רשות החשמל במסר לחברת החשמל: מתחילים בתהליך להוזלת תעריף החשמל בעקבות מכרז אשכול

רשות החשמל שואפת לשים סוף לפארסה של המכרז למכירת תחנת אשכול והודיעה כי היא תתכנס לדיון בבחינת האפשרויות להפחתת תעריף החשמל לצרכנים • המסר לחברת החשמל הוא כי דחייה נוספת לא תתקבל בהבנה

תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל
תחנת הכוח אשכול באשדוד / צילום: חברת החשמל

רשות החשמל שואפת לשים סוף לפארסה של המכרז למכירת תחנת אשכול, ובעקבות כך הודיעה היום (א') כי בהתחשב בתהליך שמבחינתה צפוי להתכנס בחודש הקרוב וירידת מחירי הפחם - היא כבר תתכנס לדיון בבחינת האפשרויות להפחתת תעריף החשמל לצרכנים. מדובר בתהליך של שימוע ציבורי שנמשך כמה שבועות, ולכן ברשות העדיפו להתחיל אותו כעת, מבלי שחברת החשמל הגיעה להכרעה. אדרבה, מסתמן שזה מסר לחברת החשמל כי דחייה נוספת לא תתקבל בהבנה.

באוצר מתעקשים: אפשר לפתוח את שוק החלב הניגר ליבוא
הפרדוקס הכלכלי של צרפת: השאיפות בשמיים, פרברי המהגרים בתחתית

כיום, הצעתה המקורית של דליה אנרגיה בסך 12.4 מיליארד שקל אינה בתוקף, בגלל "לא" שהתקבל משוק ההון ועל הפרק עומדת הצעה מעודכנת בסך 9 מיליארד שקל ועוד תוספת עתידית עבור תחנת אשכול 2, לכשזו תקום. עם זאת, לא ברור אם ברמה המשפטית יכולה חברת החשמל לקבל הצעה ששונה מההצעה המקורית. כעת, נהנית דליה מהחלטת ועדת המכרזים של חברת החשמל לדחות את מועד הגדלת הערבות מ-100 מיליון שקל ל-200 מיליון שקל מיום חמישי האחרון, כפי שהורה במקור המכרז, ליום ראשון הבא. זאת, בעת שבה הצעת OPC-קרן נוי, בסך כ-7 מיליארד שקל, הוכרזה כ"כשיר שני". כלומר, אם הערבות לא תגדל עד למועד שנקבע, היא תחולט והזכייה תועבר ל-OPC-קרן נוי. מעבר לכך, הזוכה תידרש להגיע לכדי סגירה פיננסית עד ל-3 בדצמבר.

תחנת אשכול היא הרביעית שחברת החשמל מוכרת במסגרת הרפורמה במשק החשמל לאחר אלון תבור, שנמכרה לקבוצה MRC תמורת 1.9 מיליארד שקל, רמת חובב שנמכרה לקבוצת שיכון ובינוי ואדלטק תמורת 4.3 מיליארד שקל ב-2020. קבוצת שיכון ובינוי ואדלטק רכשה גם את חגית מזרח תמורת 1.6 מיליארד שקל. מתוך אותם הסכומים, רשות החשמל העבירה העודף ממכירת התחנות - לאחר מימון הוצאות חברת החשמל, עלות הנכסים והקרקע. מנתוני הרשות עולה כי מתוך 1.9 מיליארד שקל ממכירת אלון תבור, מיליארד שקל חזרו לצרכנים, מ-4.3 מיליארד שקל מכירת רמת חובב שבו לצרכנים 1.2 מיליארד ב-2021 ו-1.2 ב-2022, וכן ממכירת חגית מזרח תמורת 1.6 מיליארד שקל, שבו 1.2 מיליארד שקל.

תשלום גבוה על התחנה יעניק הפחתת תשלום גדולה יותר לצרכנים

מנעד האינטרסים הציבורי הוא רחב במקרה של תחנת הכוח אשכול משום שמחד גיסא, משמעות תשלום גבוה יותר הוא יותר כסף שישוב לצרכנים בדמות הפחתת תשלום. מאידך גיסא, תהליך שלא עומד בדיני המכרזים עלול לפגוע במכרזים בטווח הארוך, ויתרה מכך - כפי שפורסם לראשונה באתר גלובס - קבוצת OPC-קרן נוי צפויה לעתור במיידית לצו מניעה, במידה וחברת החשמל תסכים להתמחרות מחודשת עם דליה אנרגיה. תרחיש שבו OPC-קרן נוי תפנה לבית המשפט צפוי לעכב משמעותית את שאיפותיה של רשות החשמל להוזלת תעריפי החשמל.

לפי הערכות, מתוך הסכום שתשלם הזוכה, 3.5-3 מיליארד שקל יישארו אצל חברת החשמל - והיתר יועבר לציבור לטובת הוזלת תעריף החשמל. כלומר, מדובר על כ-4 מיליארד שקל שיוחזרו לציבור במקרה של הצעת OPC-קרן נוי ו-6 מיליארד שקל, לכל הפחות כשמדובר בהצעה המעודכנת של דליה אנרגיה. בסכומים אלו לא צפויים להשתמש להפחתה חד-פעמית, אלא להפחתה ממושכת ככל הניתן - כפי שקרה במכרזים הקודמים. לכן, הצעתה של OPC-קרן נוי צפויה להספיק להוזלה של 3% בתעריף החשמל במשך ארבע שנים, ואילו זו של דליה אנרגיה צפויה תספיק להוזלה של 3% במשך כשש שנים.

הממשלה מעוניינת להפחית את יוקר המחיה בצעדים מהירים

בתוך כך, אי אפשר לנתק את שני אירועים משמעותיים שקורים בחודשים הקרובים: בראש ובראשונה, שאיפת הממשלה להפחית את יוקר המחיה בצעדים מהירים. בד בבד, שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ צפוי לעבור למשרד החוץ בדצמבר הקרוב - ולהתחלף במשרות עם השר אלי כהן. אין ספק כי השר כ"ץ ישמח להספיק לרשום הורדה בתעריף החשמל, עוד בטרם סיום הקדנציה.

אירועים אלו מתכנסים יחדיו ברגעי ההכרעה במכרז למכירת תחנת הכוח אשכול, הגדולה ביותר בישראל שמוכרת חברת החשמל בעקבות הרפורמה במשק החשמל - עם יכולת מותקנת של כ-1,693 מגה-וואט. באתר פועלים שני מחז"מים חדישים (תחנות מחזור משולב), וכן ארבע יחידות ישנות שייסגרו בתוך כמה שנים. נוסף על כך, ישנה התחייבות רגולטורית להקמת תחנת כוח חדישה, אשכול 2, עם הספק של 850 מגוואט - בתעריף זמינות מובטח למשך 20 שנה.

באתר אשכול יש קרקע פרטית של כ-440 דונם, שבאמצעותה ניתן גם להקים מתקני אגירה בהיקף משמעותי, בהתאם למדיניות הממשלה ומנהל התכנון למקם מתקני אגירה גדולים ליד מתקני הייצור. את הפוטנציאל ניתן להבין מהעובדה כי תחנת הכוח דליה מייצרת כיום 912 מגוואט על 64 דונם - כשביעית משטח אתר אשכול.