISISPAIN / צילום: יאיר מיוחס

מחול

THISISPAIN
הלל קוגן

ביצוע: מיכל נתן והלל קוגן
משך המופע: שעה
היכן: תיאטרון מחול ענבל והמרכז האתני הרב תחומי
כתובת: יחיאלי 6, תל אביב
טלפון: 03-5173711
מחיר כרטיס: 60-90 שקלים
מועדי מופעים ורכישת כרטיסים: info@inbal.org.il

כבר בשמו של האירוע הבימתי המבריק הזה, THISISPAIN, שיצר הלל קוגן בשיתוף מיכל נתן, מקופלת עמדה אירונית כלפי כל ניסיון לתחום תרבות, היסטוריה או מרחב אנושי במסגרת של קלישאות וסטריאוטיפים, לצמצם אותם לכדי הגדרה צרה.

זו ספרד: טה־דם! או אולי, זה כאב? באנושות כמו באנושות, כל מה שייאמר, תופס. זה נכון גם לגבי ספרד. יש בה פינצ'וס וקסטנייטות, אלמודובר וסיאסטה, כרמן וריוחה, פלמנקו ודון קיחוטה. אבל יש בה גם מלחמות שוורים וכנסייה ואינקוויזיציה וגירוש יהודים ופרנקו והגרניקה של פיקאסו. יש גלויה יפה של אקזוטיקה פוטוגנית, ויש גם כאב.

כדרכו של קוגן - רקדן, כוריאוגרף, איש של מילים ותנועה - סוגיות עומק מוגשות בקריצה תוך להטוט במילים ושבירת תבניות וקונבנציות גופניות. עבודותיו לאורך השנים מתקיימות בין השפה המדוברת למחול, על פי רוב בדיאלוג עם רקדנים ויוצרים. דרך השיח המשותף הוא בוחן ומעלה שאלות לגבי זהויות, הגדרות, סטיגמות, קרבה ומרחק.

שיתוף הפעולה בעבודה הנוכחית עם מיכל נתן, "מוסד" בתחום הפלמנקו אם תרצו, הופך את הבמה לפלטפורמה לשיח על תרבות, קתדרה לא מעונבת לסיעור מוחות מהנה. THISISPAIN מבדרת לא פחות משהיא עשייה אמנותית מעולה ומקורית, כזו שנתפרה ביד אמן ומבוצעת על ידי שני פרפורמרים כריזמטיים. אסתטיקה, כושר המצאה ומשחקיות באים לידי ביטוי לכל אורכו של המופע.

לצד המחול הפנומנאלי והמרובד של נתן, המבע על אלף גווני הרגש שבו, הקצב המדבק והחיות, ניצב קוגן עם ידע גופני ונוכחות עוצמתית לא פחות. זהו שיח בין מורה לתלמיד, אבל גם בין שני יוצרים מעוררי השתאות, שניכרת בהם הסקרנות וההנאה מעצם המפגש שמהדהד מהם הלאה ומדבק גם את הצופים.

 

אומנות

מכירת אומנות עכשווית
בית מכירות פומביות תירוש

מתי: 18.6.23
היכן: בית מכירות פומביות תירוש
כתובת: חבצלת השרון 35, הרצליה פיתוח
שעה: 20:00
טלפון: 09-9509893
פרטים נוספים: art@tiroche.co.il

בשבוע הבא תתקיים מכירת האמנות העכשווית של בית המכירות הפומביות "תירוש". מכירת אמנות עכשווית היא מהלך חדש בתירוש, וחלק משינוי בשוק האמנות הבינלאומי - גידול הולך וגובר לאמנות העכשווית. זו המכירה השנייה שתירוש מקדישים לאמנות מסוג זה.

ציור של זויה צרקסקי, ''אוכל החטאים'', 2007
 ציור של זויה צרקסקי, ''אוכל החטאים'', 2007

במכירות של אמנות עכשווית, מרבית היצירות מגיעות ישירות מהאמנים והגלריות עצמן. הפעם, כ־50% מהעבודות נמסרו מהאמנים עצמם, 25% מהגלריות המובילות בארץ, ו־25% מהאספנים. בסך הכל יוצעו למכירה 136 עבודות אמנות של 120 אמנים שונים, ביניהם: טל שוחט, גדעון רובין, זויה צ'רקסקי, מיכל נאמן ויאיר גרבוז. לצידם, במכירה יוצעו גם עבודות של אמנים צעירים ומבטיחים, שנבחרו על ידי ועדה מקצועית, זאת כדי לטפח ולהזרים קולות חדשים לשוק האמנות הישראלי. לדברי אמיתי חזן, מנכ"ל בית המכירות, ישנה התעניינות רבה מצד גלריות ואספנים מכל העולם לגבי המכירה הקרובה. בין העבודות הבולטות והיקרות ביותר שיוצעו למכירה: ציור של זויה צ'רקסקי מ־2018, "התור ללחם" שמו, שהוצג בתערוכתה של האמנית במוזיאון ישראל ומוערך בכ־50 אלף דולר; פסל מלח בשם "נבל" של סיגלית לנדאו, המוערך בין 30-50 אלף דולר; ו"אם ותינוק", ציור של גדעון רובין, המוערך בין 20 ל־30 אלף דולר.

קלאסי

סוזנה מלקי והתזמורת הפילהרמונית 

מתי: 16-22.6
משך הקונצרטים: כשעה ו־45 דקות (כולל הפסקה)
מחיר כרטיס: 460-170 שקלים
למועדי הקונצרטים ורכישת כרטיסים: www.ipo.co.il

עולם הניצוח נחשב באופן מסורתי לעולם גברי, אך בעשורים האחרונים יש יותר ויותר נשים שתופסות עמדות ניצוח בכירות. אחת מהן היא המנצחת הפינית סוזנה מלקי (Mälkki), בת 54, שתגיע בשבוע הבא לנצח על התזמורת הפילהרמונית הישראלית. מלקי היא המנצחת הראשית היוצאת של התזמורת הפילהרמונית של הלסינקי, ומופיעה בקביעות כמנצחת אורחת עם התזמורות המובילות בעולם.

סוזנה מלקי / צילום: מאריקה רוזנגרד
 סוזנה מלקי / צילום: מאריקה רוזנגרד

מלקי תנצח בארץ על תכנית לא שגרתית ומסקרנת, שמורכבת משלוש יצירות שכולן בנות פרק אחד. את התכנית תפתח היצירה "אן סאגה" (En saga), "אגדה", מאת גדול מלחיני פינלנד יאן סיבליוס. אחריה תבוצע "שלמה", רפסודיה עברית לצ'לו ותזמורת מאת ארנסט בלוך. בלוך היה מלחין יהודי יליד שוויץ, שהשתקע בארה"ב ונפטר בשנת 1959. את תפקיד הצ'לו הסולן ינגן מישה מאיסקי, מגדולי הצ'לנים בדורנו.

את הקונצרט תחתום "פואמת האקסטזה" מאת המלחין הרוסי אלכסנדר סקריאבין (Scriabin). זוהי פואמה סימפונית בפרק אחד, שחוברה בין השנים 1905 ל־1908. בתקופה זו התעניין סקריאבין באופן פעיל ברעיונות התורה התיאוסופית, תורה דתית אזוטרית שנוסדה בניו־יורק ב־1875. היצירה אורכת כעשרים דקות וייחודה הוא ביצירת תחושה של היעדר־זמן, הנוצרת בזכות עמימות ריתמית והרמונית.