דוח חדש: המשבר בסקטור הביומד החמיר ב־2023

דוח סטארט-אפ ניישן סנטרל מסכם את הרבעון הראשון בהשקעות בישראל • ברבעון הראשון של 2023 גויסו בתחום טכנולוגיות הבריאות בישראל 226 מיליון דולר בלבד

בפארמה ובמכשור הרפואי בוצעו עסקאות ספורות בלבד / אילוסטרציה: Shutterstock
בפארמה ובמכשור הרפואי בוצעו עסקאות ספורות בלבד / אילוסטרציה: Shutterstock

קבוצת סטארט-אפ ניישן סנטרל פרסמה דוח מסכם של ביצועי הביומד ברבעון הראשון של 2023 והנתונים מצביעים על כך שהמשבר של סוף 2022 נמשך אל תוך 2023, ואף החמיר.

ברבעון הראשון גויסו בתחום טכנולוגיות הבריאות בישראל 226 מיליון דולר בלבד, 32 סבבי גיוס. מדובר בירידה של 70% לעומת הרבעון המקביל ב-2022 ושל 50% לעומת הרבעון הקודם לו, הרביעי של 2022.

הסקטורים המועדפים

בסקטור מדעי החיים בישראל פועלות 1,600 חברות - המספר הגבוה ביותר בין התחומים של מגזר ההייטק. אולם למרות ריבוי החברות, התחום הזה נמצא רק במקום הרביעי מבחינת היקף ההשקעות הכולל. הירידה בפעילות בתחום הבריאות 2022 לעומת 2021, הייתה של 27%, ירידה מתונה יותר מאשר בסקטור ההייטק בממוצע, כנראה גם משום שבשנים הטובות, הנסיקה בסקטור הרפואי בישראל הייתה נמוכה יותר מאשר בסקטור ההייטק הישראלי בכללותו. אבל ברבעון השלישי, הירידה לעומת התקופה המקבילה היא כבר דומה לזו של תתסקטורים האחרים.

בשני תחומים עדיין נרשמו גיוסים ברבעון הראשון: בריאות דיגיטלית, עם דגש על מערכות תומכות החלטה למערכת הרפואית, ומכשור רפואי. בתחום הפארמה בוצעו רק שלוש עסקאות משמעותיות, ומהן רק אחת פרטית ושתיים בחברות שכבר נסחרות בבורסה.

בתחום הבריאות הדיגיטלית, נרשמו עסקאות גם עבור מוצרים התורמים למעורבות של הצרכן בבריאותו ומוצרים שעוזרים לניהול תהליכים במערכות רפואיות. תחומים אחרים בבריאות דיגיטלית, שפועלות בהם חברות ישראליות רבות, כמו טיפול במכשור דיגיטלי ואבחון וניטור מרחוק, לא קיבלו ברבעון הזה מימון ההולם את חלקם בשוק.

מי היו המגייסות הגדולות

בפארמה ובמכשור הרפואי בוצעו עסקאות ספורות בלבד, אך בתחום המכשור הרפואי לפחות חלק מהעסקאות היו בהיקף משמעותי. המגייסות הגדולות של הרבעון היו Sonivie, שגייסה 60 מיליון דולר למוצר בתחום המכשור הרפואי לטיפול בלחץ דם בריאות, מדיוונד, שגייסה 28 מיליון דולר למוצר לטיפול בכוויות ופצעים, Assured Allies שגייסה 22 מיליון דולר עבור מערכת הערכת סיכונים רפואיים עבור מערכות בריאות וחברות ביטוח, MDI Health שגייסה 20 מיליון דולר עבור מערכת מבוססת AI לניהול משטר תרופות ו-Surgical Theatre שגייסה 15 מיליון דולר למערכת VR לניתוחים.

בינה מלאכותית הופכת לחלק בלתי נפרד מעולם הביומד. 61% מהחברות שביצעו עסקאות הוטמע רכיב בריאות דיגיטלית.

הדוח הוצג על ידי שרון גור אריה, מנהלת שיתופי פעולה גלובליים בתחום הבריאות בסטארט-אפ ניישן סנטרל, בכנס משקיעים ובכירים מתעשיית הביומד בעולמית, שערך משרד עורכי הדין ארנון תדמור לוי.

"האתגרים שאנו רואים במגזר מדעי החיים המקומי אינם ייחודיים לישראל", אמרה עו"ד יוכבד נובוגרודר שושן, שותפה מובילה בתחום מדעי החיים. הם משקפים לחצים של השוק על התעשייה בקנה מידה עולמי, שגם אנחנו לא חסינים מפניו. החדשנות בביומד בישראל לא נעצרת, והאתגר העיקרי הוא גישה של החברות להון הנדרש כדי לתדלק את המשך הצמיחה. אך גם במצב כזה, היתרונות הבסיסיים של ישראל - יצירתיות ויזמות - נותרו ברורים וחזקים".