הפועלים לא יעניק ריבית על העו"ש: אלו ההטבות שיציע ללקוחות

בנק הפועלים מציע מתווה אחר מאשר המתחרים כדי לעמוד בדרישות בנק ישראל להיטיב עם הלקוחות בשל העלאות הריבית: קיזוז ימי הזכות בחשבון עם ימי המינוס • לקוחות שמצבם טוב לא יקבלו כל הטבה על העו"ש • בדומה ללאומי ומזרחי טפחות, גם הבינלאומי יעניק תשלום ריבית בשיעור של 2.2%-1.8% לשנה על יתרות זכות בעו"ש עד לסכום של 25,000 שקל

בנק הבינלאומי ובנק הפועלים / צילום: כדיה לוי, בר -אל
בנק הבינלאומי ובנק הפועלים / צילום: כדיה לוי, בר -אל

בנק הפועלים פרסם בשעות הצהריים (א') את חבילת ההטבות שלו בעקבות הלחץ שהפעיל על המערכת הבנקאית הנגיד ובעקבות כוונות החקיקה של חברי הכנסת והשרים. בניגוד ליתר הבנקים שפרסמו החל מהשבוע שעבר את חבילת ההטבות שלהן (מלבד דיסקונט שעוד לא הודיע על ההטבות), הפועלים לא מציע ריבית על העו"ש, אלא חוזר לפורמט של קיזוז ימי הזכות בחשבון עם ימי המינוס, כך שהוא משלב בין שתי דרישות שעלו בשיחת הנזיפה של הנגיד מלפני כמעט שבועיים - זו של מתן ריבית על העו"ש לבין שיפור התנאים על המינוס.

בפועלים הסבירו כי הסכומים שנצברים בימי הפלוס מקזזים את הסכומים שנצברים בימי המינוס ועליהם יש לשלם ריבית. כך שבפועל - הריבית שהלקוח משלם על יתרות החובה שלו תקטן. המוצר מיועד למאות אלפי לקוחות פרטיים הנמצאים בחלק מהחודש ביתרות זכות ובחלק אחר שלו ביתרות חובה ומקטין את הריבית המשולמת על יתרות החובה. המשמעות היא שלקוח שלא נמצא כלל במינוס, ויתרתו חיובית לכל משך החודש, לא יקבל הטבה כלל.

"במסגרת המהלך, הבנק מעלה משמעותית את תקרת חישוב יתרות הזכות המצטברות לקיזוז, שעמדה עד כה על 10,000 שקל לחודש לכל היותר, לתקרה מצטברת מקסימלית בסך 300,000 שקל בחודש".

בבנק המחישו זאת באמצעו דוגמה של לקוח שהיה ביתרת זכות בסך 10,000 שקל למשך 10 ימים ולאחר מכן גם היה ביתרת חובה באותו הסכום למשך 20 ימים: ללא מנגנון העו"ש המקזז, הלקוח היה משלם ריבית בסך של כ-840 שקל בשנה. עם מנגנון עו"ש מקזז הלקוח ישלם כ-420 שקל בשנה, כלומר 420 שקל פחות לעומת זאת, ריבית זכות בגובה 2% כפי שהציעו בלאומי ובמזרחי טפחות, על יתרת העו"ש היתה מקנה ללקוח כ-66 שקל בשנה.

בנוסף מציע הפועלים הפחתה משמעותית של שיעורי הריבית על המינוס במדרגה השנייה והשלישית במסגרות העו"ש שקל והחח"ד הפרטי, וישווה את הריביות במדרגות אלו לזו הנגבית במדרגה הראשונה. מדובר בהפחתת ריבית בשיעור של 2.7%-2.9% במסגרת עו"ש משכורת ובשיעור של 0.5% בחח"ד פרטי. ההטבה תהיה למשך שנה ותיכנס לתוקף לכלל הלקוחות בעלי מסגרת עו"ש או חח"ד פרטי החל מה-1 באוגוסט באופן אוטומטי.

בתגובה להודעה של הפועלים על הקיזוז בין הפלוס למינוס, מזרחי טפחות עדכן את ההטבות שלו לקוחות. כך, פרסם הבנק כי לקוחות שהחשבון שלהם במהלך החודש נמצא מספר ימים בפלוס ומספר ימים במינוס, יזכו גם בריבית על הפלוס - על-פי הקריטריונים שקבע הבנק (לקוחות פרטיים עם נכסים פיננסיים של עד 50 אלף שקל בחשבון, יקבלו ריבית בשיעור 2% על יתרות זכות בחשבון עד לסכום של 25 אלף שקל ) ובנוסף, ייהנו מקיזוז בין יתרת הזכות ליתרת החובה בחשבון העו"ש, עד לסכום של 10,000 שקל, כפי שהיה בפועלים עד עתה רק ללא ההטבה על העו"ש.

הבינלאומי יעניק תשלום ריבית של כ-2% לשנה על יתרות זכות בעו"ש 

לאחר שבנק לאומי ובנק מזרחי טפחות הכריזו בשבוע שעבר על הטבות ללקוחות, הבוקר עושה זאת הבנק הבינלאומי. זאת, לאחר שיחת הנזיפה שנגיד בנק ישראל אמיר ירון ערך למנכ"לי הבנקים באמצע יוני

 בנק לאומי יעניק ריבית של 2% על יתרה של עד 25,000 שקל בחשבון העו"ש 
הסכמי השכר בבנקים: מי קיבלו תוספת גדולה למשכורת, והיכן חילקו 50 אלף שקל למנהלים המצטיינים? | בדיקת גלובס
התשובה של מזרחי טפחות ללחץ של הנגיד: ריבית 2% על העו"ש והטבות על המינוס 

בדומה ללאומי ומזרחי טפחות, גם הבינלאומי יעניק תשלום ריבית בשיעור של 2.2%-1.8% לשנה על יתרות זכות בעו"ש עד ליתרת זכות בסכום של 25,000 שקל. ההטבה תשולם אחת לרבעון על יתרות שיצטברו החל מ-1 ביולי ותינתן לשתי קבוצות לקוחות פרטיים המקבלים משכורת בחשבונם ושסך הנכסים הפיננסים בחשבונם: עו"ש, ני"ע ופיקדונות, אינו עולה על שווי של 50,000 שקל. 

בקבוצה הראשונה לקוחות להם הלוואה צרכנית בריבית משתנה עם יתרה לסילוק ב-1 ביולי של 10,000 שקל ומעלה או משכנתא, המשולמות כסדרן. לקוחות אלה יקבלו ריבית של 2.2% במטרה לסייע להם בתקופה בה הריבית על האשראי עולה בשל עליית הריבית במשק. בקבוצה השנייה - לקוחות ללא אשראי בריבית משתנה בבנק להם פעילות בכרטיסי אשראי של הבנק בהיקף חודשי של 3,000 שקל ויותר, שיקבלו ריבית בשיעור של 1.8%.

הטבה נוספת שמשיק היום הבינלאומי היא לבעלי משכנתאות: לקוחות בעלי משכנתא בבנק הכוללת מסלול פריים, אשר ההחזר החודשי בה התייקר במעל 500 שקל במהלך השנה האחרונה - ייהנו מזיכוי ריבית בסך של 1,400 שקל על מסלול הפריים וזאת על רקע התייקרות ההחזרים בחודשים האחרונים עקב עליית ריבית בנק ישראל. הזיכוי יוענק בארבעה תשלומים רבעוניים ככל שהמשכנתא עדיין לא נפרעה. ההטבה תינתן לבעלי הלוואת משכנתא המשולמת כסדרה ושניתנה לרכישת דירה יחידה למגורים ששוויה ביום המימון לא עלה על 2 מיליון ש"ח, שיעור מימון של מעל 60%, ובעלי החזר חודשי מעל 30% מההכנסה.

הטבה נוספת היא בריבית החובה על העו"ש: היום הודיע הבנק על הפחתה בשיעור של 1% - בדומה לשיעור המצטבר של שלושת העלאות הריבית האחרונות של בנק ישראל, על המסגרות לבנקאות אישית (משקי בית), כך שסך ההפחתה על הריבית המרבית על מסגרות אלה מגיע ל-2% (לאחר שבאוקטובר הפחית הבנק את גובה הריבית ב-1%).