הישראלית שגייסה 82 מיליון דולר והחברה שרוצה לדייק MRI פי 100 אלף

אוגמדיקס, שפיתחה מערכת מתקדמת לניווט תוך־גופי עבור ניתוחי עמוד שדרה, הודיעה בשבוע שעבר על גיוס משמעותי של 82.5 מיליון דולר • Nvision Imaging הגרמנית, אותה הקים הישראלי ד"ר סלע ברוש, שואפת להגביר את הדיוק של MRI פי 100,000 • ואיזו חברה תשתף פעולה עם Stratasys כדי לייצר רקמות מלאכותיות? • השבוע בביומד

חדשות הביומד / צילומים: שלומי יוסף, שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
חדשות הביומד / צילומים: שלומי יוסף, שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מערכת הניווט שתשפר את הדיוק של ניתוחי עמוד שדרה

חברת הניווט התוך־גופי אוגמדיקס הודיעה בשבוע שעבר על גיוס של 82.5 מיליון דולר. זהו גיוס משמעותי מאוד לחברת מכשור רפואי בתקופה זו. את הסבב הובילו קרנות אמריקאיות גדולות, קרן הגידור CPMG מדאלאס וקרן Evidity Health, המשקיעה בחברות מכשור רפואי ודיאגנוסטיקה בשלבים מתקדמים. בין המשקיעים הקיימים של הקרן, נמצאת אלמדה וונצ'רס, שותפות ביומד הנסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של 24.4 מיליון שקל.

הדלת האחורית לנאסד"ק: כך חברות הביומד יכולות להיערך לשוק הנפקות בררני
תאגידי בריאות מתחילים לבצע מחקרי ראש בראש לתרופות

אוגמדיקס פיתחה מערכת לניווט עבור ניתוחי עמוד שדרה. היא נמצאת בשלב המסחרי, מאז קבלת אישור השיווק מה-FDA ב-2016, וכבר ביצעה כ-4,000 ניתוחים עד היום. קצב ההכנסות השנתי של החברה הוא כמה מיליוני דולרים בשנה, והיא מקווה להגיע ל-10-20 מיליון השנה.

לדברי מנכ"ל החברה, קווין הייקס, לשעבר מנכ"ל חברת המכשור הרפואי Metavention מתחום רפואת הכליות, למערכת כמה יתרונות על פני מערכות הניווט הקיימות. תחילה, מסביר הייקס את היתרונות של מערכות ניווט באשר הן: "מערכות לניווט בניתוחי עמוד שדרה מאפשרות למקם במקום הנכון את הברגים שעליהם מוצמדים אחר כך השתלים. מערכות ניווט משפרות את הדיוק של הניתוח מכ-91% ל-98%, והמשמעות היא אדירה במונחים של כאב, שיתוק וצורך בניתוחים חוזרים. השימוש במערכות ניווט חוסך משמעותית בחשיפה לקרינה, לעומת אי שימוש בניווט, ומאפשר לבצע יותר ניתוחים זעיר פולשניים".

"המערכת שלנו היא בעלת כמה יתרונות. היא מוקרנת על משקפיים שהרופא מרכיב על עיניו, ולכן אינה מחייבת להסיט את הראש. הרופא רואה את תמונת ההדמיה מוקרנת ממש על הגוף של המטופל, כאילו הוא מביט לתוכו. התמונה שהרופא רואה בעזרת המערכת שלנו היא תלת ממדית, לעומת תמונה דו ממדית במערכות הקיימות. כמו כן, בעוד מערכות קיימות יוצאות מסנכרון בכל פעם שמישהו נכנס לתוך שדה הראיה שלהן, המערכת שלנו יודעת להתמודד עם זה". בנוסף, מערכות ניווט בדרך כלל משוייכות לחברת שתלים מסויימת, ואילו עם המערכת של אוגמדיקס אפשר להשתמש עם כל שתל. וגם המחיר שלה נמוך, בערך כשליש מהעלות של המערכות הוותיקות.

הייק מציין כי רק בכ-20% מהניתוחים המבוצעים היום, משתמשים הרופאים במערכות ניווט. אוגמדיקס מקווה להגדיל את השוק. "היום השתלים של החברות די דומים אחד לשני. המקום בו באמת יש שינוי בתחום ניתוחי עמוד השדרה, הוא המערכות התומכות, כמו שלנו.

מערכות ניווט כמו זו שאתה מתאר הן גם חלק מהחבילה של רובוטים ניתוחיים, אלא שבמקום רופא, מי שממקם בסוף את הבורג הוא רובוט
"נכון. חברה כמו מזור רובוטיקה (שנמכרה למדטרוניק ב-1.64 מיליארד דולר - ג.ו.) דומה לנו בכך שהיא מערכת תומכת בניתוחי עמוד שדרה, ועוזרת למקם את הבורג. אך אם מערכות ניווט מהוות 20% מהשוק, הרי שרובוטים משמשים ב-3% מהניתוחים, כנראה בגלל המחיר ובגלל התפיסה שרובוטים נועדו לניתוחים מורכבים מאוד, למשל ניתוחי עקמת. המוצר שלנו מתאים גם לניתוחים מורכבים וגם לניתוחים פשוטים, ואכן הנתונים שלנו מראים כי הרופאים שמתחילים להשתמש במערכות שלנו, בהדרגה מגיעים להשתמש בהן בממוצע בכ-67% מהניתוחים שהם עושים, גם הפשוטים וגם המורכבים. הנתונים הללו מחזקים את הביטחון שלנו שהמערכת שלנו יכולה להפוך לטכנולוגיה שאי אפשר בלעדיה בשוק ניתוחי עמוד השדרה".

הסכום שגוייס ישמש את החברה להתרחבות מסחרית וגם לשדרוג המערכת. הייקס מציין כי החברה כל הזמן בוחנת את האפשרות להתרחב מחוץ לארה"ב ומחוץ לתחום עמוד השדרה, אך כרגע החליטה לא לעשות זאת. "בינתיים המיקוד טוב לנו".

המערכות אינן זוכות בינתיים לשיפוי ביטוחי ייעודי להן, אך ניתוחי עמוד שדרה הם ניתוחים רווחיים לבתי החולים, שמוכנים לשלם כדי לשפר את מספר הניתוחים ואת סיכויי ההצלחה, אומר הייקס. "רופאים אומרים לנו שהם מהירים יותר כשהם משתמשים במוצר שלנו, ויכולים להכניס עוד ניתוח ביום. בתי החולים גם משתמשים במערכות הללו כדי למשוך רופאים טובים וחולים. זה סימן לכך שיש לבית החולים מחלקת ניתוחי עמוד שדרה מתקדמת".

השוק כולל עוד חמש חברות, חלקן בתחום המציאות המועשרת כמו אוגמדיקס. "אבל כל החברות האחרות יחד עשו, למיטב ידיעתנו, 5 ניתוחים עד היום, לעומת ה-4,000 שלנו", אומר הייקס.

אוגמדיקס הוקמה ב-2014 על ידי ניסן אלימלך, כאשר היה סטודנט לתואר שני במרכז האקדמי רופין, התפתחה באקסלרטור Biz Dev והפכה לחברה מסחרית בתוך חממת Terralab Ventures, ואחר כך קיבלה השקעת המשך מקרן הון הסיכון TerraII. לאורך חייה, קיבלה מימון מכמה גורמים מעניינים, כמו קרן AO Invest, קרן השקעות המנוהלת על ידי ארגון של רופאים כירורגיים ללא מטרות רווח, וכן קבוצת AUG Management, שחלק ממנהלי החברה השקיעו בה מכספם. ב-2021, ביצעה החברה סבב של 30 מיליון דולר. בסבב השתתפה גם אלמדה, שצוינה לעיל, וכיום יש לה 110 עובדים, כאשר 50 מהם ביקנעם והיתר בארה"ב.

50 מיליון דולר לחברה ששואפת להגביר את הדיוק של MRI פי 100,000

חברת Nvision Imaging הגרמנית, שהוקמה על ידי הישראלי ד"ר סלע ברוש, גייסה 30 מיליון דולר, ועוד כ-20 מיליון דולר במענק מממשלת גרמניה, עבור רכיבים ייחודיים למכשירי MRI, שאמורים לשנות את היכולות של המכשיר. לחברה הסכם שת"פ עם תאגיד סימנס, שהבטיח להפיץ את המוצר שלה ל-5 בתי חולים מובילים בתחום הסרטן עד 2025. מערכות ניסיוניות כבר מוצבות במספר בתי חולים מובילים בעולם, והמערכות המסחריות הראשונות ישווקו בתחילת 2024.

ברוש, מייסד ומנכ"ל החברה, למד רפואה ומחקר רפואי באוניברסיטת תל אביב, ולאחר מכן עבד בחברת מקינזי, עם התמחות בתחום מדעי החיים. לאחר פרישתו ממקינזי והקמת החברה, הוא מחלק היום את זמנו בין אירופה לארה"ב. בהנהלת החברה פועלים ישראלים נוספים. על פי אתר IVC, עד היום, גייסה החברה כ-45 מיליון דולר, כולל סבב הגיוס האחרון, לא כולל המענק.

NVision משתמשת ביכולות מעולם המחשוב הקוואנטי כדי להגביר את הסיגנל שמגיע מהמולקולות בגוף האנושי. לדברי החברה, שיפור הדיוק הזה יאפשר לה להבין הרבה יותר טוב מהם השינויים המתרחשים בתאים. כך, למשל, ניתן יהיה לזהות תוך כמה ימים, במקום כמה חודשים כנהוג כיום, האם טיפול מסויים נגד סרטן אכן הצליח לעצור את התפתחות הגידול, או שהוא ממשיך לצמוח. היכולת להחליף טיפול תוך זמן קצר, מאפשרת לנסות טיפולים שונים כשמצב המטופלים עדיין טוב. כך, מעלים את הסיכוי להגיע לטיפול מוצלח כשהוא עוד רלוונטי, וגם חוסכים בכסף ובתופעות לוואי.

בעתיד, החברה מקווה להשתמש במכשירים הללו כדי ללמוד עוד המון דברים לגבי איך התאים פועלים, בהקשר של סרטן וגם במצבים אחרים של בריאות וחולי. ברוש מדמה זאת לניסיון להבין מרחב עירוני תוך שימוש בגוגל מאפס, לעומת גוגל סטריט וויו, אפליקציה המעניקה שכבה הרבה יותר עשירה של מידע. אחת המחלות אותן רוצה החברה לחקור באמצעות המכשיר, היא אלצהיימר.

החומר שמוזרק במסגרת הדמיית ה-MRI של NVision הוא בטיחותי ונטול קרינה, אך יש לו חיסרון שהוא מתפוגג תוך זמן קצר, כך שצריך לבצע את הבדיקה מיידית אחרי הזריקה.

בין הקרנות שהשקיעו בחברה בסבב זה: מובילת הסיבובPlayground Capital , Pathena Investments ,b-to-v ,Entrée Capital, משפחת לאודר, ES KApital, ו- Sparkassenkapital.

הקולגן של קולפלנט ישמש להדפסת רקמות מלאכותיות

חברת קולפלנט, שמייצרת קולגן אנושי בתוך צמחי טבק ופיתחה ממנו בין היתר חומרים למילוי קמטים ורקמות רכות, הודיעה על השגת אבן דרך בפיתוח של המוצר הזה עם חברת Abbvie. כזכור, אבווי רכשה את אלרגן, ממובילות תחום האסתטיקה הרפואית וחלוצת הבוטוקס, והיום היא אחת החברות המובילות בעולם בתחום הרפואה האסתטית בקטגוריית חומרי ההזרקה והמילוי.

ב-2021, חתמו החברות על הסכם במסגרתו אבווי תשתמש בלעדית בטכנולוגיה של קולפלנט לטובת ייצור המוצר למילוי קמטים ורקמות רכות, תוך שילוב שלו עם טכנולוגיה שלה. מוצרי קולגן למילוי רקמות כבר קיימים בשוק, אך החברה מצהירה כי מוצריה גורמים לפחות תגובות אלרגיות.

עם חתימת ההסכם, קיבלה קולפלנט מקדמה של 14 מיליון דולר. זהו תשלום אבן הדרך הראשון מתוך סך תשלומים כולל של 26 מיליון דולר, עבור השגת אבני דרך במסגרת ההסכם ותשלומי תמלוגים מתוך המכירות, כאשר קופלנט תמשיך ותייצר את חומר הגלם.

קולפלנט, המנוהלת על ידי יחיאל טל, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 92 מיליון דולר, לאחר שמנייתה ידעה בשנה האחרונה עליות וירידות ובסופו של דבר נשארה בערך על אותו מחיר. החברה פיתחה כמה מוצרים על בסיס הקולגן שלה, אך רשמה ברבעון הראשון הכנסות של כ-400 אלף דולר בלבד.

החברה מקווה להגדיל משמעותית את המכירות שלה באמצעות ההסכם עם אבווי וגם באמצעות הסכם נוסף עליו חתמה לאחרונה, במסגרתו תספק 'דיו ביולוגי' של קולגן למדפסות התלת ממדיות של חברת Stratasys, כדי להדפיס רקמות מלאכותיות. המוצרים סביבם נחתם הסכם זה נמצאים בניסויים בבעלי חיים גדולים, כאשר המוצר הראשון יהיה שתלים לשחזור והגדלה של רקמת חזה. נכון לסוף הרבעון, לקולפלנט 26 מיליון דולר בקופת המזומנים.

גיוס המונים לזירו קנדידה

חברת זירו קנדידה הודיעה על סיום גיוס של כ-4 מיליון שקל בגיוס המונים באמצעות אתר Fundit. החברה, שהוקמה על ידי אלי בן הרוש וד"ר אשר הולצר, מטפלת בפטריות נרתיקיות מסוג קנדידה, באמצעות אנרגיית אור בשילוב עם תרופה מוכרת בשוק, כאשר לדברי החברה היא אינה פוגעת בפלורה הטבעית של הנרתיק.

לדברי בן הרוש, ה-FDA, מנהל המזון והתרופות האמריקאי, יבחן את המוצר במסלול K 510 דה נובו למכשור רפואי, שמשמעותו שהמוצר הוא חדש ושאין לו מקביל היום בשוק. בימים אלה, נערכת החברה לניסוי בכבשים. החברה עומדת בפני אתגר לבנות אבטיפוס של המוצר, שגודלו מתאים לנרתיק, כשהוא כולל גם חיישנים אשר מדווחים לרופא מידע לגבי מצב הנרתיק, באופן שמאפשר גם רפואה גניקולוגית מרחוק, ולא רק בתחום הקנדידה. ניסויים קליניים במוצר עשויים להתחיל סביב 2025.

בן הרוש: "אני אוהב את הרעיון של גיוס המונים, בשל הפיזור של ההשקעות שמקל על רישום החברה לבורסה בהמשך. אנחנו מכוונים או לבורסה שמעבר לדלפק בארה"ב, או לבורסה בקנדה, כשהמטרה היא בהמשך הדרך לשדרג את המניה לנאסד"ק. אני אוהב מאוד גם את הבורסה בארץ, אבל לקחת חברה מישראל לנאסד"ק זה קשה יותר, ואנחנו מקווים כי דרך רישום בחו"ל, גם נוכל לחשוף את החברה בצורה מוצלחת יותר ללקוחות פוטנציאליים ולמטופלות, וגם למשקיעים נוספים.

זירו קנדידה פועלת מפארק התעשייה רמת דלתון. כאמור, היא הוקמה על ידי בן הרוש, שהקים מספר סטארט־אפים ושימש כסגן נשיא בחברת הקוסמטיקה פריימר מעבדות ים המלח, והולצר, שייסד ופיתח את הטכנולוגיות של מספר סטארט־אפים, ביניהם יורוג'ן ואינספייר MD, הנסחרות בנאסד"ק. לאחרונה, מונה מנכ"ל הכללית לשעבר, פרופ' אהוד דוידסון, לדירקטור בחברה.

לאחרונה, השתתפה החברה בכנס משקיעים בתחום ה-Fem Tech, מוצרים טכנולוגיים מתקדמים לבריאות האישה, של קבוצת SRI.