בדליה ינסו להפחית את מחיר ההצעה לתחנת אשכול, אך ספק אם חברת החשמל תוכל לאפשר זאת לעצמה

חברת דליה אנרגיה כבר מבינה שלא תוכל לממן את הצעתה חסרת התקדים לרכישת התחנה תמורת 12.4 מיליארד שקל • כעת היא מקווה שחברת החשמל תסכים להיכנס איתה למו"מ על הפחתה במחיר • לפי הערכות, במידה וחברת החשמל תסכים, צפויה או.פי.סי לפנות לבית המשפט

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל
תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל

המהומה סביב תוצאות המכרז למכירת תחנת הכוח אשכול של חברת החשמל לא נפסקת: חברת דליה אנרגיה, שכבר מבינה שלא תוכל לממן את הצעתה חסרת התקדים לרכישת התחנה תמורת כ-12.4 מיליארד שקל (הצעה הגבוהה ביותר מ-5 מיליארד שקל מהשנייה במכרז), מקווה שחברת החשמל תסכים להיכנס איתה למו"מ על הפחתה מסויימת במחיר שהציעה. אלא שספק אם הדבר יתאפשר. זאת מאחר שההצעה השנייה בגובהה, שהגישה חברת או.פי.סי אנרגיה (כ-7 מיליארד שקל) הוכרזה כבר כ"כשיר שני", מה שצפוי להקשות על חברת החשמל להכריז על מכרז מחודש או להתמקח על הפחתת המחיר הגבוה בהרבה שהציעה דליה אנרגיה.

מכה לדליה אנרגיה במכרז תחנת אשכול: תעבורה שהחזיקה ב-25% מההצעה החליטה לסגת מהשותפות 
תמורת סכום חסר תקדים של 12.4 מיליארד שקל: דליה ותעבורה זכו במכרז על תחנת הכוח אשכול 

לפי דיני מכרזים, אותה התמקחות למעשה אסורה, משום שהיא פותחת לכאורה אפשרות לגורמים שיגשו למכרזים שונים להגיש הצעות מחיר גבוהות באופן מופרך כדי לזכות במכרז ואז להתחיל התמקחות. לפי הערכות, אם בכל זאת חברת החשמל תחליט ללכת על אופציית המו"מ עם דליה אנרגיה, צפויה או.פי.סי, שבשליטת עידן עופר, לפנות לבית המשפט.

מנגד, בשוק האנרגיה מעריכים כי בשלב זה דליה מנסה למשוך זמן, וגם אם זה נכון - בשורה התחתונה יש "דד-ליין". ביום חמישי האחרון, שבו הוכרזו תוצאות המכרז, החל פרק זמן בן 14 ימים שבמסגרתו, בהתאם למסמכי המכרז, נדרשת הקבוצה הזוכה למסור ערבות בסך 200 מיליון שקל צמוד מדד. סכום זה מיועד להחליף את ערבות המכרז שניתנה לחברת החשמל בסך 100 מיליון שקל. כלומר, להפקיד 100 מיליון שקל נוספים. במידה והדבר לא ייעשה תפסיד דליה את 100 מיליון השקל שהכבר הפקידה כערבות.

במידה ואותה ערבות נוספת לא תופקד, 100 מיליון שקל יחולטו - הזכייה תועבר, כאמור, לאו. פי. סי. שבשליטת עידן עופר וקרן נוי. אם וכאשר דליה תודיע לחברת החשמל בשלב מוקדם כי היא מוותרת על זכייתה, או לחילופין יגיע תום המועד בן 14 הימים להפקדת 100 מיליון שקל נוספים, וההצעה תעבור לאו. פי. סי. - האחרונה צפויה להפקיד את הערבות הנוספת במהרה ולקבע את זכייתה.