אקזיט בתוך המשפחה: הדור השלישי במשפחת שטראוס מסדיר את הבעלות בענקית המזון

ילדיה של רעיה שטראוס בן דרור מכרו מניות בשווי 1.3 מיליארד שקל לעפרה שטראוס ולאחיה עירית ועדי • העסקה מבצרת את שליטת שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס בענקית המזון

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי
עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיה של רעיה שטראוס בן דרור מוכרים את חלקם בחברה המחזיקה במניות השליטה בענקית המזון שטראוס, לילדיו של מיכאל שטראוס, אחיה המנוח של רעיה. שטראוס  דיווחה לבורסה כי רן וגיל מדין מכרו את מניותיהם בחברת שטראוס אחזקות (24%) לידי נכסי מיכאל, חברה שבה שותפים שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס - יו"ר הקבוצה עפרה שטראוס, עירית שטראוס ועדי שטראוס. 

איבדו כ-700 מיליון שקל בדסק"ש: רגע האמת של צחי נחמיאס והאחים זלקינד מתקרב 
המיליארדר שכבר השקיע 140 מיליארד דולר ב-AI מנסה שוב את מזלו 

שטראוס נסחרת כיום בבורסה בתל אביב לפי שווי של 9.5 מיליארד שקל, ואילו שטראוס אחזקות מחזיקה ב-57% ממניות החברה הציבורית. שווי השוק של מניות השליטה עומד על 5.4 מיליארד שקל, וממנו ניתן לגזור שווי של 1.3 מיליארד שקל לחלקם של ילדיה של רעיה שטראוס בן דרור.

לאחר הרכישה מחזיקים שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס בבעלות המלאה על שטראוס אחזקות הפרטית. העסקה הנוכחית מבצרת את שליטת שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס בענקית המזון שבה מכהנת כאמור עפרה שטראוס בתפקיד היו"ר, כאשר עדי שטראוס משמש כדירקטור בחברה.

אימם של המוכרים, רעיה שטראוס בן דרור (83), אינה מכהנת בתפקידים פעילים בשטראוס, שאותה הוביל ופיתח אחיה, זה קרוב ל-20 שנה. בעבר שימשה במגוון בתפקידים בהנהלת שטראוס, החל משנות ה-60 במאה שעברה עד לשנת 2005. באותה שנה החליטה לפרוש מתפקידיה בחברת המזון המשפחתית, אותה הסבירה על רקע המיזוג בין שטראוס לעלית שנעשה שנה קודם לכן, שלא היה לרוחה, שכן היא ביקשה לשמר את הרוח ההיסטורית של המחלבה המשפחתית.

פעולות פילנתרופיות ובנייה למגורים

בהמשך פנתה שטראוס בן דרור לעסוק במגוון פעילויות פילנתרופיות, אבל גם שמרה על החוש העסקי. כיום היא בין היתר בעלת עניין בחברת הבנייה למגורים אקרו נדל"ן ומחזיקה באמצעות חברת שטראוס השקעות הפרטית (ששמה הקודם היה שביל האלה) בכ-12% מהון המניות של אקרו. שווי המניות המדוברות נאמד כיום ב-225 מיליון שקל.

שטראוס בן דרור נכנסה להשקעה בחברת הנדל"ן שברשות צחי ארבוב ובניהולו של זיו יעקובי, עוד בתחילת דרכה של החברה.

מיכאל שטראוס ז"ל, אחיה הבכור של רעיה, נפטר באוקטובר 2020 בגיל 86. הוא עלה עם הוריו - הילדה וריכרד - מגרמניה, והשתלב מילדות במחלבה המשפחתית בנהריה. לאורך השנים כיהן והוביל את הקבוצה, ולמעשה עד 2001 שימש בתפקיד היו"ר. בהמשך עבר לכהן כיו"ר חברת ההחזקות הפרטית. עם מותו הועברו מניותיו בחברה זו לידי שלושת ילדיו.

נקודת הזמן הנוכחית מבחינת מחיר המניות של שטראוס איננה אופטימלית. המניה של יצרנית המזון נסוגה ב-12% מתחילת השנה וב-20% מהשיא שנרשם בפברואר אשתקד, ערב גילוי של ממצאי סלמונלה במפעל השוקולד של החברה בנוף הגליל.

הממצאים הובילו לסגירה של המפעל ולריקול חסר תקדים בשוק המזון המקומי, שגרם לפגיעה של 482 מיליון שקל במכירות שטראוס ושל 293 מיליון שקל ברווח הנקי אשתקד, שצנח בכ-90% ל-64 מיליון שקל בלבד.

שטראוס היא קונצרן מזון שלו מגוון פעילויות שנוספו לייצור החלב ומוצריו, חומוס ומוצרי מזון אחרים. הקבוצה חולשת גם על ייצור ממתקים, במיוחד חטיפי השוקולד של עלית, והיא מחזיקה בפעילות המים (תמי 4) ובפעילות בינלאומית בתחום הקפה. נוסף על כך לשטראוס יש שותפות עם קונצרן פפסיקו בחברת סברה, שמייצרת חומוס ומטבלים נוספים בצפון אמריקה.

ברבעון הראשון של השנה הנוכחית, תחת מנכ"ל חדש, שי באב"ד, רשמה שטראוס שיפור במכירות וברווחיות. הכנסותיה הסתכמו ב-1.7 מיליארד שקל, עלייה של 13.3% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

את השיפור בהכנסות ייחסו בשטראוס בין היתר לעלייה במכירות לקראת חג הפסח, לצד התייקרות במחירי התשומות שהובילה להעלאות מחירים, וכן לעלייה במכירות הקפה בעולם. בשורה התחתונה קפץ הרווח הנקי מ-14 מיליון שקל ל-231 מיליון שקל ברבעון הראשון השנה.

שיעור הרווח הגולמי ברבעון עמד על 38.5%, למול 30.3% בלבד ברבעון המקביל אשתקד, בהשפעת אירוע הריקול - שחלק מהשלכותיו על הרווח שויכו בחלקן רטרואקטיבית לתוצאות הרבעון הראשון ב-2022. עם זאת, מדובר ברווחיות נמוכה מזו שנרשם בשנים 2020-2021, אז עמדה על מעל ל-41%.