להבין את הבינה: מהפכת ה־AI תגיע לכל תחום בחיינו, איך נתגונן וגם נרוויח

האינטליגנציה המלאכותית תוטמע בסופו של דבר כמעט בכל ענף ותחום בכלכלה, ותשנה את האופן שבו אנו לומדים, מייצרים, צורכים ועוד • לממשלות שמור כאב הראש של אסדרת התחום ומניעת פשיעה, ולמשקיעים טמון האתגר של זיהוי היישומים והחברות שיטלטלו את השוק

מהפכת ה־AI תגיע לכל תחום בחיינו / אילוסטרציה: Shutterstock
מהפכת ה־AI תגיע לכל תחום בחיינו / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותב הוא מנכ"ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות 

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם

אחת משיחות הסלון הנפוצות בתקופה האחרונה נסובה סביב ChatGPT, טכנולוגיית אינטליגנציה מלאכותית (AI) היודעת ללמוד את שפת המשתמשים ולהוות צד לשיחה, עם יצירת מענה החל משאלות פשוטות ועד דיונים מורכבים.

הדקו חגורות: הריבית תעלה עוד, הנדל"ן המסחרי יצלול וכשלי האשראי יתרבו 
רפאל תחלק לעובדים בונוסים של 60 מיליון שקל, יותר מהרווח הנקי השנתי | בלעדי

טכנולוגיית AI כוללת בתוכה מספר תחומים מובילים:

1. מכונות לומדות (Machine Learning): מכשירים הלומדים דרך איסוף נתונים. לתחום זה שימושים רבים כגון אפליקציות לזיהוי קול או פנים.

2. עיבוד שפתי Natural) language processing): אלגוריתם להבנה וניתוח שפת היומיום, משמש לאפליקציות רבות כגון עוזר אישי, תרגום שפה וצ'אט־בוט.

3. רובוטיקה: מכונות המשמשות לעבודה פיזית ותוך כדי איסוף נתונים משפרות את עצמן. הרובוטיקה נמצאת בעיקר בקווי ייצור אך גם בשילוח ואספקה, ואפילו במחקר.

4. ראייה ממוחשבת (Computer Vision): תחום זה כולל ניתוח והבנה של וידיאו ותמונות, ומשמש בענפים רבים כגון מכוניות אוטונומיות, אפליקציות לזיהוי פנים ומערכות בטיחות.

זה שנים רבות שטכנולוגיית ה־AI נמצאת בפיתוח מואץ על־ידי חברות רבות בשוק, בהן גם ענקיות טכנולוגיה וסטארט־אפים. כיום השפעתה על חיינו מתגברת ונוגעת גם למה שאנחנו חושבים, עושים, אוכלים, קונים וכדומה. התפתחות הטכנולוגיה, והצורך הגובר בהטמעתה בשירותים ומוצרים נוספים, מובילים לכך שהיכולות שלה הולכות ומשתפרות באופן מהיר.

תחום ה־AI הופך להיות צורך הכרחי בלא מעט תעשיות בהן רפואה, פיננסים, הייטק ועוד, כשבתחומים רבים הקטליזטור הוא הרצון לעבור לאוטומציות אם זה בייצור, מכירות או שירות לקוחות, במטרה לאפשר צמיחה עסקית מהירה. ענף ה־AI הוא המפתח לכך הודות להקטנת עלויות מצד אחד ולשיפור המערכות מצד שני, במגוון תחומים כאמור.

גישה קלה, אחריות גדולה לממשלות

הפיתוחים הבלתי פוסקים והאצת הטכנולוגיה לשימושי AI גורמים להרבה מאוד דאגה ומעוררים שיח סוער. לפני כחודש חתמו עשרות רבות של חוקרים, מפתחים ומומחים נוספים מעמק הסיליקון ומרחבי העולם על מכתב המפרט את הסכנות הטמונות בהמשך האצת הפיתוחים בתחום. בין אלו היו גם כמה מהשמות המובילים בעולם בתחום פיתוח ה־AI עצמו, והאזהרות דיברו על סופה של האנושות כפי שאנו מכירים אותה וסכנה אמיתית של מגפות, מלחמות ואף הכחדת המין האנושי. מנגד, מומחים אחרים טוענים כי המכתב מנופח ומוגזם ואינו נתמך על ידי נתונים אמיתיים.

מה שאינו מוטל בספק הוא כי בפני ה־AI ניצבים עוד אתגרים רבים: עדיין לא מוגדרת לה רגולציה מתאימה, אין כללי אתיקה מסודרים והאימוץ של הטכנולוגיה צריך להבטיח שהמידע לא יהיה מוטה או מטעה. כבר התברר לכל שהטכנולוגיה גם מאפשרת זיופים ורמאויות כגון יצירת תמונות או קבצי קול הנחזים למקוריים, שלא באמת קרו במציאות.

באפריל האחרון איטליה הייתה למדינה הדמוקרטית הראשונה שאוסרת את השימוש ב־ChatGpt4, בשל הדאגה שהביעה רשות ההגנה על המידע במדינה מסוגיות מדיניות הפרטיות ואיסוף המידע של האפליקציה. היצרנית חברת Open Ai, בגיבוי חברת מיקרוסופט, הטמיעה את השינויים שנדרשו על ידי הרגולטור האיטלקי, ובסוף החודש שעבר חזרה האפליקציה לפעול במדינה. וזו רק יריית הפתיחה למהלך שיתרחב כשמדינות יידרשו לנושא הרגולציה והכללים המשפטיים הבסיסיים בנוגע לתחום.

בריטניה כבר הודיעה כי הקימה צוותים לבחון רגולציה ואתיקה בנושא, וגם האיחוד האירופי וכמובן ארה"ב לא יוכלו להישאר מאחור, לנוכח ההתקדמות המהירה וכן הגישה הקלה לטכנולוגיה הזו.

אתגר גדול נוסף הוא בגיוס אנשי מקצוע מנוסים המתמחים בפיתוח וייצור בתחום. הביקוש כמובן גובר על ההיצע, וכוח אדם מקצועי ומיומן יכול להעלות דרישות שכר שיקשו על חברות קטנות יותר וסטארט־אפים להצטייד בכוח אדם איכותי ולקדם את פיתוח הרעיונות שלהם.

בבריאות, בחקלאות, בקמעונות, ואיפה לא

אבל האתגרים והקשיים לא מאטים את התקדמות הטכנולוגיה, להיפך. שוק ה־AI הולך ומתרחב במהירות עם חברות רבות שמפתחות טכנולוגיות מגוונות. גופים שונים בעולם ניסו לחזות את גודל השוק בשנים הקרובות, ועל אף הפערים בין התחזיות השונות, מסתמן קונצנזוס כי השוק אמור לגדול משמעותית עם קצב צמיחה שנתי (CGAR) של מעל 30%, וכי טכנולוגיית AI אמורה להיות מוטמעת בענפים רבים ולשנות לחלוטין את הדרך שבה התנהלו עד עתה.

בתחום הבריאות למשל, הטכנולוגיה תוכל לאבחן חולים בכך שתשווה את התסמינים שלהם לכל מקרה שקרה אי פעם בצורה מיידית, וכך לאתר את דרכי הטיפול המיטביות, להאיץ פיתוח תרופות וחיסונים ולהפחית משמעותית עלויות מחקר, טיפול ועוד. בתחום החקלאות, על בסיס תמונות לוויין או רחפן תוכל הטכנולוגיה לנתח את מצב הגידולים, לזהות בעיות דוגמת מחלות צמחים ולהמליץ על דרכי טיפול.

בתחום הקמעונאות ניתן לשער שהיישומים ישמשו לסידור מיטבי של המוצרים. לדוגמה אחרי ניתוח ואנליזת נתונים, אם אלו יצביעו כי רוב הלקוחות שנכנסים לחנות קונים לחם וחלב בין שאר המוצרים, יש מספר אסטרטגיות שלפיהן ניתן לפעול. אפשרות אחת, לשים את הלחם והחלב קרובים האחד לשני תוך יצירת מקסימום נוחות ללקוח, או לחלופין למקם את הלחם והחלב בשתי הפינות הכי מרוחקות של הסופר על מנת לגרום ללקוחות להסתובב בין כל המדפים, ובכך להגדיל את הקנייה שלהם.

בסופו של דבר, האינטליגנציה המלאכותית תוטמע בכמעט כל ענף ותחום בכלכלה, ולא במובן של שיפור או שדרוג אלא בדרך של מהפכה אמיתית. זו כמובן תשפיע על היבטים נרחבים בחיינו ותשנה את הדרך שבה אנו לומדים, מייצרים, צורכים ועוד.

השקעה אינטליגנטית באמצעות קרנות סל

אפשר להניח שאחת ההשפעות המהותיות של מהפכת ה־AI תהיה אוטומציה של משימות שיבוצעו על ידי מכונות שעד היום נעשו בידי בני אדם. תהליך זה יוזיל עלויות בצורה משמעותית, ידייק את המשימות למינימום טעויות וייעל את השירות, ובכך יהווה פקטור משמעותי על הגדלת הרווחיות של חברות.

השקעה בסקטור הבינה המלאכותית דורשת מיומנות רבה לנוכח שפע החברות, שכל אחת מתמחה בתת סקטור אחר ועם מיקוד שונה כגון פיתוח, ייצור או הטמעה, כך שלא פשוט לנתח מי תהיה הבאה שתככב בשוק.

לכן השקעה מועדפת בסקטור היא באמצעות קרנות סל, היוצרות פיזור השקעה בין החברות בתחום.

שני מדדים מרכזיים בסקטור ה־AI הם: Global Robotics and Artificial Intelligence Index והשני Global Robotics and Automation Index.

אחרי שני אלו יש לא מעט קרנות סל שעוקבות, ומהן ניתן לציין את Global X Robotics & Artificial Intelligence ETF ו-ROBO Global Robotics and Automation Index ETF.