יש לכם חצי מיליון אירו? ויזת הזהב לפורטוגל צפויה לחזור

הממשלה הכריזה על סיום תוכנית ויזת הזהב למי שמשקיע בנדל"ן במדינה, אבל תאפשר למשקיעים בחברות, מחקר ופיתוח או אמנות להיות חלק מהתוכנית • הסכום ההתחלתי: כרבע מיליון אירו

דרכון פורטוגלי. המדינה חוזרת לאפשר ''ויזת זהב'' / צילום: Shutterstock
דרכון פורטוגלי. המדינה חוזרת לאפשר ''ויזת זהב'' / צילום: Shutterstock

ממשלת פורטוגל שוקלת בימים אלה לחזור בה חלקית מהביטול הגורף של תוכנית "ויזת הזהב" למשקיעים במדינה, עליה הכריזה בפברואר השנה. ראש הממשלה אנטוניו קושטה הודיע אז כי בשל מצוקת הדיור במדינה, מחירים עולים ותחרות מול משקיעים זרים, ליסבון החליטה לשים קץ לתוכנית בה מי שמשקיע כחצי מיליון אירו בנדל"ן (או פחות אם מדובר בבתים לשימור בפריפריה) מקבל אישור שהייה בפורטוגל, שיכול להפוך לדרכון פורטוגלי אחרי כמה שנים באופן קל יחסית.

קפריסין, יוון או פורטוגל: כל מה שידוע על תוכנית "אקסודוס" של ההייטקיסטים לאירופה | שאלות ותשובות
המאבק הצרפתי באינפלציה: איום על יצרניות המזון להוריד מחירים

כעת נראה כי הממשלה הסוציאל-דמוקרטית החליטה לרכך את הביטול, ותאפשר ויזת זהב למשקיעים במדינה, אך לא בתחום הנדל"ן. לפי הצעות שפורסמו בתקשורת המקומית בימים האחרונים, מי שישקיע כחצי מיליון אירו בחברות בתחום הון סיכון או בתחום מחקר מדעי, או מי שישקיע כרבע מיליון אירו בתחום התרבות והאומנות, יוכלו להיות זכאים לויזת זהב. כך גם לגבי השקעות שיסייעו ליצור לפחות עשר משרות קבועות, או השקעות של חצי מיליון אירו שיסייעו ליצור חמש משרות. הצבעה בעניין השינויים אמורה להתקיים השבוע על ידי המפלגה השלטת.

"ויזת זהב" הוכרזה לפני יותר מעשור

התוכנית הפורטוגלית ל"ויזות זהב" הוכרזה לפני יותר מעשור ומשכה מאז כ-6 מיליארד אירו בהשקעות נדל"ן במדינה. המספר הרב ביותר של ויזות זהב ניתן עד כה לתושבים סיניים, לפי הנתונים: כ-5,000 ויזות מתוך 11,628 שהוענקו. לפי הערכות, רק כמה מאות ישראלים ניצלו את התוכנית, בעוד אלפי ישראלים קיבלו דרכון פורטוגלי במסגרת היותם צאצאים של הקהילה היהודית שחיה במדינה עד המאה ה-15.

לדברי הממשלה, התוכנית שהוכרז על ביטולה אחראית בחלקה לזינוק במחירים שחוו אזורי ביקוש כמו פורטו וליסבון, ולכך שנכסים רבים נרכשו על-ידי תושבים עשירים מהעולם ומהאיחוד האירופי ומושכרים כעת באמצעות פלטפורמות כמו Airbnb. מחירי הנדל"ן בליסבון, למשל, הוכפלו בשמונה השנים האחרונות, אך הם עדיין זולים יחסית לבירות מערביות אחרות ועומדים על כ-3,800 אירו למ"ר.

זו הסיבה שהשינויים המוצעים כעת הם חלק מרפורמת הדיור של הממשלה. הם עדיין צריכים לעבור אישור בפרלמנט.

עו"ד איתי מור, מומחה להשקעות בפורטוגל, אמר ל"גלובס" כי משמעות המהלך היא ש"פורטוגל פועלת להחזיר לתוקף את אחד האפיקים היחידים הנותרים להשגת אזרחות פורטוגלית - תכנית ויזת זהב". לדבריו, "הדבר יאפשר לכל מי שטרם נכנס לתהליך להתחיל אותו", אך בתנאים החדשים.