צרפת בוערת: לילה רביעי של פרעות, הצתות ועימותים עם המשטרה

מאות מוחים נעצרו במהלך הלילה וכ-45,000 שוטרים נפרסו ברחובות • זהו הלילה הרביעי למחאות ועימותים הנרחבים שנרשמו בלילות האחרונים, בעקבת הרג הצעיר ממוצא צפון-אפריקאי על ידי שוטר בפריז ביום שלישי האחרון  • הממשלה הורתה לכל השרים להימנע מנסיעות לא נחוצות מחוץ למדינה • מעל 1000 עצורים עד כה במהלך העימותים

מהומות בצרפת, הלילה / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias
מהומות בצרפת, הלילה / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias

עימותים אלימים נרחבים נרשמו בלילות האחרונים בין מפגינים ופורעים לבין כוחות המשטרה הצרפתית בכמה ערים במדינה, במחאה על הרג צעיר ממוצא צפון-אפריקאי על ידי שוטר בפריז ביום שלישי. האירוע תועד בווידיאו, שהפך לוויראלי, וגרר מפגני זעם של המונים בכמה מוקדים בצרפת בשלושת הלילות האחרונים. המפגינים הציתו אוטובוסים, מכוניות ואפילו קרונות חשמלית, פרצו ובזזו חנויות במרכזי הערים, הציתו מבני ציבור והתעמתו באלימות עם שוטרים. בצרפת חוששים משידור חוזר של "מהומות המהגרים" של 2005, אז ניטשו קרבות במשך שבועות והממשלה נאלצה להכריז על מצב חירום.

מהומות בצרפת, הלילה / צילום: Associated Press, Lewis Joly
 מהומות בצרפת, הלילה / צילום: Associated Press, Lewis Joly

נשיא צרפת עמנואל מקרון כבר כינס כמה פגישות חירום של הממשלה בנושא, אחרי שגינה באופן ברור את התקרית. הוא ביטל את השתתפותו בפסגה של ראשי האיחוד האירופי בבריסל בסוף השבוע, ושב לפריז לפגישה נוספת. הממשלה הורתה לכל השרים להימנע מנסיעות לא נחוצות מחוץ למדינה. יותר מ-1,000 בני אדם נעצרו עד כה במהומות בכמה מוקדים ברחבי צרפת. לפי הדיווחים, הממשלה "שוקלת את כל האפשרויות", כולל הכרזה על מצב חירום, כפי שנעשה בעבר ובמקרים של התקפות טרור.

שוטר משליך גז ז מדמיע במהלך מהומות בשטרסבורג, מזרח צרפת / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias
 שוטר משליך גז ז מדמיע במהלך מהומות בשטרסבורג, מזרח צרפת / צילום: Associated Press, Jean-Francois Badias

גל המהומות הנוכחי החל לאחר שנער בשם נאהל מ., בן 17 ממוצא צפון-אפריקאי, נורה ונהרג על ידי שוטרים אחרי שניסה להימלט מבדיקה משטרתית בפרבר של פריז. הזעם שנוצר לאחר שהתקרית פורסמה, במיוחד לאור העובדה שתועדה, התפרץ כבר באותו הלילה בפריז, והתרחב מאז לערים אחרות כמו ליל, מרסיי, שטראסבורג, טולוז וליון. המשטרה שלחה כ-40 אלף שוטרים לרחובות, אך המהומות עד כה מתרחשות בקנה מדה נרחב מדי להתמודדות יעילה. בין היתר, הותקפו תחנות משטרה, נשרפו בתי ספר, ספריה ומבני ציבור אחרים. הציבור וכלי התקשורת הביעו חשש מפני לילה רביעי של התפרעויות הלילה.

מהומות בפריז, צרפת / צילום: Associated Press, Aurelien Morissard
 מהומות בפריז, צרפת / צילום: Associated Press, Aurelien Morissard

"המטרה שלנו היא להשיב את החוק והסדר לרחובות", אמרה היום ראשת ממשלת צרפת, אליזבת בורן, לפני השתתפותה בפסגת החירום שכינס מקרון. בעקבות העובדה כי אוטובוסים הותקפו והוצתו במוקדים רבים, החליטה הממשלה להורות על הפסקת הנסיעה בתחבורה הציבורית המקומית ברחבי צרפת מהשעה תשע בערב, היום. עוצר יוכרז באזורים מסוימים. המשטרה דיווחה כי השוטר היורה, שלפי הווידיאו שפורסם לא היה בסכנת חיים, נמצא במעצר ויוגש נגדו כתב אישום על הריגה. שני השוטרים שהיו מעורבים באירוע רדפו באמצעות אופנועים אחרי הצעיר, שככל הנראה ביצע עבירות תנועה ונסע בפראות. כשניסה להתחמק, ירה בו אחד מהם למוות. הצעיר נהג ללא רשיון.

הפגנות ומהומות בצרפת / צילום: Associated Press, Aurelien Morissard
 הפגנות ומהומות בצרפת / צילום: Associated Press, Aurelien Morissard

אמו של הצעיר שנורה השתתפה בהפגנה שאורגנה מיד לאחר התקרית ברובע נאנטר שבפרברי פאריס, ואמרה לתקשורת כי היא דורשת כי הצדק ייעשה. "אני לא כועסת על המשטרה. אני כועסת על אדם אחד, שלקח את חייו של בני. זוהי האשמה של אדם אחד, לא של המערכת כולה. (הבן שלי) נראה כמו ערבי צעיר, והם לקחו את חייו", אמרה האם, מוניה. למרות דבריה, הזעם הקיים בפרברי ערים מרכזיות בצרפת, שבהן מתרכזים מהגרים רבים מאפריקה ומהמזרח התיכון, הוביל למהומות נגד השלטון, כולל תחנות משטרה ומבני ציבור. במסגרת ההפגנות, אנדרטה לזכר יהודים ולוחמי מחתרת שגורשו אל מותם בנאנטר, הושחתה על ידי המוחים, שריססו עליה כתובות נגד המשטרה והממשלה. אחד המוחים ניסה גם להצית את דגל צרפת המתנוסס מעל האנדרטה ביום חמישי. ישנם דיווחים גם על כתובות אנטישמיות שרוססו על האנדרטה.

האירועים מזכירים לרבים בצרפת מהומות דומות, על רקע אתני, שהתחוללו ב-2005, אז שני צעירים ממוצא אפריקאי התחשמלו למוות בעת שנמלטו מהמשטרה שרדפה אחריהם. מהומות אלו נמשכו במוקדים מסוימים במשך שבועות והיו מלווים באלימות רבה. ממשלת בריטניה הזהירה הערב את מי שנוסעים לצרפת להימנע מאזורי הפרברים מחשש לפגיעה. מחר אמורה להתקיים הלוויתו של נאהל. קונצרט פופ גדול שתוכנן להתקיים בסטאד דה פראנס מחר בוטל.

מקרון קרא הערב "לכל ההורים לנהוג באחריות", ואמר כי יפעל כדי להסיר תוכן אלים ומסית מהרשתות החברתיות, שבהן תועד לא רק מקרה ההרג אלא גם ההתפרעויות בלילות האחרונים, הכוללים ביזה של סופרמרקטים, סניפי "אפל" ו"לואי ויטון" ואחרים.