הקניון האייקוני של ים המלח נמכר עם קיצוץ משמעותי במחיר

כך מתכוונת הרוכשת, רני צים מרכזי קניות, להגדיל את התפוסה ולהביא עוד מבקרים לנכס • ביולי 2022, גורם שהיה מעורה בפרטים העריך כי "מחיר הסגירה שלו יחצה את רף ה־300 מיליון שקל" • העסקה שעליה סיכמו המוכרים עם חברת רני צים משקפת ביטוי לחוסר ההצלחה של הקניון

קניון ים המלח / צילום: רני צים מרכזי קניות
קניון ים המלח / צילום: רני צים מרכזי קניות

העסקה: הסכם מכר לרכישת זכויות החכירה המהוונות בשטח של כשישה דונמים שעליהם בנוי "קניון ים המלח", בתמורה לכ־152 מיליון שקל. החזקה בנכס תימסר בעת תשלום התמורה, בתוך 60 יום ממועד חתימת ההסכם. סביב העסקה ייתכנו תשלומים נוספים, בסכומים שאינם ידועים לפי שעה.

בעקבות הפלישה לאוקראינה: אזרחים רוסים בורחים לדובאי ומחירי הנדל"ן מזנקים 
הזוכים הראשונים של מחיר למשתכן יכולים למכור את הדירה. כמה הם ירוויחו? 

הקניון: קניון ים המלח נבנה על ידי היזם מוטי גרין, בעלי ברקליס ישראל, באזור התיירות העיקרי של ים המלח בעין בוקק. ההשקעה המתוכננת בקניון הייתה כ־300 מיליון שקל, אך מאחר שבנייתו לא הושלמה על פי התכנון המקורי - בסופו של דבר הושקעו בו 120 מיליון שקל. הוא נפתח ב־2018. הקניון כולל כעשרת אלפים מ"ר שטחים בנויים, בשתי קומות, בעוד בתכנון המקורי הוא היה אמור לכלול כ־15 אלף מ"ר בנויים, ונכון להיום שיעור התפוסה בו הוא כ־60%. בינתיים, גרין וברקליס מתכוננים לפתיחת מרכז כנסים חדש באזור בסוף השנה, ומתכננים "מלון צף" בים המלח, בן כ־200 חדרים.

 

ההחלטה למכור: כפי שפרסמנו בגלובס, כבר לפני כשנה החליטו בעלי הקניון למכור אותו, בשל סכסוך סביב הפעלתו בשבתות ובחגים. עד היום לא פעל הקניון בתקופות אלה, על אף שהוא נמצא באזור תיירותי מובהק שבו עיקר הפעילות היא בחופשות.

הקיצוץ במחיר המכירה: ביולי 2022, אז הוחלט על מכירת הקניון, נקבע לקניון מחיר מינימום של 210 מיליון שקל. גורם שהיה מעורה בפרטים באותו זמן העריך כי "מחיר הסגירה שלו יחצה את רף ה־300 מיליון שקל". העסקה שעליה סיכמו המוכרים עם חברת רני צים משקפת, אם כך, "קיצוץ" של כ־50% מהשווי הפוטנציאלי שלו - ביטוי לחוסר ההצלחה של הקניון עד כה.

ייפתח בשבת: אחת הסיבות המרכזיות למכירת הקניון הוא סוגיית הפתיחה בשבת, ובחברת רני צים מציבים זאת כמטרה מרכזית: "קניון כזה שנשאר סגור בשבת, זה כמו לגדוע רגל", אומר אבישי אברהם, מנכ"ל רני צים מרכזי קניות. "כמו לסגור את קניון מול הים באילת בשבת. אין בזה היגיון. ברגע שהעסקה נסגרת, הדבר הראשון שנעשה הוא לפתוח בשבת".

התוכניות העתידיות: לבד מהפתיחה מחדש, מתכננים אנשי רני צים עוד כמה צעדים לטובת הגדלת התפוסה - שאליה מקווים בחברה להגיע בתוך כשנתיים. "אם הייתי יכול לרוקן את הקניון כולו ולהתחיל בבניית תמהיל השוכרים מההתחלה, זה מה שהייתי עושה", אומר אברהם. "התמהיל הנוכחי לא נכון. הכניסו כל שוכר, בלי חשיבה. העובדה שהפיתוח של קומת ההסעדה לא הסתיים פגעה בביצועים גם כן, כמובן, וכל האזור שפונה אל נוף ים המלח לא מנוצל בכלל, לדעתנו".

ההכנסות הצפויות: ה־NOI (הכנסה תפעולית נטו) הנוכחי של הקניון הוא כ־6 מיליון שקל בשנה על־פי ההערכות. בהודעתה לרשות ניירות ערך ציינה חברת רני צים כי תוכנית העבודה, "הכוללת בין היתר טיוב שוכרים ותנאי שכירות, העלאת שיעור התפוסה לכ־100%, פרסום, מיתוג והשקעה בנכס", תאפשר להגדיל את ה־NOI לכ־20 מיליון שקל בשנים הקרובות.

התיירות בים המלח: אחת הסיבות לאופטימיות הרבה מכיוון הרוכשת היא כוונת המדינה לפתח את "מתחם תיירות ים המלח", שיוסיף במקום עוד כ־4,000 חדרי מלון ולמעשה יכפיל את מספר החדרים באזור.

"כמעט כל מי שעוסק במלונאות עומד לבנות בים המלח", אומר אברהם. "ולקניון ים המלח אין תחרות: זה הקניון הסגור היחיד, ובטח בימים חמים אין הרבה אלטרנטיבות בילוי אחרות. זה נכס שמציע הזדמנות גדולה בעינינו".