איטליה נפרדה מברלוסקוני, טראמפ שוב מסתבך והמל"ט שתפס שבוי רוסי

"אקבל 400 שנות מאסר", אמר טראמפ לאחר שהפך לנשיא לשעבר המואשם הראשון בארה"ב • רוסיה ואוקראינה בקרב על הנרטיב העולמי • וביפן הממשל יצא בצעד מאוד לא אופייני כשהחל לעודד מהגרים להגיע למדינה • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP
השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP

1 איטליה קוברת את סילביו ברלוסקוני

על סילביו ברלוסקוני אפשר להגיד שהיה חלוץ הפופוליזם של זמננו. הוא סתם את הגולל על מה שהאיטלקים מכנים "הרפובליקה הראשונה", זו שהחליפה את הפשיזם, התקיימה ב־50 השנה שאחריו, והתחרזה עם חוסר יציבות, שחיתות מסיבית וקיטוב פוליטי. אבל היא גם הצליחה לרפא את איטליה מן הנהייה אל מנהיג חזק ומן הנטייה לפולחן אישיות.

עד שבא סילביו. במשך 15 שנה ויותר, צילו של ברלוסקוני התארך, עם אין סוף שערוריות וחיבה לדיקטטורים זרים. הוא חזר ונבחר שלוש פעמים, ורק הרשעה בדין הורידה אותו מן השלטון, אף כי הוא מעולם לא נשלח לכלא.

עד מותו הוא הוסיף להיות המנהיג הכול יכול של מפלגת "קדימה, איטליה". שמה נשמע כמו קריאת עידוד במשחק כדורגל (כיאה לבעלים של קבוצת הכדורגל מילאן). המפלגה איפשרה את עלייתה של ג'ורג'יה מלוני לראשות הממשלה הימנית ביותר מאז מוסוליני. מלוני הכריזה על אבל לאומי של שלושה ימים, והעניקה לסילביו הלווייה היאה לאפיפיורים.

סילביו ברלוסקוני לצד ראש ממשלת איטליה הנוכחית מלוני / צילום: Reuters, GUGLIELMO MANGIAPANE
 סילביו ברלוסקוני לצד ראש ממשלת איטליה הנוכחית מלוני / צילום: Reuters, GUGLIELMO MANGIAPANE

2 "דונלד טראמפ, האם אתה מודה באשמה?"

סילביו סלל את הדרך לדונלד. אין ספק שהמיליארדר האיטלקי היה מקור השראתו של המיליארדר האמריקאי, אם כי סילביו הצליח הרבה יותר בעסקים. אין זה מן הנמנע ששניהם הגיעו אל סוף דרכם באותו השבוע עצמו. ברלוסקוני נטמן באדמה, טראמפ חי וקיים, אך השבוע הפך לנשיא לשעבר הראשון בתולדות ארה"ב שנאלץ להשיב על השאלה "האם אתה מודה באשמה", בבית משפט פדרלי.

האינפלציה בארה"ב יורדת, אך ביידן יעדיף להתמקד בטראמפ
"סוף עידן הנאיביות של גרמניה": אושרה רכישת מערכת חץ-3 מישראל במיליארדים

כתב אישום בן 37 סעיפים הוגש נגדו, וגם משפטני הימין מאשרים את חומרתו. הנשיא לשעבר לא רק סילק מסמכים מסווגים מהבית הלבן והחזיק בהם, אלא גם סירב להחזירם וניסה בעזרת סביבתו להכחיש את קיומם.

אם יורשע, "אקבל 400 שנות מאסר", אמר השבוע לתומכיו. נראה שיש לו רק פתח הצלה אחד: להיבחר לנשיא - ולחון עצמו. לא קרה כדבר הזה בתולדות ארה"ב, אבל טראמפ כבר קבע כל כך הרבה תקדימים.

טראמפ מובא לבית המשפט במנהטן / צילום: Reuters, Brendan McDermid
 טראמפ מובא לבית המשפט במנהטן / צילום: Reuters, Brendan McDermid

3יפן מחפשת תינוקות ועובדים זרים בדחיפות

ראש ממשלת יפן פומיו קישידה הודיע השבוע על תכנית חירום לאומית להעלאת שיעור הילודה. יפן סובלת מגרעון דמוגרפי חמור, אוכלוסייתה מזדקנת ותינוקותיה מתמעטים. רק 800 אלף נולדו בשנה שעברה, המספר הקטן ביותר מאז החלה הספירה.

"אם לא נצליח, אוכלוסייתנו וכלכלתנו יוסיפו להצטמק", אמר קישידה.

בשבוע שעבר יפן החליטה, בצעד לא אופייני, לפתוח שעריה בפני כניסת עובדים זרים יחד עם משפחותיהם. הם מוזמנים לעבוד ולהישאר כאוות נפשם, מבלי שיצטרכו להפגין אפילו קורטוב של DNA יפני בגופם.

בממשלה מעריכים שיפן תזדקק לכמעט שבעה מיליון פועלים זרים כדי לעמוד ביעדי הצמיחה שלה. אפילו ארצות מהגרים קלאסיות מתקשות לעמוד במספרים כאלה. מה יקרה בארץ שהגירה מעולם לא הייתה חלק מחייה?

ראש ממשלת יפן קישידה מבקר בגן ילדים / צילום: Reuters, Yomiuri Shimbun
 ראש ממשלת יפן קישידה מבקר בגן ילדים / צילום: Reuters, Yomiuri Shimbun

4 המתקפה האוקראינית: מל"ט לקח שבוי רוסי

השבוע הראשון של מתקפת הנגד האוקראינית עמד בסימן שני צילומים. הראשון פירסמו הרוסים ובו נראה טנק לחימה אוקראיני, שסיפק המערב, שנפגע בימי המתקפה הראשונים. לא צילום מבשר טובות. את השני פירסמו האוקראינים, ובו נראה מל"ט מתעד חייל רוסי מבוהל ומפוחד, שיודע שרק השבי יציל את חייו. זה צילום עם פוטנציאל נפיץ בקרב המוראל הרוסי.

איזה מהצילומים מציאותי יותר? קשה לדעת. ברור שהצדדים מנסים "להשתלט על הנרטיב". הרוסים כבר נתפסו בשקר אחד. פוטין הכריז שההתקפות נהדפו, אך כתבים זרים מאשרים שהאוקראינים כבשו כמה כפרים.

ברור למדי שהמתקפה בשלביה המוקדמים. האוקראינים מנסים לגלות נקודות חולשה. כפר פה וכפר שם אינם מעלים או מורידים, אלא במובן של יחסי ציבור. הקיץ ארוך וכך גם קו החזית.

חייל אוקראיני משגר פגז אל עבר עמדה רוסית הסמוכה לעיר בחמוט / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky
 חייל אוקראיני משגר פגז אל עבר עמדה רוסית הסמוכה לעיר בחמוט / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

5רוג'ר פיין, האיש ששמע את שירת הלווייתנים

השבוע מת רוג'ר פיין (88), המדען שגילה לפני 56 שנה, שהלווייתנים יכולים לשיר. מהנדס צי, שצותת לצוללות סובייטיות, נתן לפיין הקלטות של קולות בלתי מזוהים מתחת לפני הים.

פיין עמד על טבעם של הקולות ועל הפוטנציאל שלהם למניעת הכחדת הלווייתנים. שלוש שנים לאחר מכן, הוא פרסם אלבום "שירי הלווייתן גדול-הסנפיר" שהיה לרב מכר, ומילא תפקיד מרכזי בתנועה להגנת הלווייתנים.

בני משפחתו הקיפו את מיטתו, שרו (לא שירי לווייתנים), ונפרדו ממנו.