"נעלמה כאילו בלעה אותה האדמה": ההסתבכות הקודמת של מייסדת ג'ונקו

עילית רז, מנכ"לית הסטארט-אפ הישראלי שחשודה בהונאת משקיעים, התקבלה ב-2016 לתפקיד של מנהלת מוצר בסטארט-אפ צעיר ומבטיח • לדברי בכיר בחברה, 3 שבועות לאחר שהתחילה לעבוד, היא נעלמה • הסיבה שנתנה היממה את מעסיקיה, וגם מה שקרה אחר כך • רז מכחישה את הדברים: "לא היו דברים מעולם"

עילית רז, מנכ''לית ומייסדת Joonko / צילום: איל יצהר
עילית רז, מנכ''לית ומייסדת Joonko / צילום: איל יצהר

לגלובס נודע על תקרית מוקדמת של עילית רז, מייסדת ומנכ"לית ג'ונקו, שבו נחשפה פרשת הונאה שמטלטלת את ההייטק הישראלי. 

ב-2016, טרם ייסדה את ג'ונקו, התקבלה רז לתפקיד של מנהלת מוצר בסטארט-אפ צעיר ומבטיח, כך מספר היום לגלובס אחד היזמים (הפרטים המלאים שמורים במערכת). "היא בחורה חכמה וניכר שיש לה פלפל בראש", אמר לגלובס. עם זאת, ההתקשרות עם רז נקטעה במפתיע, כאשר זמן קצר לאחר מכן היא נעלמה. 

האם זה פלילי ואיך לא גילו על הפרשה בזמן: השאלות הקשות בהונאה שמסעירה את ההייטק | שאלות ותשובות
פרשת ההונאה שמסעירה את ההייטק: היזמת בדתה לקוחות וזייפה מסמכים - כעת המשקיעים מנסים להציל את כספם | ניתוח

בשבוע שעבר נחשפה פרשיית ההונאה בג'ונקו (Joonko), שבעקבותיה עזבה המנכ"לית רז ופוטרו 40 עובדים. לפי החשד, ניהלה היזמת מסכת זיופי מסמכים מתוחכמים במסגרתם עסקה בזיוף מסמכים על מנת ליצור מראית עין של צמיחה כלכלית. בתוך כך, זיוף של חוזים, קבלות, העברות כספים ותדפיסי בנק תוך שימוש בחתימות מזויפות של בעלי תפקידים אמיתיים, כביכול, אשר מעולם לא התקשרו עם החברה. אך נראה שזו לא הפעם הראשונה בה המנכ"לית והמייסדת מסתבכת.

"טענה שגילו לה מחלה" 

בשבועות הראשונים לתחילת העסקתה הגיעה באופן שוטף וסדיר למשרד ו"התחילה להיות יותר ויותר מעורבת בעשייה של החברה", כך לדברי היזם. בחברה גם התרשמו מקורות החיים שלה, בהם הופיעה משרתה הקודמת כמנהלת מוצר בביזאבו - חברה ישראלית המפתחת מערכות דיגיטל לניהול נכסים. לטענתה, בזמנו, עזיבתה את ביזאבו הייתה החלטה הדדית עם המייסדים של החברה בשל חוסר התאמה. עם זאת, לימים נודע כי רז פוטרה ממשרתה.

אבל אז, היא פשוט נעלמה. יום אחד, לאחר שלושה שבועות, לא הגיעה רז למשרד. "ניסינו למצוא אותה ולא הייתה תשובה באף מדיום, לא בטלפון, לא בלינקדאין, לא ברשתות - ככה במשך שבועיים- היא פשוט נעלמה, ללא כל מגע או יכולת ליצור קשר, לא ידענו מה קורה איתה, כאילו בלעה אותה האדמה".

החברה הייתה מודאגת מהיעלמותה עד כדי שאחד המייסדים נסע לביתה לבדוק את מצבה, גם זאת ללא מענה וללא תשובה, מספר היזם.

"אחרי שבועיים היא יצר קשר ראשוני, התנצלה וטענה שהיא בבלאגן אישי מאוד גדול ושגילו לה מחלה סופנית". עוד סיפר היזם כי היא טענה שהיא נכנסת למאבק על חייה ושהיא מועמדת לטיפולי כימותרפיה. את הבשורה קיבלו בחברה בתדהמה. במשך זמן היעלמותה המשיכו לשלם לה את המשכורת ולאחר חידוש הקשר מצידה, במשך מספר ימים, התנהלו מולה שיחות במטרה להבין מה נכון לעשות בהמשך. החברה הציעה תמיכה ועזרה לצד השאלה - האם תוכל רז להמשיך בעבודתה? לבסוף אמרה רז שלדעתה הדבר הנכון לכל הצדדים יהיה עזיבתה את החברה.

החברה שילמה לרז את המשכורת החודשית השנייה, ולאחר מכן נגמרה ההתקשרות איתה. כחודש לאחר סיום העסקתה, מספר היזם, רז הפעילה מחדש את חשבון הלינקדאין שלה, אך עם טייטל שלא היה בו קודם - שותפה מייסדת של חברת ג'ונקו, שהקומה באותה השנה.

מעילית רז נמסר כי "לא היו דברים מעולם. מדובר בשקר מוחלט".